رئیس اتحادیه جایگاهداران: دولت گاز را گران?تر از قیمت صادرات آن به ترکیه به ما می فروشد

ایجاد 700 جایگاه جدید عرضه سی ان جی

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن رد بالا بودن قیمت گاز سی.ان.جی نسبت به گاز صادراتی به ترکیه، از رسیدن تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی به 2530 باب تا پایان سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۴۵۳۱۰۸

به گزارش ایسنا، جلیل سالاری در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه 2 سیما با اشاره به این که هم‌اکنون 1820 جایگاه سی.ان.جی در کشور فعال است، گفت: تعداد خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل شده مجاز در کشور حدود 2 میلیون و 600 هزار دستگاه است.وی با تاکید بر این که همه جایگاه‌های سی.ان.جی دارای صف‌های طولانی نیست، گفت: یکی از دلایل شلوغ بودن جایگاه‌های سی.ان.جی بحث مربوط به ایمنی است، چرا که قبل از تزریق گاز به خودرو باید تمامی سرنشین‌های آن پیاده شوند.

در حال حاضر 2 درصد جایگاه‌های سی.ان.جی به دلیل قرار گرفتن در وضعیت تعمیرات، امکان خدمات‌دهی ندارند.

وی با اشاره به این که تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی در کشور تا پایان امسال به 2000 باب خواهد رسید، گفت: دولت تا ساخت 2530 جایگاه به بخش خصوصی تسهیلات بلاعوض خواهد داد.

رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سی.ان.جی نیز با اشاره به این که طبق استاندارد جهانی باید در ازای هر 800 خودرو یک جایگاه عرضه گاز سی.ان.جی وجود داشته باشد، گفت: این آمار برای کشور ایران هزار به یک است یعنی در حال حاضر 2600 باب جایگاه تک‌منظوره نیاز است و این در حالی است که برخی از جایگاه‌های سی.ان.جی ما دومنظوره هستند.

اردشیر دادرس با اشاره به این که تاکنون در صنعت سی.ان.جی حدود 5/6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است، تاکید کرد: از این مرحله به بعد باید بخش خصوصی وارد ساخت جایگاه شود، اما قبل از آن باید ساخت جایگاه برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی داشته باشد.

دادرس با بیان این که کارمزد فعلی جایگاهداران سی.ان.جی پایین است، اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد تومانی در بخش ساخت جایگاه حدود 5/4 میلیون تومان سود برای جایگاهدار حاصل می‌شود.

وی توضیح داد: با فروش 400 هزار مترمکعب گاز در روز توسط یک جایگاه 16 میلیون تومان درآمد حاصل از آن خواهد بود که با کسر 3 تا 4 میلیون تومان پول برق و 15 درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌های کارکنان و بیمه، چیزی حدود 4 تا 5 میلیون تومان برای جایگاهدار خواهد ماند.

دادرس، یکی دیگر از دلایل تعطیلی جایگاه‌های سی.ان.جی را عدم توجیه اقتصادی آنها عنوان کرد و گفت: با توجه به اظهارات مسوولان شهرداری، تانکرهای آب شهرداری در طول ماه حدود 5/3 میلیون تومان درآمد دارند و این در حالی است که جایگاه‌های سی.ان.جی شهرداری در ماه حدود 4 تا 5 میلیون تومان درآمدزایی می‌کنند.

وی با اعلام این که قیمت گاز صادراتی به ترکیه نسبت به گاز فروخته شده به جایگاهداران سی.ان.جی بسیار کمتر است، یادآور شد: براساس استاندارد جهانی، قیمت گاز سی.ان.جی نسبت به قیمت بنزین حدود 20 تا 30 درصد باید تعیین شود و این در حالی است که نسبت قیمت گاز به بنزین در ایران حدود 47 درصد است.

وی معتقد است، با توجه به این که ایران دومین دارنده ذخایر گازی به شمار می‌آید، قیمت هر مترمکعب گاز 360 تومان برای حمل‌ونقل در کشور بسیار بالاست.

البته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بالا بودن قیمت گاز فروخته شده به جایگاهداران را نسبت به قیمت گاز صادراتی به ترکیه رد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها