اشاره:‌ بیش از یک چهارم نفت جهان از تنگه هرمز می گذرد و به همین جهت، دور از انتظار نیست که احاطه بر این معبر پرثروت، دشمنان ایران را هم به هوس انداخته است.رزمایش ولایت 90 نشان داد که تسلط بر منطقه ژئوپولتیک "تنگه هرمز" در سیطره قدرت نیروهای نظامی ایران است.کنترل این آبراهه فوق استراتژیک و نمایش توانمندی های سخت افزاری ایران در این مانور، تنها بارقه ای از خورشید اراده ملتی بود که نشان داده است برای دستیابی به "توسعه توام با استقلال" خستگی نمی شناسد.
کد خبر: ۴۵۰۴۳۵

1-بستن تنگه هرمز و در واقع، بهره گیری از توان نظامی که در غرقاب خون و عرق به دست آمده، حق طبیعی و بدیهی ایران است اما این تفسیر بی مایه هم که ایران در صورت بستن این شاهرگ نفتی جهان، از قوی ترین کارت خود در بازی قدرت استفاده کرده، تحلیلی سبک سرانه است.

قوی ترین کارت ایران در صورت تهاجم کور به مرزهای کشور،‌ همان نیروی معنوی است که توانست در بحبوحه هشت سال دفاع مقدس، با کلکسیونی کامل از ارتش های مجهز جهان به پیکار برخیزد.

2-آمریکا در اتاق های فکر خود به این خروجی عقیم رسیده است که حضور ناوهای جنگی اش در "آب های آزاد خلیج فارس" تضمینی برای تهدید همیشگی تنگه هرمز است اما با کنکاشی گذرا در تاریخ پرفراز و فرود این آبراه حیاتی، به هیچ روی نمی توان "حماسه های خلیج فارس" را نادیده گرفت.

بیش از دو قرن است که دومین تنگه بین المللی پرتردد دنیا، صحنه دائم تضارب سربازان ایرانی و قوای بیگانه است اما تنگه هرمز همواره در جغرافیای آبی ایران استوار مانده است.

حتی در ناآماده ترین شرایط نظامی ایران که تازه از خانه تکانی انقلاب، فارغ گشته بود و در همان برهه نیز به جنگی ناخواسته در برابر عراق وادار شد ،رزمندگان مسلمان و غیرتمند ایرانی به حفظ تمام قد از کیان کشور برخاسته و  نگذاشتند که حتی قطره ای از آب های خلیج فارس به کام پرطمع متجاوزان شیرین شود.

3-نباید از خاطر برد که در حال حاضر توان موشکی ایران به مرحله شکوفایی غرور آفرین رسیده است و حتی رژیم صهیونیستی با وجود هزار و 200کیلومتر فاصله با ایران، از توان موشکی ما بر خود می لرزد.

از سوی دیگر، سازمان دفاعی ایران به جایگاهی نایل شده است که پهپاد جاسوسی ایالات متحده را به عنوان "عقاب سازمان سیا" در فضای آسمان شکار می کند. بنابراین باید به آمریکا حق داد که از حمله نظامی به تنگه هرمز واهمه داشته باشد.

4-ایران، عراقی دیگر نیست که بتوان با جبر فیزیکی، اهداف استعماری را بر او تحمیل کرد. کشور ایران با وسعتی معادل سه برابر وسعت عراق، لقمه کوچک و شیرینی نخواهد بود که در گلوی خونین آمریکا جا شود.

علاوه بر آن که توان نظامی ایران، یک سر و گردن از کشورهای همسایه بالاتر است، روحیه رشادت و شهادت طلبی ایرانیان نیز به عنوان سلاحی معنوی و شکست ناپذیر، تمام معادلات قدرت در منطقه را به هم ریخته است.

روحیه ایثارگری بی نظیری که در طی هشت سال جنگ تحمیلی شاهد بودیم، همچنان مرام زنده ای است که کشورهای همسایه از  کپی کردن آن عاجزند. چنین روحیه معنوی، تنگه هرمز را از هر دستاویز نابخردانه ای بیمه کرده است.

5- افکار عمومی جهان به خوبی با روحیه مسالمت جویی ایرانیان آگاه هستند و بیش از 200 سال است که کشور ایران به هیچ آب و خاکی از کشور دوست و دشمن حمله نکرده است اما کشور آمریکا در طی یک قرن اخیر در تمام قاره های جهان به نبرد نظامی و یا به دخالت های نظامی مشغول بوده است.

تهاجم نظامی آمریکا به تنگه هرمز و تداوم سیاست "زور سالاری"، علاوه بر آن که خشم افکار عمومی جهان را به دنبال خواهد داشت، حتی مردم ایالات متحده را نیز بیشتر از پیش در مقابل سیاست های جنگ افروزانه دولت آمریکا قرار می دهد.

کوتاه سخن آن که، رزمایش ولایت 90 گرچه تنها یک عرض اندام واجب برای چشمان حریص قدرت های استکباری بود اما به خوبی توان دفاعی ایران را در اشراف مطلق بر تنگه هرمز اثبات کرد.

تاریخ این مرز و بوم اثبات کرده است که رعب انگیزی، به کار بردن عناوین جعلی و تهدیدهای مکرر آمریکا در موضوع تنگه هرمز، نه تنها در عزم و اراده ایرانیان خللی وارد نمی کند، بلکه آنان را به حراست از این آبراه حیاتی و همیشه ایرانی راسخ تر می سازد.

سید اصغر موسویان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها