در روزهای اخیر اخبار و گزارش‌های متعددی از سفرهای مقامات ارشد و کهنه کار آمریکایی به مصر منتشر شده است. هنوز چند روزی از سفر فیلتمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا به مصر نمی‌گذرد که منابع خبری اعلام کردند کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا امروز راهی مصر می‌شود.
کد خبر: ۴۵۰۶۹۹

هر چند که مقامات آمریکایی برآنند تا روابط قدیمی و به اصطلاح تلاش برای کمک به برقراری دموکراسی در این کشور را عنوان می‌کنند اما روند تحولات مصر حقیقتی دیگر را آشکار می سازد و آن هراس آمریکا از حذف منافع خود در این کشور است. این امر زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که آمریکایی‌ها در فضای تبلیغاتی از رایزنی با اخوان المسلمین خبر داده‌اند در حالی که این گروه این ادعا را رد کرده است.

بسیاری از ناظران سیاسی بر این امر تأکید دارند که پایان انتخابات پارلمانی از دلایل اصلی رویکرد آمریکا به مصر است. بر اساس نتایج اعلام شده اخوان المسلمین 207 کرسی از مجموع نزدیک به 500 کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده‌ است. این به این معنا است که اسلام گرایان در ائتلاف با معدود احزابی می‌توانند دولت را تشکیل می‌دهند.

تشکیل دولت توسط اسلام گرایان در چند بعد برای آمریکا تهدید است، نخست آنکه این امر می‌تواند به سرنگونی شورای نظامیان منجر شود که عملاً حذف نزدیکان مبارک را به همراه دارد که چندان در چارچوب منافع آمریکا نیست. دوم آنکه آمریکا از رویکرد اسلام گرایان به خواست مردم برای لغو و یا ایجاد دگرگونی  در پیمان کمپ دیوید میان مصر و صهیونیست‌ها در هراس است.آمریکا از سوی صهیونیست‌ها به شدت برای جلوگیری از ایجاد دگرگونی در این پیمان تحت فشار است.

سوم، دگرگونی در ساختار سیاسی مصر و حضور گسترده اسلام گرایان در قدرت می‌تواند تهدیدی برای منافع آمریکا نیز باشد چنانکه مردم مصر بارها با به آتش کشیدن پرچم آمریکا، نارضایتی خود را از روابط با آمریکا اعلام داشته‌اند.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که نگرانی اصلی آمریکا از آینده سیاسی مصر پس از برگزاری انتخابات است که موجب شده تا آمریکا به اعزام نمایندگان متعدد به این کشور اقدام نماید که سفر فیلتمن معاون وزیر امور خارجه و کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا از مهمترین آنها است.

با همه این تفاسیر آمریکا همچنان با چالشی بزرگ به نام مخالفت‌های مردمی با ادامه روابط کشورشان با آمریکا و صهیونیست‌ها مواجه است که ابهامات بسیاری را در تحقق اهداف سفرهای مقامات آمریکا به مصر ایجاد کرده است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها