خبر خوش برای خانواده‌های مستمری‌بگیران تامین اجتماعی: همسران مردان متوفی تحت‌پوشش تامین اجتماعی از این پس حقوق کامل می‌گیرند.
کد خبر: ۴۵۱۳۲۶

خبری که بیشتر از آن که مردان بازنشسته مستمری‌بگیر تامین اجتماعی را خوشحال کند، موجب آرامش خاطر همسرانشان شده است.

موضوع نصف شدن مستمری پرداختی به زنانی که همسر متوفی‌شان مستمری‌بگیر تامین اجتماعی است، همواره دغدغه‌ خانواده‌های مستمری‌بگیر بوده است.

قضیه این است تا پیش از این در صورت فوت یک مستمری‌بگیر، حقوق پرداختی به بازماندگان وی براساس درصد مشخصی بین زن و فرزندان وی تقسیم می‌شد به طوری که سهم همسر 50 درصد و 50 درصد باقیمانده نیز در صورت داشتن فرزند به تعداد فرزندان آنها تعلق می‌گرفت.

اما این پایان ماجرا نبود چرا که اگر بازنشسته مستمری‌بگیر هنگام فوت فرزندی نداشت یا فرزندان وی تحت تکفل وی نبودند به این ترتیب 50 درصد مستمری، خود به خود حذف و همسر متوفی تنها 50 درصد مستمری را دریافت می‌کرد.

این موضوع موجب نارضایتی و گلایه بازنشستگان مستمری‌بگیر و بخصوص همسران آنها شده بود زیرا معتقد بودند با این شیوه نصف شدن مستمری برای گذران زندگی و تامین مخارج و هزینه‌ها با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

آنچه موجب نارضایتی بیشتر بازماندگان بازنشستگان متوفی تامین اجتماعی شده بود، این بود که این وضعیت در مورد سایر گروه‌های بازنشستگی از جمله بازنشستگان کشوری و لشکری مصداق پیدا نمی‌کرد و مستمری بازماندگان این گروه‌ها پس از فوت بیمه شده به صورت کامل پرداخت می‌شد.

نگرانی همسران بازنشستگان متوفی

وجود این نقص در قانون تامین اجتماعی آنچنان برای خانواده‌های مستمری‌بگیر تامین اجتماعی دغدغه شده بود که بسیاری از مردان مستمری‌بگیر حتی هنگامی که در قید حیات بودند نیز از بابت این ‌که پس از مرگشان مستمری پرداختی به همسرشان نصف خواهد شد و این وضعیت بازماندگان را در تنگنای مالی قرار خواهد داد، ابراز نگرانی می‌‌کردند.

قانونی که اصلاح شد

نگرانی‌ها و دغدغه‌های بازنشستگان و همسران آنها از بابت نصف شدن مستمری پرداختی به آنها و نگرانی‌هایی که از بابت تامین معاش بازماندگان در این زمینه وجود داشت، موجب شد مسوولان سازمان تامین اجتماعی در تیرماه امسال ماده 83 قانون تامین اجتماعی را مورد بازنگری قرار دهند.

به این ترتیب با اصلاح ماده 83 قانون تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت تنها‌ 50‌ درصد مستمری ‌استحقاقی‌ به همسران مردان متوفی تحت‌پوشش این سازمان که فرزند تحت تکفلی ندارند، بزودی این دسته از زنان حقوق کامل و به عبارتی صددرصد حقوق همسران خود را دریافت می‌کنند.

براساس ماده 83 قانون تامین اجتماعی، پس از فوت بیمه‌شده 50 درصد حقوق متوفی به همسر و 50 درصد باقیمانده به فرزندان وی تعلق می‌گرفت، اما هنگامی که متوفی فرزندی نداشت، همسرش تنها50 درصد حقوق متوفی را دریافت می‌کرد که با اصلاح این قسمت از قانون، صددرصد حقوق متوفی به همسرش تعلق می‌گیرد.

به عنوان مثال چنانچه فردی قبل از فوت ماهانه 600 هزار تومان از صندوق تامین اجتماعی دریافت می‌کرد، طبق ماده 83 این صندوق، پس از مرگ وی و در صورت نداشتن فرزند تحت تکفل، به همسرش تنها نیمی از این مستمری (300 هزار تومان) پرداخت می‌شد که همین امر به دلیل ایجاد مشکلات مالی و ناتوانی در گذران زندگی، باعث نارضایتی مستمری‌بگیران شده بود در حالی که با اصلاح قانون، انتظار می‌رود بخشی از مشکلات زنان مستمری‌بگیر حل شود.

پرداخت صددرصد مستمری به بازماندگان

این همان اتفاق خوبی است که مدیرکل امور فنی مستمری‌های صندوق بیمه تامین اجتماعی در گفت‌وگو با «جام‌جم» از آن به عنوان یک گام بلند در جهت حمایت از همسران مردان متوفی بازنشسته تامین اجتماعی نام برده و می‌گوید: تا پیش از اصلاح ماده 83 قانون تامین اجتماعی در تیرماه امسال پس از فوت بازنشسته مستمری‌بگیر، سهم پرداختی به همسر 50 درصد و در صورت داشتن فرزند سهم هر کدام 25 درصد در نظر گرفته شده بود، اما در صورتی که بازمانده مستمری‌بگیر فقط همسر وی بود و فرزندی نداشت میزان مستمری نصف شده و فقط 50 درصد مبلغ به وی پرداخت می‌شد.

منصور آتشی البته بر این نکته نیز تاکید می‌کند که براساس ماده 111 قانون تامین اجتماعی مبلغ مستمری پرداختی به بازماندگان بازنشسته متوفی نباید از حداقل دستمزد یک فرد عادی کمتر باشد.

این مقام مسوول در صندوق تامین اجتماعی به روند اصلاح ماده 83 قانون تامین اجتماعی نیز اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در تاریخ 31 خرداد امسال و براساس رای دیوان عدالت اداری تفسیر دیگری بر ماده 83 قانون تامین اجتماعی گذاشته شد و به این ترتیب مقرر شد پس از فوت بازنشسته میزان مستمری پرداختی به بازماندگان وی به طور کامل و بدون در نظر گرفتن تعداد بازماندگان و سهم هر کدام آنها باشد.

آتشی با تاکید بر این ‌که اصلاحات صورت گرفته در ماده 83 قانون تامین اجتماعی برای بازنشستگان تحت‌پوشش این سازمان و بازماندگان آنها از تیر امسال لازم‌الاجرا بوده است، تصریح می‌کند: 450 هزار پرونده بازماندگان مستمری‌بگیر در صندوق بیمه تامین اجتماعی مشمول این اصلاحیه هستند.

اصلاح پرونده مستمری بازنشستگان قدیمی

مدیرکل امور فنی مستمری‌های صندوق بیمه تامین اجتماعی بر این نکته هم تاکید می‌کند که برای رعایت هر چه بیشتر عدالت در میان بازنشستگان تامین اجتماعی، پرونده‌های قدیمی مربوط به بازنشستگانی که در سال‌های گذشته حکم بازنشستگی‌شان را گرفته و هم‌اکنون سال‌هاست مستمری‌بگیر این صندوق هستند، نیز به ترتیب مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: طبق رای دیوان عدالت اداری، مقرر شده همسران متوفی که پیش از این 50 درصد حقوق همسران خود را دریافت می‌کردند، به طور کامل و صددرصد دریافت کنند.

همسان‌سازی همچنان در تعلیق

از سوی دیگر گلایه‌های بازنشستگان تامین اجتماعی از تاخیر در اصلاح و اجرای صحیح قانون همسان‌سازی حقوق‌ها همچنان ادامه دارد، به طوری که رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی از بی‌توجهی مسوولان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به نامه رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری مشکل بازنشستگان تامین اجتماعی در اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها انتقاد می‌کند.

خبازها با اشاره به تلاشی که از سال 88 تاکنون برای اجرای صحیح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری صورت گرفته، توضیح می‌دهد: امسال در این باره چهار نامه به رییس‌ جمهور تقدیم شده و هر چهار نامه نیز به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارجاع داده شده‌ اما تاکنون از پیگیری دستور رییس ‌جمهور توسط مسوولان این وزارتخانه خبری نشده است.

وی می‌گوید: اول آذرماه، رییس‌جمهور به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد تا نظر کانون بازنشستگان در این رابطه تامین کند، بنابراین بازنشستگان تامین اجتماعی این توقع را دارند که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرچه سریع‌تر دستور رئیس‌جمهور را اجرایی کند.

بی‌تردید تصمیم اخیر در جهت اصلاح ماده 83 قانون تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت صددرصد مستمری به بازماندگان متوفی تامین اجتماعی بدون در نظر گرفتن تعداد نفرات بازمانده یا سهم هر یک از آنها، اقدام مهمی است که می‌تواند قشر بازنشسته و بخصوص خانواده‌های آنها را به حمایت هر چه بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر تامین اجتماعی و کاستن از دغدغه‌های این قشر امیدوار کند.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها