گروهی از دانشمندان چینی امیدوارند بتوانند از گل سفید کمیابی که بر اساس افسانه ها به اکسیر جوانی معروف است دارویی بسازند که در درمان تپش نامنظم قلب موثر است.
کد خبر: ۴۵۲۳۸۰

افسانه های چینی بارها از فواید گل سفیدی با عنوان "تیان شان ژو لیان" سخن گفته اند.

برپایه افسانه ها، این گل سفید که در کوهستانهای پوشیده ازبرف چین می روید همانند یک اکسیر پرقدرت می تواند زمان مرگ ناشی از افزایش سن را به تاخیر بیندازد.

اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاههای هنگ کنگ و شانگهای در تلاشند تا از این گل خاردار و چین دار که در اندازه یک آواکادو است داروی جدیدی را برای درمان تپش نامنظم قلب یا انقباض نامنظم رشته های عضلانی شریانی بسازند. این بیماری می تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد.

این پژوهشگران به منظور دستیابی به داروهای جدیدتر و بهتر در درمان این بیماری با بررسی دوباره طب سنتی چینی، ریشه ها و علفهایی را که به مدت هزاران سال به عنوان گیاهان دارویی استفاده می شدند مورد آزمایش قرار دادند تا بتوانند اجزای ترکیبی فعال در این گیاهان را که قادرند در ساخت داروهای جدید کاربرد داشته باشند پیدا کنند.

اما برخلاف عطاری‌هایی که گیاهان دارویی طب چینی را به صورت پودرها و کپسول‌های دست ساز عرضه می کنند، این دانشمندان در تلاشند تا این دارو را از طریق آزمایشات بالینی معتبر ارزیابی کنند و در سطح جهانی به تائید برسانند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "این گل به مدت هزاران سال در ژینیانگ، تبت و هند برای درمان طیف وسیعی از بیماریها و در طب چینی برای درمان تپش بی نظم قلب استفاده می شد. ما به مدت هشت سال بر روی این پروژه کار کردیم. هدف ما بازگرداندن ریتم نامنظم قلب به یک ریتم عادی از طریق دارویی است که عوارض جانبی کمتری داشته باشد."

براساس گزارش رویترز، گل سفید "تیان شان ژو لیان" یا گیاه Herba Saussureae Involucratae در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا در ارتفاعات تبت رشد می کند.

این دانشمندان توانستند عنصر دارویی اصلی این گیاه که ماده ای به نام "آکاستین" است را از این گل استخراج و همچنین آن را به صورت سنتزی در آزمایشگاه تولید کنند.

سپس با آزمایش این ماده روی سگهای مبتلا به تپش نامنظم قلب به نتایج موفقیت آمیزی دست یافتند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها