همزمان با سفر دیروز صالحی به ترکیه، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز به روسیه رفت

تداوم رایزنی تهران با مسکو و آنکارا

پس از آن‌که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در سفر اخیرش به ترکیه بار دیگر از اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو با 1+5 خبر داد و علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه نیز از فراهم شدن مقدمات گفت‌وگوها با این گروه سخن گفت، رایزنی‌های دیپلماتیک ایران در این خصوص جان تازه‌ای گرفت.
کد خبر: ۴۵۳۰۶۲

علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دیروز به این منظور راهی روسیه شد و علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه نیز به ترکیه رفت تا در کنار دیگر گفت‌وگوهای سیاسی در این باره به بحث و تبادل نظر بپردازد.

مذاکرات ایران و گروه 1+5 یکسال قبل در استانبول متوقف شد، اما پس از آن‌که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از آمادگی ایران برای ازسرگیری دوباره گفت‌وگوها خبر داد، احتمال انجام این گفت‌وگوها قوت گرفت. پس از آن داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه راهی تهران شد و در این سفر اعلام کرد که حامل پیامی از سوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس تیم مذاکره‌کننده 1+5 مبنی بر آمادگی غرب برای آغاز مذاکرات با ایران است. صالحی نیز در کنفرانس خبری با اوغلو تاکید کرد که ترکیه می‌تواند بهترین مکان برای مذاکرات آتی ایران و 1+5 باشد.

حالا به نظر می‌رسد که وزیر امورخارجه کشورمان که برای شرکت در بیست و سومین نشست شورای همکاری اقتصادی مشترک ایران و ترکیه در آنکارا به سر می‌برد، در دیدار‌های خود با مقامات ترکیه گفت‌وگوهای هسته‌ای را در محور گفت‌وگوها قرار دهد. صالحی دیروز در آنکارا رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و داوود اوغلو همتای ترک خود دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های ترک، صالحی، وزیر امور خارجه در ترکیه تاکید کرد: گفت‌وگو درباره زمان و مکان مذاکرات در جریان است. ما تمایل داریم این مذاکرات برگزار شود.

صالحی اضافه کرد: احمد داوود اوغلو، همتای ترک وی با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تعیین زمان و مکان مذاکرات در تماس است.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه گفت: مطمئن نیستم اما به احتمال خیلی زیاد این (مذاکرات) در استانبول برگزار خواهد شد. صالحی افزود که تاریخ انجام مذاکرات در آینده‌ای نزدیک تعیین خواهد شد.

دیروز صالحی به دعوت احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود از قونیه دیدن کرد و بعد از ساعتی توقف در قونیه و بازدید از موزه مولانا وارد آنکارا شد.

سفر به روسیه

همزمان با سفر صالحی به آنکارا، علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز به منظور رایزنی با مقامات روسیه وارد مسکو شد.

باقری با اشاره به دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و دیگر مقام‌های سیاسی و امنیتی این کشور دراین‌باره گفت، در این سفر در رابطه با مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز آخرین تحولات موضوع هسته‌ای و دور جدید گفت‌وگوها با 1+5 با مقام‌های روسیه گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم.

سفر معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو 2 روزه بود و قرار است وی امروز با مقام‌های ارشد روس درخصوص موضوعات موردنظر مذاکره و رایزنی کند.

باقری آبان‌ماه امسال نیز سفر 2 روزه‌ای به مسکو داشت که در آن سفر با وزیر خارجه، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و معاون وی دیدار کرد و توافق‌نامه همکاری‌های راهبردی میان شوراهای امنیت ملی ایران و روسیه به امضا رسید.

همزمان با سفر باقری به روسیه، سرگئی لاوروف نیز با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه اروپا و آمریکا علیه ایران، تحریم را مانعی در روند مذاکرات با تهران خواند.

وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: مسکو با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران مخالف است و آن را مانع ازسرگیری مذاکرات این کشور و گروه 1+5 می‌داند. وی گفت: طرفدار تحریم‌های یکجانبه علیه ایران نیستیم. معتقدیم این اقدامات هیچ وجه مشترکی با نظام منع گسترش سلاح هسته‌ای ندارد. لاوروف افزود: دلیلی برای اعمال تحریم‌های جدید وجود ندارد و امکان افزایش تحریم با موضوع برنامه هسته‌ای ایران از بین رفته است.

وی با تاکید بر ادامه مخالفت روسیه با تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران گفت: معتقدیم این تحریم‌ها تاثیری جدی بر زندگی مردم می‌گذارد. امید برای ازسرگیری مذاکرات تهران و گروه 1+5 وجود دارد، ولی برخی عوامل در ماه‌های اخیر مانع آغاز این گفت‌وگوها شده است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: ماه آگوست هیاتی از آژانس بین‌المللی انرزی اتمی به سرپرستی معاون مدیرکل این نهاد به ایران سفر کرد و امکان بازدید از یک مرکز هسته‌ای را به‌دست آورد که یک حرکت مهم و نشانه حسن‌نیت تهران است. وی گفت: اما در نوامبر سال گذشته آژانس گزارشی را منتشر کرد که در آن، مواردی از گذشته درباره برنامه هسته‌ای ایران ذکر شد و معلوم نیست چرا در زمان کنونی انتشار یافت، در حالی که دلیلی برای این کار وجود نداشت.

لاوروف با انتقاد از این اقدام آژانس اظهار کرد: این وضعیت موجب ایجاد جنجال غیرضروری درباره برنامه هسته ای ایران شد و رسانه‌ها هم به آن دامن زدند.

وی افزود: با همکاری شرکای خود در شورای حکام، قطعنامه‌ای صادر شد که در آن بر لزوم همکاری ایران و آژانس تاکید شده است و در زمان حاضر نیز براساس این قطعنامه، مقدمات برای سفر یک هیات آژانس به تهران فراهم می‌شود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه از قصد اتحادیه اروپا برای تحریم ایران هم انتقاد کرد و با تاکید بر این که چنین اقداماتی مانع آغاز مذاکرات با تهران است، افزود: نمی‌گویم این رویکرد عمدی است، اما با تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات همزمان شده است. در حالی که ایران برای همکاری با آژانس آماده شده، اما اقدامات اتحادیه اروپا یک مانع جدی است. وزیر امور خارجه روسیه همچنین به سفر علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو اشاره و اظهار کرد: مذاکرات با طرف ایرانی جریان خواهد داشت.

لاوروف گفت: تماس و رایزنی میان پایتخت‌های اروپایی برای آغاز مذاکرات گروه 1+5 با ایران ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها