مقامات کره شمالی اعلام کردند، از پذیرش هیات‌های خارجی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه کیم جونگ ایل خودداری می‌کنند

جسد رهبر کره‌شمالی درون یک محفظه شیشه‌ای

رسانه‌های دولتی کره‌شمالی گزارش دادند: کیم جونگ اون، رهبر جدید کره‌شمالی از جسد پدرش بازدید به عمل آورد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد: «رفیق کیم جونگ اون به همراه دولتمردان و مقامات نظامی از جسد رفیق کیم جونگ ایل بازدید به عمل آوردند». جسد کیم جونگ ایل که با لقب رهبر اعظم شناخته می‌شود، در کاخ یادمان کومسوسان درون یک محفظه شیشه‌ای نگهداری می‌شود.
کد خبر: ۴۴۷۲۸۷

از سوی دیگر، درحالی‌که مقامات این کشور روز 28 دسامبر را روز مراسم تدفین جونگ ایل اعلام کرده اند، دولت در بیانیه‌ای اظهار داشت که از پذیرش هیات‌های خارجی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه کیم جونگ ایل خودداری می‌کند. همین موضوع باعث نگرانی کره‌جنوبی از بی‌ثباتی در شبه جزیره کره شده است. همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پس از انتشار خبر درگذشت رهبر کره‌شمالی، هو جین تائو، رئیس‌جمهور چین از سفارت کره‌شمالی در پکن بازدید به عمل آورده و در این بازدید با مقامات سفارت ابراز همدردی کرده است. چین نزدیک‌ترین متحد کره‌شمالی است و تنها چند ساعت پس از انتشار خبر مرگ رهبر کره‌شمالی از جانشین وی کیم جونگ اون حمایت کرد و از مردم کره‌شمالی خواست تا اتحاد خود را حفظ کنند و غم و اندوه خود را تبدیل به قدرت نمایند. دولت چین که نگران بی‌ثبات شدن مناطق مرزی خود با کره‌شمالی است، همچنین قول داده همکاری ویژه‌ای با کره‌شمالی برای برقراری صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره در منطقه داشته باشد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند: چین قصد دارد برای اطمینان یافتن از عدم بی‌ثباتی در کره‌شمالی، حمایت‌های خود را از این کشور فقیر افزایش دهد. یک تحلیلگر سیاسی نیز اظهار کرد: دغدغه اصلی چین در حال حاضر حفظ ثبات در کشور همسایه کره‌شمالی است و در بیشتر تیترهای روزنامه‌های چین کلمه ثبات به چشم می‌خورد. کوبا نیز به مناسبت درگذشت رهبر کره‌شمالی 3 روز عزای عمومی اعلام کرد. هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا نیز ضمن ابراز تسلیت مراتب تاسف خود را اعلام کرده و با دولت و مردم این کشور اعلام همبستگی کرده است.

در این میان نکته‌ای که توجه رسانه‌ها را جلب کرده است، شکست اطلاعاتی مقامات کره‌جنوبی و آمریکا در مورد اطلاع یافتن از خبر مرگ رهبر کره‌شمالی است. در همین خصوص، خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی نوشت: وزارت دفاع و دستگاه جاسوسی کره‌جنوبی پذیرفته‌اند که از مرگ کیم جونگ ایل در روز شنبه آگاهی نداشته و دو روز پس از این واقعه از آن خبردار شده‌اند. این گزارش حاکی است که این ضعف اطلاع‌رسانی شوک جدی برای دستگاه‌های اطلاعات و امنیت و مقام‌های دولت کره‌جنوبی به حساب می‌آید. مقام‌های کره‌جنوبی گفته‌اند، اگرچه تلویزیون کره‌شمالی اعلام کرده بود قرار است خبر مهمی را اعلام کند، اما باز هم آنان درک نکردند که مضمون آن چیست. کیم کوان جین، وزیر دفاع کره‌جنوبی در نشست اضطراری کمیته دفاعی پارلمان گفت که نسبت به قابلیت‌های اطلاعات و امنیت کره‌جنوبی تردید پیدا کرده است. از سوی دیگر، برخی رسانه‌های خبری اعلام کردند که برای سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و کره‌جنوبی نداشتن هیچ سرنخی ۴۸ ساعت بعد از درگذشت رهبر کره‌شمالی و تماس وحشت‌زده تلفنی میان مقامات آنها شکست اطلاعاتی بزرگی تلقی می‌شود. به گزارش فارس، وزیر دفاع کره‌جنوبی در گفت‌وگو با لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا گفت: ما باید توانایی‌های اطلاعاتی خود را افزایش دهیم.

از سوی دیگر، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی.‌ان.‌ان تصریح کرد: آمریکا هراقدامی که بخواهد در رابطه با کره‌شمالی انجام دهد، باید با اتفاق نظر با سایر متحدان خود باشد. وی همچنین اظهار کرد: تنها توان کره‌شمالی این است که می‌تواند اقدامات ویرانگر و انتحاری انجام دهد، اما باید گفت آنها قابلیت تحمل درگیری‌های بلندمدت را ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها