جمهوری خلق چین 15 میلیارد و 850 میلیون دلار برای خرید نفت ایران در 9 ماه سال 2011 میلادی هزینه کرد.
کد خبر: ۴۵۰۷۹۴

به گزارش ایرنا، تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت نفت چین نشان می‌دهد در این مدت این کشور 5/84 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن از ایران بیشتر نفت خریده است. ایران سومین تامین کننده بزرگ نفت خام چین پس از عربستان و آنگولاست.

بر اساس آمار شرکت ملی نفت چین، ایران در سال 2010 میلادی روزانه 420 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده بود.

گمرک چین نیز اعلام کرده است، واردات نفت چین در سال 2011 میلادی از عربستان و آنگولا به ترتیب 7/19 درصد و 28/0 درصد رشد داشته است.

آمار گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت پس از آمریکا در 11 ماه سال 2011 میلادی 231 میلیون و 860 هزار تن نفت وارد کرده که بیانگر بیش از 6 درصد رشد در مقایسه با سال گذشته است.

افزایش ۷ دلاری قیمت نفت

در همین حال، رویترز طی گزارشی اعلام کرد از زمان تصویب تحریم بانک مرکزی ایران که صادرات نفت این کشور را هدف قرار داده قیمت جهانی نفت ۷ دلار معادل ۶ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت برنت دریای شمال تا پیش از امضای قانون تحریم بانک مرکزی ایران توسط اوباما حدود ۱۰۷ دلار در هر بشکه معامله می‌شد، اما از زمان اجرای این قانون و تهدید ایران به بستن تنگه هرمز قیمت جهانی نفت روندی افزایشی را شاهد بوده و قیمت هر بشکه نفت برنت به بالای 114 دلار در روز پنجشنبه رسید و در ادامه معاملات در روز جمعه تحت تاثیر افزایش ارزش دلار به 112 دلار افزایش یافت.

پایگاه اینترنتی بیزنس ریکوردر نیز با اشاره به افزایش قیمت نفت در اثر سیاست تحریم آمریکا علیه ایران نوشت: تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه صنعت نفت ایران باعث افزایش مداوم بهای نفت طی هفته گذشته شده است. بطوری که بهای نفت برنت در روز پنجشنبه به بشکه‌ای 114 دلار رسید که نسبت به زمان پیش از امضای تحریم‌های جدید توسط اوباما، 7 دلار افزایش را نشان می‌دهد.

ریچارد ایلکزیسین، از استراتژیست‌های ارشد بازار نفت و موسس پایگاه خبری آی تریدر در شیکاگو اظهار کرد: «بازار نفت در حال حاضر بر موضوع تحولات مربوط به منطقه خاورمیانه متمرکز شده است.»

پیشتر، کارشناسان غربی نسبت به اثربخشی تحریم نفت ایران ابراز تردید کرده بودند. به عقیده این افراد اگرچه تحریم نفت و بانک مرکزی ایران ممکن است این کشور را در فروش نفت خود با مشکل مواجه کند اما افزایش قیمت نفت که نتیجه تحریم‌هاست، می‌تواند زیان‌های ایران در این زمینه را جبران کند.ایران تهدید کرده که در صورت وضع تحریم‌های بیشتر، جلوی انتقال نفت از تنگه هرمز را خواهد گرفت. این تهدید ایران موجب بالا رفتن بهای نفت در هفته‌های اخیر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها