جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با مجله آمریکایی نیوز‌ویک گفته است که آمریکا، گروه طالبان را در افغانستان دشمن خود نمی پندارد.
کد خبر: ۴۴۶۸۹۹

وی افزود: "تا کنون هیچ جمله ای یا اظهار نظری از رئیس جمهوری آمریکا در زمینه سیاست ما دیده نشده است که گفته باشد طالبان دشمن ما هستند ."

این نخستین بار از زمان آغاز جنگ آمریکا علیه حکومت طالبان در افغانستان است که یک مقام ارشد ایالات متحده از عدم دشمنی واشنگتن با طالبان صحبت می کند.

اظهارات بایدن بیانگراین واقعیت است که گروه طالبان دست پرورده آمریکا برای بدنام کردن اسلام ومسلمانان است چرا که تفسیرطالبانی ازاسلام با هیچ عقل ومنطقی سازگارنیست.

حمله نظامی آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ پس از آن آغاز شد که کاخ سفید در پی حملات  یازده سپتامبر، از حکومت افغانستان خواست تا رهبران القاعده را که در آن کشور حضور داشتند تحویل دهند، اما رهبری طالبان این درخواست را رد کرد.

مشکل خودمان هستیم

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» درگزارشی باعنوان "مشکل ما هستیم" آورده است: از آنجا که ما به اشتباه ایران را تهدیدی وجودی برای خود می‌دانیم، از داشتن سلاح هسته‌ای توسط این کشور می‌ترسیم، ولی اگر درک درستی از سیاستمداران ایرانی داشته باشیم و بدانیم که آنان آنقدر عاقل هستند که چنین کاری نمی‌کنند، مشکل حل شده است.

این روزنامه می نویسد: به فرض اینکه بپذیریم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، این پرسش مطرح می‌شود که آیا این کشور از سلاح‌ مذکور همانند شوروی در دوران جنگ سرد در راستای بازدارندگی استفاده خواهد کرد یا راه دیگری را برخواهد گزید؟

هاآرتص در پاسخ گفته است که بیشتر کارشناسان بر این باورند، به دلیل وجود سیستم عقلایی در فرایند تصمیم‌گیری در ایران، این کشور به هیچ وجه به کشور دیگری حمله نمی‌کند، بلکه تلاش می‌کند توان بازدارندگی خود را بالا ببرد.

بنابراین، شاید بتوان گفت که حتی داشتن سلاح هسته‌ای در ایران، باعث خواهد شد که این کشور سیاست میانه‌ای را در پیش بگیرد؛ همچنان که کشور‌های غربی چین را پیش از دستیابی به سلاح هسته‌ای کشور رادیکال می‌دانستند، ولی این کشور پس از دستیابی به سلاح هسته‌ای، راهی معقول و منطقی در پیش گرفت.

سیاستمداران ما باید از تاریخ درس بگیرند و بدانند که ایران همیشه در تاریخ در چنین مناسباتی روشی عقلایی را برگزیده‌اند.

 اظهارات "خیالی" در باره ایران 

 وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اظهارات اخیر وزیر دفاع آن کشور  در باره نزدیک بودن دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را خیالی و کم اهمیت دانسته است.

به گزارش شبکه سی بی اس آمریکا،جان کربی سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: حرف‌های پانتا "خیالی" است و اطلاعات جدیدی را ارائه نکرده که حاکی از تأسیسات محرمانه در ایران باشد.

لئون پانتا در گفت‌وگویی با شبکۀ تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا مدعی شده بود که ایران ممکن است در یک‌سال یا احتمالاً زودتر به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.

رفتارهای دشمن شادکن

 سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه ورود یقه ‌سفیدها فاز اول استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس است، اظهار داشت: رفتارهای اصلاح‌طلبان مایه امید دشمن شده است.
 
حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با فارس، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در فضای سیاسی کشور شاهد هستیم که جریانات مقابل جریان اصولگرایی مانند اصلاح‌طلبان حرکاتی را انجام می‌دهد که موجب امیدواری دشمنان است.‌ آنها قصد دارند با مظلوم‌نمایی استراتژی‌ها و برنامه‌های خود را پیش ببرند.
 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: هرچند که صداهای متناقضی از جریان اصلاحات به گوش می‌رسد ولی به نظر می‌آید اصلاح‌طلبان قصد دارند که در مرحله اول افراد به اصطلاح سفید خود را در صحنه وارد کنند و در صورت عدم پیروزی در مرحله بعد برنامه‌های دیگر خود را اجرا کنند.

بانک مرکزی و بازارآشفته ارز

اقدام بانک مرکزی در ارائه ارز چند نرخی و عدم کنترل بازار نابسامان سکه موجب شد سودجویان و دلالان این بار بازار سیاه دلار را هدف قرار دهند و سرمایه‌گذاران مقطعی را هم به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کند.

فرهاد خرمی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره به خبرنگار "مشرق" گفت: دخالت بانک مرکزی بر این بازار طی مدت زمان‌ها گذشته موجب شده تا اکنون این بازار دچار مشکل شود.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی با بالا و پایین کردن نرخ ارز و کش و قوس عرضه آن در بازار با قیمت‌های متفاوت طی ماه‌های گذشته موجب شد تا کنترل این بازار را از دست بدهد.

خرمی درباره نوسان نرخ کنونی ارز و رشد قیمت این کالا در بازار اضافه کرد: بانک مرکزی عملا نشان داد که توان کنترل نرخ ارز را ندارد و اکنون نیز اقدام خاصی را برای سامان‌دهی ا ین بازار به‌کار نمی‌گیرد تا خود بازار عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین کند.

تحریم ایران و بحران جهانی

روزنامه ایتالیا یی ایل سوله باانتشار مقاله ای با عنوان "اعمال فشار بر نفت ایران" به قلم سیسی بلومو تحریم نفتی ایران را دارای پیامدهای سنگین برای بازارهای نفتی یادکرد.

این روزنامه نوشت:آمریکا خود را آمادۀ اعمال فشار بیش‌تر بر ایران می‌کند، ولی این امر، پیامدهای سنگینی برای بازارهای نفتی به همراه خواهد داشت.

دراین مقاله با اشاره به اینکه  تحریم نفتی ایران نگرانی متحدان آسیایی آمریکا، یعنی ژاپن و کرۀ جنوبی را فراهم آورده آمده است:  هردوی این کشورها که به نفت ایران بسیار وابسته می‌باشند، از اینکه تا تحریم پیش بروند خودداری ورزیدند.

در مورد کشورهای اروپایی که برخی از آنها مانند ایتالیا هنوز هم مشتری مهم تهران به شمار می‌آیند، خطر مضاعف است. چه بسا که اتحادیۀ اروپا فرضیۀ اعمال تحریم علیه نفت ایران را رها نکرده است اما تأثیر جانبی آن ممکن است یک افزایش ناگهانی بهای نفت باشد که هم اکنون نیز بالای 100 دلار در هر بشکه است، آن هم در زمانی که اقتصاد جهانی در بحران به سر می‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها