محدود کردن دامنه جستجوی حیات ‌، فرصت‌ها‌ی زیادی را از بشر خواهد گرفت

احتمال کشف حیات فرازمینی در جایی دور از انتظار

زمانی که صحبت از جستجوی حیات فرازمینی می‌شود شاید بهتر باشد دامنه دید خود را فراتر از سیارات شبیه زمین معطوف کنیم. این اظهارنظر جدیدی است که از طرف برخی دانشمندان مطرح می‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۱۹۹

آنها معتقدند زمان آن فرارسیده تا نگاه تازه‌ای به مقوله جستجوی حیات فرازمینی داشته باشیم. تاکنون بیش از 700 سیاره در خارج از منظومه شمسی شناسایی شده و از آن زمان دانشمندان مشتاقانه به دنبال کشف نشانه‌هایی از وجود حیات احتمالی در آنها بوده‌اند. گروهی از فیزیک اخترشناسان در مطالعه‌ای که نتایج آن اخیرا منتشر شده به 2 سیستم درجه‌بندی سیاره‌ای اشاره کرده‌اند که معتقدند با در نظرگرفتن آنها می‌توان شمار بیشتری از سیارات را برای جستجوی حیات فرازمینی مورد مطالعه قرار داد.

بخش نخست این مقیاس‌بندی که تحت عنوان «شاخص شباهت به زمین» (ESI) شناخته می‌شود همان سیستم سنتی بررسی سیارات است. در این بخش معیارهایی همچون شباهت ظاهری سیارات به زمین مورد توجه قرار می‌گیرد. منطقی که در این بخش به آن توجه می‌شود این است که چون زمین هنوز هم به عنوان تنها سیاره قابل سکونت شناسایی‌شده در نظر گرفته می‌شود پس سایر سیاراتی که شبیه زمین هستند نیز به احتمال فراوان گزینه مناسبی برای جستجوی حیات در آنها به شمار می‌آیند.

دریک شولز از فیزیک ـ اخترشناسان دانشگاه واشنگتن که هدایت گروهی از محققان در این مطالعه را بر عهده دارد، می‌گوید: در مقوله کشف حیات در خارج از زمین، اکثرا به سیاراتی که شبیه زمین هستند توجه می‌کنند. اگر قرار باشد با این نگاه به جستجو در فضا بپردازیم استفاده از شاخص شباهت به زمین ابزاری سودمند برای انجام جستجوهای سریع خواهد بود.

با این حال دانشمندان شاخص دیگری را نیز مطرح کرده‌اند که تحت عنوان «شاخص قابل سکونت‌بودن» (PHI) شناخته می‌شود. در این نگرش فاکتورهای متعدد شیمیایی و فیزیکی که تصور می‌شود ارتباطی با حیات احتمالی در سیارات بی‌شباهت به زمین داشته باشند مورد توجه قرار می‌گیرد. شولز در گزارشی که در نشریه اخترشناسی منتشر شده به این نکته اشاره می‌کند که کشف چنین فاکتورهای شیمیایی و فیزیکی در سیاره‌ای که حتی به زمین شبیه هم نیست، می‌تواند نشانی از وجود حیات احتمالی باشد. به عقیده وی محدود کردن دامنه جستجوی حیات فرازمینی به سیاراتی که شبیه زمین باشند ما را از شانس بزرگی در کشف حیات در گوشه و کنار عالم محروم می‌کند. محققانی که این مطالعه را انجام داده‌اند، معتقدند که اطلاق ویژگی «قابل سکونت‌بودن» به یک سیاره صرفا منوط به وجود آب به عنوان یک حلال یا گردش به دور یک ستاره نمی‌شود. به عنوان مثال، دریاچه‌های هیدروکربنی که در تیتان وجود دارند می‌توانند منزل مناسبی برای شکل متفاوتی از حیات باشند.

LiveScience / مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها