تعرفه واردات خودرو با هزینه های جانبی آن به 120 درصد می رسد

مهلت اعتبار ثبت سفارش واردات خودرو به 3 ماه کاهش یافت

مدیرکل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام کاهش مهلت اعتبار ثبت سفارش واردات خودرو از 6 ماه به 3 ماه و ممنوعیت واردات موردی خودرو گفت: تعرفه‌ واردات خودرو 90 درصد است که وقتی مولفه‌های دیگر هم اضافه شود، به حدود 120 درصد می‌رسد.
کد خبر: ۴۵۳۱۰۷

ساسان خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ثبت سفارش واردات خودرو با بیان این‌که در یک بخش‌هایی سفته‌بازی و دلالی همیشه بوده و هست، اظهار کرد: در این کالا افراد فکر می‌کنند اگر ثبت سفارش انجام دهند، برای آنها پول و درآمدی خواهد داشت؛ در حالی که نمی‌دانند به همه افراد و به هر تعداد خودرو که بخواهند مجوز داده می‌شود. وی ادامه داد: مثلا از ابتدای امسال تاکنون 210 هزار خودرو ثبت سفارش شده است اما در طول یک سال کامل حداکثر 53 هزار خودرو وارد می‌شود. خدایی در مورد تعرفه واردات خودرو متذکر شد: البته تعرفه‌ واردات خودرو 90 درصد است که وقتی مولفه‌های دیگر مانند مالیات هم اضافه شود، به حدود 120 درصد می‌رسد.

پیش از این نیز رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران این تعرفه را با احتساب هزینه‌های جانبی‌اش 130درصد ذکر کرده بود.

به گفته مسعود خوانساری، یک واردکننده خودرو علاوه بر پرداخت 90 درصد به عنوان تعرفه، به ازای هر ماشین باید 2 خودرو را اسقاط کند که قیمت هر خودروی اسقاطی 5‌/‌1 تا 2 میلیون تومان است. در کنار این، برای شماره‌گذاری خودرو نیز باید هزینه‌ای پرداخت شود که در مجموع میزان این تعرفه حدود 130 درصد می‌شود.

مدیر ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت در ادامه عنوان کرد: عمدتا این تعرفه بازدارنده وجود دارد و عرضه و تقاضای کشور هم را که حساب کنیم در نهایت میزان واردات در سال به همان 53 هزار خودرو می‌رسد.خدایی با بیان این که به همین دلیل عمدتا ثبت سفارش در دست واردکنندگان باقی می‌ماند، افزود: در مدیریت واردات برای این‌که سفته‌بازی و دلال‌بازی‌ها پیش نیاید، مهلت ثبت سفارش واردات خودرو از 6 ماه به 3 ماه کاهش یافته است.

وی با اشاره به کارمزد ناچیز انجام ثبت‌سفارش‌، در این مورد بیان کرد: ما نیم در هزار کارمزد برای ثبت سفارش خودرو دریافت می‌کنیم. اگر هر دلار را هزار تومان فرض کنیم این عدد 5 ریال می‌شود که عددی محسوب نمی‌شود.

در شرایطی که اختلاف نرخ ارز مرجع و بازار به بیش از 600 تومان رسیده است، واردات خودرو با نرخ مرجع ارز با انتقادات زیادی همراه شده است. به گفته منتقدان، اختصاص ارز ارزان قیمت به این بخش، رانت بزرگی برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها