جبهه متحد اصولگرایان، جبهه ایستادگی و جبهه پایداری، 3 تشکل عمده اصولگرا که از مدتی قبل فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند این روزها فعالیت خود را شدت بخشیده‌اند و در نشست‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها و نظریات خود می‌پردازند.
کد خبر: ۴۵۲۱۰۴

براساس مواضعی که از سوی اعضای این 3 تشکل صورت گرفته‌ است این طور به نظر می‌رسد که اعضای جبهه متحد همچنان به پیوستن اعضای جبهه پایداری به این تشکل سیاسی امیدوارند، در حالی‌که هنوز پاسخ مثبتی از سوی جبهه پایداری دریافت نکرده‌اند و از سوی دیگر اعضای جبهه ایستادگی که تشکلی نزدیک به محسن رضایی است با وجود تمام اصرارهایی که برای پیوستن به جبهه متحد اصولگرایی دارد، از ارائه فهرست واحد برای انتخابات غافل نیست و اعضای این جبهه اعلام کرده‌اند که اگر کاندیداهای آنها در فهرست جبهه متحد قرار نگیرند، لیست جداگانه‌ای ارائه خواهند داد.

در یکی از آخرین اظهار نظرها که از سوی اعضای جبهه متحد اصولگرایان صورت گرفته است آیت‌الله کعبی، عضو هیات داوری این جبهه با بیان این‌که شبکه‌های سوءاستفاده‌گر از قدرت، جایی در دایره اصولگرایی ندارند، از احتمال حضور برخی موسسین جبهه پایداری انقلاب اسلامی در لیست جبهه متحد خبر داد.

به گزارش فارس، این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی جبهه متحد اصولگرایان با بیان این‌که این جبهه، درهای خود را برای گفت‌وگو و مشارکت در تهیه لیست بازگذاشته است، افزود: جبهه متحد اضلاعی دارد که یکی از آنها پایداری است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که منتظر هستیم آنها بیایند و به این فرآیند بپیوندند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر گفت‌وگوهایی صورت گرفته است تا در مورد بعضی کاندیداها به دیدگاه مشترک برسیم و حتی بعضی از موسسین پایداری ممکن است در لیست جبهه متحد اصولگرایان حضور داشته باشند.

آیت‌الله کعبی گفت: جبهه پایداری نیز از برخی اعضای جبهه متحد اصولگرایان دعوت کرده و در کل فضای بین جبهه متحد و دیگر اعضا، فضای تفاهم و وحدت است؛ اما توصیه من این است که اصولگرایان و شخصیت‌هایی که رسانه‌ها را در اختیار دارند از تخریب یکدیگر بپرهیزند و فضای ایجاد تفاهم و تبیین ملاک‌ها را برای مردم در دستورالعمل خود قرار دهند و با تاسی از فرمایش رهبر معظم انقلاب به جای نفی دیگران از نقاط مثبت خود بگویند.

این عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان همچنین با اشاره به 3 شاخصه سلبی که معیاری برای قرار دادن اسامی کاندیداها در فهرست جبهه متحد اصولگرایان است، گفت: «فتنه‌گران»؛ کسانی که از اصول «انحراف» پیدا کرده‌اند و شبکه‌هایی که می‌خواهند از قدرت سوءاستفاده کنند، جایی در دایره اصولگرایی ندارند و از همین روست که جبهه متحد اصولگرایان در مقابل همه جریان‌های غیرهمسو با نظام و رهبری شکل گرفته است. وی افزود: بارها در جلسات جبهه متحد اصولگرایی بحث کرده‌ایم و وحدت نظر تمامی اعضا این است که افراد سست عنصر و کسانی که دارای اندیشه‌های سکولار و مروج افکار غیراسلامی و غیرانقلابی هستند؛ افرادی که محافظه‌کاری می‌کنند و ایستا هستند و قدرت ابتکار عمل و طرح در مسائل کلان کشور ندارند در تراز یک مجلس کارآمد نخواهند بود.

کعبی ادامه داد: افرادی که در فتنه 88 رفوزه شدند؛ ساکت و متزلزل بودند و با جبهه غیرخودی و با کسانی که در مقابل نظام ایستاده بودند مرزها را مشخص نکردند، نباید توقع داشته باشند که مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان باشند و اصولگرایان هم هرگز آنان را در لیست قرار نخواهند داد.

فهرست جبهه متحد، اواسط بهمن نهایی می‌شود

علیرضا زاکانی، رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان هم دیروز در حاشیه همایش زنان اندیشمند اصولگرا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که فهرست نهایی جبهه متحد اصولگرایان چه زمانی مشخص خواهد شد، گفت: امیدواریم اواسط بهمن یا در دهه دوم بهمن لیست جبهه متحد اصولگرایان در سراسر کشور را نهایی کنیم.

به گزارش مهر، زاکانی گفت: آنچه برای اصولگرایان مهم است، حضور نیروهای شایسته در انتخابات مجلس است، فارغ از این‌که افراد وابسته به چه لیستی باشند.

رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان با تاکید بر این‌که دوستان باید از مسائل فرعی اغماض کنند، گفت: امروز دامن زدن به تفرقه بین اصولگرایان و ایجاد شکاف بین این جبهه گناهی نابخشودنی است. محمدحسن ابوترابی‌فرد، عضو کمیته داوری جبهه متحد نیز در حاشیه همایش زنان اندیشمند اصولگرا در پاسخ به این سوال که چرا جبهه پایداری و جبهه متحد هنوز به تفاهم نرسیده‌اند،‌ گفت: طیف اصولگرایی در اصول و مبانی اختلافی ندارند و امیدواریم با الهام از این مبانی و وفاق کامل در انتخابات حضور پیدا کنند.

این عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان همچنین در خصوص ارائه برخی از لیست‌های زودهنگام و منتسب کردن آن به جبهه متحد اصولگرایان گفت: ما در این زمینه به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم، ولی به طور کلی هرگونه تخریب و اعلام نظری که مبتنی بر اصول اخلاقی نباشد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: انتظارمان از همه کسانی که خود را اصولگرا می‌دانند این است که در قالب آموزه‌های دینی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اخلاق را در دستورکار خود قرار دهند.

علی‌اکبر ولایتی، یکی دیگر از اعضای جبهه متحد اصولگرایان هم طی سخنانی در این همایش گفت: براساس نظرسنجی‌ها، احتمال زیاد می‌دهیم که اگر اصولگرایان با هم متحد باشند و از تفرقه بپرهیزند و بر مبانی مشترک تاکید کنند در انتخابات مجلس آینده پیروز می‌شوند، ولی اگر غیر از این باشد و بخواهیم نسبت به هم ایرادهای بنی‌اسرائیلی بگیریم و مسائل اصلی را رها کنیم و به مسائل فرعی توجه کنیم، ممکن است نتیجه به گونه دیگری باشد.

منوچهر متکی، رئیس هیات اجرایی جبهه متحد اصولگرایان نیز در سخنانی در همایش زنان اندیشمند اصولگرا در خصوص بحث جبهه پایداری اظهار کرد: با توجه به این‌که رهبر انقلاب نسبت به مجموعه جامعتین نظرات مثبتی داشته‌اند این اطمینان خاطر ایجاد می‌شود که ما مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم. این مجموعه معتدل و در خط رهبری است و ما مجموعه‌های دیگر را نیز دعوت کردیم که با ما همدلی داشته باشند. وی تصریح کرد: کمیته تعامل ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری که من مسوولیت آن را دارم تا به حال گفت‌وگوهایی را با جبهه پایداری و جبهه ایستادگی داشته است.

اگر وحدت شکل نگیرد لیست مستقل خواهیم داد

از سوی دیگر، دبیرکل جبهه ایستادگی ایران اسلامی در نشست خبری که دیروز از سوی اعضای شورای مرکزی این جبهه برگزار شد در پاسخ به این پرسش که «با توجه به تلاش جبهه ایستادگی برای اتحاد با جبهه متحد اصولگرایی در جهت ارائه فهرست واحد و با توجه به عدم حضور اصلاح‌طلبان تابلودار چطور در فضای انتخاباتی کشور شاهد رقابت خواهیم بود؟» توضیح داد: وجود رقابت امری بدیهی است و چه در انتخابات تهران و چه در استان‌ها ما رقابت خواهیم داشت؛ اما باید توجه داشته باشیم که اگر جریان اصولگرایی وحدت داشته باشد به رقابت کمک خواهد کرد و در صورتی‌که این وحدت شکل نگیرد لیست مستقل و فعالیت‌های بعدی‌مان را ادامه خواهیم داد.

حجت‌الاسلام یدالله حبیبی همچنین درباره این‌که آیا جبهه ایستادگی رایزنی‌هایی با جبهه پایداری داشته است؟ گفت: جبهه ایستادگی تاکنون هیچ رایزنی‌ای با جبهه پایداری نداشته و یکی از اساسی‌ترین اختلاف‌نظرهای ما در انتخابات آینده با بخشی از این بدنه است؛ اما به هر حال استقبال می‌کنیم که به عنوان گروهی در انتخابات حاضر شوند و به فضای رقابتی کمک کنند، در عین حال باید توجه داشته باشیم که جبهه ایستادگی با افراط‌گرایی جمع نمی‌شود. حبیبی تصریح کرد: جبهه ایستادگی امیدوار است فضای رقابتی انتخابات پیش‌رو رقابت برنامه‌ها باشد، نه رقابت اشخاص تا مردم بدانند چه کسی چه برنامه‌هایی دارد.

مصباح‌یزدی امر به پیوستن نکرده‌ است

در همین حال روح‌الله حسینیان، عضو جبهه پایداری نیز در واکنش به برخی اخبار مبنی بر این‌که آیت‌الله مصباح‌یزدی از اعضای جبهه پایداری خواسته که با اعضای جبهه متحد، لیست واحدی ارائه کنند، گفت: آیت‌الله مصباح‌یزدی هیچ تاکیدی در این زمینه نداشته است.

حسینیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این خبر کذب محض است که آیت‌الله مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری تاکید کرده است که جبهه پایداری باید به گروه 8+7 بپیوندد. وی افزود: آیت‌الله مصباح شخصیتی نیست که بخواهد امر به کاری کند، بلکه ایشان بسیار اهل مشورت و بحث و گفت‌وگو هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها