خانه‌های مکعبی‌شکلی که قرار است در ابعاد 9 متر ساخته شوند، ظاهرا مجموعه‌ای بی‌‌نظیر و انحصاری به نظر می‌آید، این خانه‌ها که به وسیله معمار انگلیسی ـ فیرم سیبارایت ـ طراحی شده، ممکن است تکنیک‌های ساخت و ساز استاندارد خانه را بهینه سازد چرا که از این سازه‌ها کمترین میزان کربن به محیط‌زیست منتشر می‌شود.
کد خبر: ۴۵۰۶۰۴

بخش عمده این خانه یک گنبد چترمانند فتوولتائیکی است که 90 درصد از انرژی مورد نیاز خانه را از گرمای موجود در فضای آن تامین می‌کند. این گنبد چترمانند که از پلاستیک معمولی ساخته شده است، همانند یک گلخانه گرما را به دام می‌اندازد. این گرما یا هوای داغ، آبی را که در یک تانک زیر سقف قرار گرفته است، گرم می‌کند. درواقع می‌توان گفت روزانه به‌طور متوسط 80 لیتر آب مورد نیاز برای استحمام از این راه تولید می‌شود، حتی در روزهای سرد و تاریک آخرین ماه‌ زمستان. در نوک این گنبد، توربین مجهز به ژنراتوری قرار دارد که الکتریسیته تولید می‌کند و در ماه‌های نسبتا سرد می‌تواند گرما را به داخل خانه هدایت کند. سلول‌های فتوولتائیک موجود در 52 متر‌مربع کف خانه نیز الکتریسیته اضافی تولید می‌کنند. الکتریسیته تولید شده به وسیله این سلول‌ها به طور متوسط 33 کیلووات-ساعت در روز است که علاوه بر تامین الکتریسیته مورد نیاز خانه، می‌تواند یک خودروی الکتریکی را نیز شارژ کند.

این ساختمان که با هدف پیشگامی در ساختمان‌سازی استاندارد و عاری از کربن مصنوعی ساخته شده است، در تمام طول سال هیچگاه تحت‌تاثیر شرایط و تغییرات آب و هوایی قرار نمی‌گیرد.

سقف این خانه با گیاهانی که زیر گنبد قرار گرفته‌اند، پوشیده شده است. دیوارهای این سازه نیز از صفحه‌های مستطیل‌‌‌شکلی ساخته شده است که همواره دما را در حد متعادل نگه می‌دارند. پنجره‌ها نیز دارای لکه‌های رنگی بزرگی هستند که می‌توانند در پنجره‌های رو به جنوب، نور خورشید را جذب کنند. از طرف دیگر با توجه به نوع طراحی این ساختمان‌ها که فضای کوچکی را برای هر واحد در نظر گرفته است، می‌توان گفت در تمام فصول سال دمای ساختمان کاملا معتدل و ایده‌آل خواهد بود.

مترجم: زینب همتی

منبع: PopularScience

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها