دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران برای دیداری رسمی راهی آمریکای لاتین شد. وی در این سفر از ونزوئلا و نیکاراگوئهفکوبا و اکوادور دیدار خواهد داشت.
کد خبر: ۴۵۰۵۷۵

نکته قابل توجه در این سفر مواضع کشورهای غربی است بگونه‌ای که حتی مقامات ارشد آمریکایی صراحتاً از گسترش روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده و خواستار عدم تحقق این امر شده‌اند. با توجه به این شرایط این سوال مطرح است که ریشه این نگرانی چیست و چرا سران غرب برای عدم اجرای آن به هر ابزاری چنگ می زنند.

در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که اولا در سالهای اخیر کشورهای آمریکای لاتین گرایش‌های بسیاری به عرصه ضد امپریالیسم داشته‌اند. اکنون اکثر این کشورها در کنار تاکید بر وحدت منطقه‌ای خواستار مقابله با سلطه طلبی‌های آمریکا هستند.

بسیاری از ناظران سیاسی اذعان دارند که اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران از ریشه‌های اصلی ایجاد چنین نگرشی در این کشورها بوده است که با توسعه مناسبات میان طرفین ابعاد گسترده تری به خود می‌گیرد.

کشورهای غربی از آن هراس دارند که برخوردار شدن کشورهای این منطقه و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های یکدیگر به تقویت جبهه ضد امپریالیسم منجر شود، لذا برآنند تا به هر عنوانی از گسترش این مناسبات جلوگیری کنند.

ثانیا، آمریکا همواره مدعی بوده است که از یک سو با تحریم‌ها و انزوای ایران توانسته، جمهوری اسلامی را از مسیر پیشرفت و توسعه خود بازدارد و از سوی دیگر آمریکا ادعا دارد که با حربه تهدید و تحریم تلاش کرده تا به اصطلاح سایر کشورها را نیز مطیع خود سازد.

حضور گسترده ایران در آمریکای لاتین دو نکته اساسی را آشکار می‌سازد نخست آنکه ادعای آمریکا برای اجرای انزوای ایران ادعای پوچ و غیرواقعی بوده و جمهوری اسلامی ایران حتی در حیات خلوت سنتی آمریکا نیز جایگاه ارزنده‌ای دارد. این جایگاه برگرفته از توانایی‌های بالای ایران در رسیدن به خودکفایی در زمینه‌های مختلف است.

دوم آنکه ایران الگویی خواهد بود برای کشورهایی که از سوی آمریکا تحت تحریم و یا تهدید قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی به جهانیان نشان داده که با وحدت ملی و خودباوری می‌توان اصل ما می‌توانیم را اجرایی سازد. امری که هزینه‌های سنگینی برای غرب به همراه داشته است.

با توجه به آنچه ذکر شد می‌توان گفت که هراس آمریکا از روابط ایران و آمریکای لاتین برگرفته از جایگاه جهانی ایران به عنوان الگوی جبهه ضد امپریالیسم است که موجب شده تا حتی اوباما رئیس جمهور آمریکا از این روابط ابراز نگرانی کرده و خواستار عدم تحقق آن شود.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها