مصطفی ابطحی، قائم مقام موسسه فرهنگی اکو از وضعیت صنعت چاپ در منطقه می‌گوید

چاپ، فعالیتی اقتصادی با اهداف فرهنگی است

دومین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو با حضور شرکت‌های فعال عضو این سازمان منطقه‌ای در صنعت چاپ از 19 تا 22 بهمن‌ امسال به میزبانی ایران در مشهد برگزار می‌شود. موسسه فرهنگی اکو همانند دوره گذشته این نمایشگاه، پیگیر امور مربوط به حضور شخصیت‌های صنفی و بین‌المللی در این رویداد فرهنگی ـ اقتصادی است. به این بهانه به سراغ سید مصطفی ابطحی، قائم مقام این نهاد فرهنگی ـ سیاسی رفتیم و با او درباره وضعیت صنعت چاپ در کشورهای عضو اکو (ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) گفت‌وگو کردیم. او در فرازی از این گفت‌وگو تاکید کرد که امکان بهره‌برداری اقتصادی در کشورهای عضو اکو بدون استفاده از اشتراکات فرهنگی این منطقه وجود ندارد و.... متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.
کد خبر: ۴۴۶۹۶۱

برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو چه فایده‌ای می‌تواند برای صنعت چاپ ایران داشته باشد؟

تجربه برگزاری اولین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو 2 سال پیش ما را به این نتیجه رساند که برگزاری دومین دوره آن می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ایجاد کند. ما با آسیب‌شناسی نمایشگاه قبلی امیدواریم برای دوره آتی، افرادی را که در واقع مدخل صنعت چاپ و بسته‌بندی در این منطقه هستند، شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها را در یک بانک اطلاعاتی گردآوری کنیم. همچنین باید زمینه را طوری فراهم کنیم که در وهله نخست بازدیدکنندگان از نمایشگاه بتوانند توانمندی‌های صنعت چاپ کشورمان را از نزدیک درک کنند و در ادامه بازار خوبی را برای این صنعت در کشورمان به وجود بیاوریم.

یعنی این نمایشگاه بیشتر اهداف اقتصادی را دنبال می‌کند تا فرهنگی ‌؟

به نظرم این نگاه درست نیست؛ این که فکر کنیم صنعت چاپ را فقط با معیارهای فرهنگی باید دید و سنجید. صنعت چاپ در واقع یک فعالیت اقتصادی است که در خدمت فرهنگ قرار می‌گیرد و در نهایت اهداف فرهنگی را محقق می‌کند. با توجه به این‌که حدود 400 میلیون نفر از مردم جهان در این منطقه زندگی می‌کنند، ما باید در زمینه برآورده کردن نیاز کشورهای عضو اکو در حوزه چاپ و بسته‌بندی تلاش کنیم. خوشبختانه شرکت‌های بزرگی هم در این حوزه در منطقه فعالیت دارند که عموماً در توسعه کشورهایشان نقش مهمی دارند لذا اگر ما بتوانیم یک همگرایی در این زمینه ایجاد کنیم و نیازهای صنعت چاپ و بسته‌بندی در هر یک از این کشورها را تشخیص دهیم، فضای جدیدی را در داخل کشوردر حوزه صنعت چاپ ایجاد کرده‌‌ایم. از طرف دیگر ما معتقدیم با برگزاری دومین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو در بهمن امسال در مشهد، می‌توانیم اتحادیه چاپ و بسته‌بندی این منطقه را هم تاسیس و از آن پس نمایشگاه چاپ اکو را به صورت سالانه برگزار کنیم.

به این صورت که هر دو سال یک بار در ایران و در سال میانی هم در یکی دیگر از کشورهای عضو اکو برگزار شود. این می‌تواند به ایجاد یک جریان دائمی در حوزه اقتصاد فرهنگ در منطقه اکو منجر شود و به این ترتیب ما خواهیم توانست صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران را به فراتر از مرزهای خودمان ببریم و با این کار زمینه توسعه اقتصادی و اشتغال در حوزه‌های مربوط به چاپ و بسته‌بندی را مهیا کنیم.

کار تدوین بانک اطلاعاتی فعالان صنعت چاپ اکو که به آن اشاره کردید، الان در چه مرحله‌ای است؟

خوشبختانه با ارتباطی که با سفارتخانه‌های مختلف و نیز بخش‌های دولتی و خصوصی حوزه چاپ و نشر در کشورهای عضو اکو برقرار شده، تاکنون بخشی از این بانک اطلاعاتی تدوین شده و البته ما به دنبال تکمیل آن هستیم و امیدواریم با بهره‌گیری از این بانک اطلاعاتی، از این پس بتوانیم تشخیص دهیم که چه ارگان‌هایی در چه زمینه‌هایی از صنعت چاپ و بسته‌بندی و در چه سطحی فعالیت دارند. این در واقع برنامه دعوت ما را از فعالان این کشورها برای بازدید از نمایشگاه، شفاف خواهد کرد چرا که ما می‌خواهیم این بازدیدها هدفمند و در واقع به گونه‌ای باشد که افرادی که می‌آیند، اولا به نیاز کشورهای خود در زمینه چاپ و بسته‌بندی آشنایی کامل داشته باشند و ثانیا به خدماتی که در نمایشگاه به آنها ارائه خواهد شد، واقعا نیاز داشته باشند. به این ترتیب آنها خواهند توانست با ارتباطی که با فعالان ایرانی برقرار می‌کنند، نیازهای جامعه هدف خودشان را پوشش دهند.

تاکنون چه تعداد از فعالان چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو را از این طریق شناسایی کرده‌ا‌ید؟

در کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان ما به منابع خوبی دسترسی پیدا کرده‌ایم و درصدد هستیم با ارتباطی که با سفرای این کشورها در ایران و نیز سفرای ایران در این کشورها برقرار می‌کنیم، این بانک اطلاعاتی را تکمیل کنیم.

آمار مشخصی از این فعالان حوزه چاپ ندارید؟

این آمار هر روز تکمیل و در واقع به روز می‌شود و ما امیدواریم تا پایان امسال همه منابع و مداخل فعال در زمینه صنعت چاپ و بسته‌بندی را در منطقه شناسایی کنیم.

ترکیه و ایران در منطقه اکو نسبت به‌دیگر کشورها فعالیت چشمگیرتری در حوزه صنعت چاپ دارند. با توجه به این‌که دومین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اکو هم مثل دوره اول در ایران برگزار خواهد شد، این نکته به ذهن متبادر می‌شود که گویا وظیفه راه اندازی نمایشگاه در منطقه، تنها بر عهده ایران است و دیگر کشورها مشارکتی در آن ندارند. واقعا‌ چرا دیگر کشورها در این حوزه تحرکی نشان نمی‏دهند؟

ایطحی: مزیت نسبی کشورهای عضو اکو ویژگی‌های فرهنگی آنهاست و بالطبع اهمیت‌دادن به آن بخش از فرهنگ که‌ نشان اقتصادی هم داشته باشد، می‌تواند زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند

ببینید، با توجه به این‌که موسسه فرهنگی اکو و دبیرخانه آن در ایران واقع شده است، شرط میزبانی ایجاب می‌کند کشور ما ایده‌های مشترک و مطلوب را به دیگر کشورها پیشنهاد کند. یکی از ایده‌هایی هم که پیشنهاد شد، برگزاری همین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی بود و تاکنون هم بازخورد خوبی از این ایده گرفته‌ایم و اگر هم ایران در این زمینه پیشگام شده، به دلیل همین ایده‌پردازی بوده است و امید است از سوی کشورهای دیگر هم پاسخ مثبت به آن داده شود و در کار مشارکت کنند. بنابراین رابطه متقابلی بین کشورهای عضو اکو در اجرای درست، دقیق و هدفمند اینگونه پروژه‌ها وجود دارد.

فکر می‌کنید برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو از نظر اقتصادی چه تاثیری بر بازار این‌صنعت در داخل کشور بگذارد؟

مزیت نسبی کشورهای عضو اکو، ویژگی‌های فرهنگی آنهاست و بالطبع اهمیت دادن به آن بخش از فرهنگ که نشان اقتصادی هم داشته باشد، می‌تواند زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند. ما در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو به دنبال این هستیم که اقتصاد فرهنگ را توسعه دهیم و از این جهت فرصت مغتنمی برای کشورهای عضو فراهم خواهد شد تا در عرصه رقابت با کشورهای اروپایی مثل آلمان ‌‌یا برخی کشورهای شرقی مثل چین، خودی نشان دهند. از سوی دیگر این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای چاپخانه‌های ایرانی است تا ضمن عرضه محصولات خود در یک بازار منطقه‌ای، توان خود را در صنعت چاپ محک بزنند. آنها نباید فقط منتظر فرصت‌های داخلی بوده بلکه باید به فکر حضور در یک بازار رقابتی باشند. چاپخانه‌های ما باید خودشان را به روز و تولیدات بهینه‌شان را به کشورهای دیگر عرضه کنند و با انعقاد قراردادهای دارای ضمانت اجرایی با این کشورها، در پی برقراری یک ارتباط مستمر فرهنگی و اقتصادی باشند. این امر در نهایت می‌تواند در انتقال پیام و تفکر اصیلی که در گذشته و نیز امروز در منطقه اکو جریان داشته و دارد، به کشورهای دیگر موثر باشد. ما می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی روز در انتقال پیام این خاستگاه تمدنی سهمی داشته باشیم و صنعت چاپ باید این پیام تاریخی و هویتی و ماندگار را به گوش جهان برساند تا آنها از این منطقه، صدای فرهنگ را بشنوند نه صدای خشونت. این موضوع علاوه بر این‌که به ما اعتماد به نفس می‌دهد، ما را در جهان بهتر می‌شناساند و مسلما در آینده می‌تواند در مسائلی مانند رونق صنعت توریسم تاثیرگذار باشد.

اساسنامه اتحادیه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو در چه وضعیتی است؟

ما پیش نویس اولیه اساسنامه را تهیه کرده‌ایم و منتظریم تا آن را در پنل‌های تخصصی که در دومین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو برگزار می‌شود، به بحث و بررسی بگذاریم. مهلتی هم برای بررسی این اساسنامه و اعلام نظر نهایی درباره آن از سوی فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی صنعت چاپ در این کشورها تعیین خواهیم کرد و پس از دریافت نظرات، جمع‌بندی پایانی صورت خواهد گرفت و با دعوتی که در سال 2012 از مسوولان و افراد ذی‌ربط حوزه چاپ و بسته‌بندی در منطقه اکو به عمل خواهیم آورد، اساسنامه اتحادیه را به تصویب خواهیم رساند. قطعا با تاسیس این اتحادیه همه کشورهای عضو اکو می‌توانند به عنوان یک قطب صنعت چاپ و بسته‌بندی در جهان به رقابت بپردازند.

دفتر اتحادیه در ایران خواهد بود؟

بله. اتحادیه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو در یکی از ساختمان‌های موسسه فرهنگی اکو در تهران دایر خواهد شد و ما مقدمات این کار را هم فراهم کرده‌ایم. البته این اتحادیه در ادامه سیاست‌های موسسه فرهنگی اکو برای تاسیس اتحادیه‌های مختلفی مانند جوانان، ورزش و کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو طراحی و تاسیس خواهد شد. امیدواریم در اتحادیه چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو هم شاهد سیاستگذاری‌های مشترک با بهره‌گیری از دیدگاه‌های مشترک باشیم و بتوانیم به نیاز کشورهای عضو این سازمان منطقه‌ای در چارچوب اتحادیه قریب‌التاسیس پاسخ دهیم و در عین حال نسبت به رفع نابسامانی‏های این حوزه هم اقدام کنیم.

مرجان توجهی ‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها