نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد با الهام از گل‌های آفتابگردان می‌توان کارایی صفحات خورشیدی را در نیروگاه‌های متمرکز خورشیدی به اندازه‌ای قابل توجه افزایش داد. به گفته محققان MIT، طراحی آینه‌های خورشیدی به شکل مارپیچ مشابه بخش مرکزی گل‌های آفتابگردان می‌تواند میزان فضای مورد نیاز برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی متمرکز را کاهش و میزان نور خورشید جذب شده توسط آنها را افزایش دهد.
کد خبر: ۴۵۲۴۹۸

به گزارش مهر، سر گیاه آفتابگردان در واقع یک گل نیست، بلکه مجموعه‌ای از گل‌های کوچک است که کنار یکدیگر متراکم شده‌اند، گل‌های خارجی‌تر گلبرگ‌ها را حفظ می‌کنند و گل‌های داخلی‌تر به دانه تبدیل می‌شوند. این گل‌ها در الگویی مارپیچ در زاویه 137 درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند.

محققان با الهام از این ساختار فضایی آینه‌های خورشیدی را مدل‌سازی کردند که در آن زاویه هر یک از آینه‌ها که در الگویی مارپیچ قرار داشتند، نسبت به یکدیگر زاویه‌ای 137 درجه‌ای است. این الگو می‌تواند 20 درصد از فضای مورد نیاز برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی متمرکز را کاهش دهد و از ایجاد سایه روی آینه‌ها جلوگیری کند. به این شکل کارایی نیروگاه‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها