روزنامه المدینه عربستان وابسته به رژیم آل‌سعود به‌دنبال تظاهرات و ناآرامی‌های اخیر شهرهای القطیف و العوامیه در منطقه الشرقیه و انتشار بیانیه 60 فرهیخته عربستانی که رژیم را در شوک فرو برد، به دروغ‌پردازی و فریب افکار عمومی روی آورد.
کد خبر: ۴۴۷۲۷۸

عملکرد روزنامه المدینه در بررسی تحولات منطقه العوامیه و القطیف، بیانگر دیدگاه‌های ضدمردمی این روزنامه است. این روزنامه با هدف کم‌اهمیت جلوه دادن اعتراضات مردمی نوشت، پس از تلاش گروهی اندک آشوبگر و فتنه‌گر برای ناامن کردن این مناطق، زندگی اکنون در العوامیه عادی است. مطالب چنین روزنامه‌هایی نشان می‌دهد که دستگاه رسانه‌ای و اطلاعاتی عربستان از واقعیت‌های موجود دور است و در حالت سرگردانی قراردارد، زیرا وضعیت العوامیه آن گونه که آنها مطرح می‌کنند، نیست.روزنامه المدینه در ادامه دروغ‌پردازی‌های خود درخصوص عادی جلوه دادن وضعیت العوامیه افزوده است که خبرنگار این روزنامه از مناطق مختلف العوامیه دیدن و با شهروندان گفت‌وگو کرده است. این روزنامه درحالی چنین ادعا می‌کند که شهروندان منطقه العوامیه از اقدامات جنایتکارانه رژیم آل‌سعود به ستوه آمده‌اند و با برگزاری تظاهرات‌ مختلف خواستار احقاق حقوق خود، آزادی و رفع تبعیض هستند.

شهرهای مختلف استان الشرقیه در شرق عربستان جمعه (18آذر) شاهد تظاهرات گسترده اعتراض‌‌آمیز علیه ستمگری رژیم آل‌سعود بود. در شهر القطیف واقع در استان الشرقیه نیز مردم طی تظاهراتی خواستار «محاکمه قاتلین تظاهرات‌کنندگان و اعطای آزادی‌های سیاسی» شدند. تعداد تظاهرات‌کنندگان شهر العوامیه بیش از 5000 نفر گزارش شد که تصاویر شهیدان شیخ توفیق العامر و علی الدبیسی فعال سیاسی و پرچم عربستان را در دست داشتند و شعارهایی با مضامین «محمدبن فهد (استاندار الشرقیه) سرنگون باد»، «شلیک‌کنندگان باید قصاص شوند»، «فقط برای خدا سرفرو می‌آوریم» و «عزت ملت پایمال شدنی نیست» سردادند و فریاد می‌زدند خواستار آزادی زندانیان هستند. به دنبال این تظاهرات بود که 60 فرهیخته سعودی با انتشار بیانیه‌ای در انتقاد از آل‌سعود دیوار ترس از حکومت را در عربستان فرو ریختند و نشان دادند که دایره مطالبات مردم روز به روز در حال افزایش است.

طرفداران اصلاحات در عربستان با امضای طوماری از حکومت آل‌سعود خواستند حکم حبس صادره در حق برخی از فعالان اصلاحات را لغو و به خشونت در القطیف پایان دهد. آنها همچنین آغاز تحقیقات درباره علل خشونت‌های صورت گرفته در عربستان بویژه در منطقه الشرقیه و برابری حقوق شهروندی را خواستار شدند. انتشار این طومار، مسوولان سعودی را بشدت غافلگیر کرد بویژه آن که امضاکنندگان این بیانیه از همه گروه‌های جامعه سعودی بودند و همه بر ضرورت حاکم کردن تعقل و پرهیز از تفکر امنیتی در عربستان تاکید داشتند. امضاکنندگان این طومار به طور کلی از میان متفکران لیبرال بودند و این مساله سبب شد رژیم آل‌سعود نتواند این افراد را به عنوان اعضای القاعده یا شیعیان عربستان جلوه دهد و با آنها برخورد کند. رژیم حاکم برعربستان در 100 سال اخیر همواره از حربه طایفی‌گری برای مقابله با مردم استفاده کرده است.‌/‌ العالم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها