تلسکوپ فضایی هرشل تصویری جدید و باشکوه را از یک هدف قدیمی ستاره شناسی ارائه کرده است، تصویری از سحابی عقاب که با نام رسمی M16 نیز شناخته می شود.
کد خبر: ۴۵۲۵۲۶

این منطقه متراکم از گازها و غبارهای کیهانی در فاصله شش هزار و 500 سال نوری از زمین قرار گرفته و میزبان تعدادی از ستاره های درخشان است.

تشعشعات ناشی از این اجرام درخشان منجر به تراشیده شدن مجسمه هایی از ابرها و گازهای شده و ستونهایی زیبا را به وجود آورده اند.

در مرکز این تصویر می توان ستونهایی را مشاهده کرد که از زمانی که تلسکوپ هابل در سال 1995 آنها را مشاهده کرد، به نام ستونهای خلقت شهرت پیدا کرده اند.

اما آنچه هرشل و هابل در این سحابی دیده اند کاملا متفاوت از یکدیگر هستند.

هابل نور ساطع شده از ستونها را به تصویر کشیده است و هرشل ستونها را در میان نوری که آنها را در بر گرفته به تصویر کشیده است.

به بیانی دیگر هرشل نسبت به طول موجهای بلندتر نوری حساس تر است و این ویژگی به او کمک می کند تا تشعشعات برخاسته از گازهای سرد و غبارها را نیز ردیابی کند.

بر اساس گزارش اسپیس، "گلن وایت" محقق دانشگاه اوپن می گوید: سحابی عقاب یکی از سمبلیک ترین مناطق فضا است که هابل منجر به مشهور شدن آن شده است اما هرشل برای اولین بار این فرصت را به وجود آورده تا نگاهی به درون این سحابی بیاندازیم.

به گفته وی مواد غبارآلودی که در میان این سحابی دیده می شوند، موادی هستند که در آینده به ستاره هایی درخشان تبدیل می شوند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها