هشتمین دوسالانه نقاشی برای اولین‌بار همزمان در سه شهر نیشابور، مشهد و تهران برگزار شد

ایستگاه آخر هشتمین دوسالانه نقاشی

هشتمین دوسالانه نقاشی که همزمان در نیشابور، تهران و مشهد برگزار می‌شد، با معرفی 7 نقاش برتر این دوسالانه به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۴۵۳۰۸۳

اختتامیه دوسالانه ملی نقاشی ایران شامگاه روز سه‌شنبه بیست و هفتم دی‌ماه با حضور محمود شالویی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان نقاش ایران برگزار شد. در این مراسم 7 نفر از نقاشان حاضر در دوسالانه به‌عنوان نفرات برتر معرفی شدند و2 نقاش نیز به‌عنوان نقاشانی که آثار آنان بیشترین استقبال را از سوی مردم داشت، مورد تأیید قرار گرفتند.

محمود شالویی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه نقاشی در ابتدای مراسم اختتامیه این دوسالانه با اشاره به برگزاری همزمان هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در نیشابور، مشهد و تهران از استقبال مردم از این دو سالانه تقدیر کرد.

رونمایی از کتاب دو سالانه نقاشی همزمان با اختتامیه

در ادامه مراسم اختتامیه، کتاب هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران توسط محمود شالویی، ‌احمد وکیلی و محمود جوادی‌پور مسوولان برگزاری این دو سالانه رونمایی شد. این کتاب شامل 224 صفحه با چاپ نفیس به صورت دو زبانه منتشر شده است.

احمد وکیلی دبیر هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران یکی دیگر از افرادی بود که در این مراسم برای حاضرین سخن گفت. وکیلی با بیان این‌که شاخصه اصلی هشتمین دوسالانه نقاشی، تمرکز بر شهرستان‌ها بود، بر نقش فعال نقاشان در برگزاری دوسالانه نقاشی نیز تأکید کرد و گفت: تمام کسانی که در این دوسالانه با ما همکاری کردند، نقاش بودند و شما هنرمندان می‌دانید که حتما یک نقاش حرف دیگر نقاشان را بهتر می‌فهمد.

وکیلی بزرگ‌ترین خصلت دوسالانه ملی نقاشی ایران را موضوعی بودن آن دانست و افزود: موضوع محوری برای دوسالانه، در تمام دوسالانه‌های دنیا مطرح می‌شود و دوسالانه‌های ما نیز باید تلاش کنند این تفکر را جا بیندازند که دو سالانه‌ها حتما باید دارای موضوع باشند.

در پایان این مراسم جواد صادقی به نیابت از هیات داوران هشتمین دوسالانه نقاشی ایران،بیانیه این هیات را قرائت کرد. در بخشی از متن این بیانیه آمده بود: اگر چه هیات داوران هشتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران اعتقاد دارد تا بهره‌گیری دید خلاقانه از سنت‌های هنری ایران و استفاده هوشمندانه از آنها در آفرینش‌های نقاشانه در روزگار معاصر، کاری زیاد در پیش است و آثار واجد شرایطی که از جمیع جهات بر بهره‌مندی خلاقانه از نگارگری ایرانی و مکاتبی همچون مکتب هرات، اصرار نموده و تجربه موفقی ارائه کرده باشند دیده نشد، اما ضمن قدر نهادن بر تلاش تمامی هنرمندان جوان، با انتخاب و تشویق آثار 7 هنرمند، به توجه و تلاش آنها در این مسیر ارج می‌نهد.

هیات داوران دوسالانه نقاشی که با حضور استفان اروش، شهلا حبیبی، واحد خاکدان، یوری دولان، یعقوب عمامه پیچ، مصطفی گودرزی و احمد وکیلی تشکیل شده بود، در بخش پایانی مراسم اختتامیه دوسالانه نقاشی، دیپلم افتخار، تندیس و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه این دوسالانه را به «وحیده اکبریان» از زنجان «سلیم کرمی» و «ندا غیوری» از رشت و «مریم ابطحی»، «فرنوش احمدی»، مریم توکلی و «سپیده سحر» از تهران اهدا کرد.

همچنین در این دوسالانه برای اولین بار در بخش خارج از مسابقه(بخش آزاد) داوری اثرهای برگزیده به عهده‌ بازدیدکنندگان از دوسالانه گذاشته شد که از مجموع تعداد 533 برگ کل آرای به دست آمده، تعداد 511 رای مورد قبول شورای دبیران قرار گرفت و در نهایت براساس آرای مردمی، لوح سپاس و مبلغ 20 میلیون ریال به سالومه گل نراقی بخاطر کسب 182 رای و محمدعلی خلجی بخاطر کسب 86 رای اهدا شد.

دوسالانه‌های نقاشی از سال 70 در کشور ما آغاز شد و 4 دوره را به صورت منظم پشت سر گذاشت، اما از سال 76 تاکنون که حدود 14 سال از آغاز این دوسالانه می‌گذرد، برگزاری این دوسالانه‌ها گاهی دستخوش بی‌نظمی شد، به طوری که 2 بار به صورت سه‌سالانه و دوبار هم به صورت چهارسالانه برگزار گردید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها