پس از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت نفت ایران شاهد تغییر و تحولات زیادی بود. پیش از انقلاب، اغلب نیروهای آمریکایی و انگلیسی در این صنعت حضور داشتند که این موضوع باعث شده بود تکنولوژی و دانش مورد نیاز در این صنعت صرفا در اختیار خارجی‌ها باشد.
کد خبر: ۴۴۶۸۲۷

با پیروزی انقلاب، کارکنان صنعت نفت بویژه در بخش حفاری که از صفر تا صد آن در اختیار خارجی‌ها بود نسبت به این موضوع اعتراض کردند و خواستار استقلال صنعت حفاری در نفت شدند.

از این رو تعداد کثیری از متخصصان و نیروهای متعهد در صنعت حفاری در دیدار با امام(ره) خواستار تشکیل شرکت مستقل حفاری شدند و در آن زمان حضرت امام به نخست‌وزیر وقت دستور تشکیل شرکت ملی حفاری را در اول دی‌ماه 1358 صادر کردند که پس از آن نیز این صنعت به طور مستقل در صنعت نفت در بخش بالادستی به عنوان موتور اصلی تولید نفت تشکیل شد.

در شرایطی که تا پیش از این دستور، صنعت حفاری صد درصد به خارج وابسته بود، در مدت زمان کوتاهی توانست با تربیت نسل متعهد و متخصص در صنعت نفت حضوری پررنگ در عرصه تولید نفت داشته باشد.

صدور این پیام از سوی امام نقطه عطفی در صنعت نفت بود که مسیری جدید را در این صنعت پیش پای متخصصان داخلی گشود تا به حفظ میراث منابع طبیعی این سرزمین همت گمارند.

از آن زمان تاکنون 32 سال می‌گذرد و صنعت حفاری صد درصد خودکفا شده و به بومی‌سازی ساخت دکل‌های حفاری نیز پرداخته است.

در حال حاضر 30 هزار نفر در این صنعت در دریا و خشکی به تولید نفت از میادین مستقل و مشترک نفت و گاز کشور مشغول‌ هستند.

شرکت حفاری نخستین و تنها شرکتی در کشور است که به فتوای حضرت امام (ره) شکل گرفت و از آن رو با قطع حضور بیگانگان در این صنعت، متخصصان داخلی با حضور در صنعت حفاری در تمامی دوران‌های سخت دفاع مقدس و دوران دشوار تحریم توانسته‌اند با حفظ استقلال و اتکا بر توانمندی داخلی روی پای خود بایستند و با بومی کردن دانش و فناوری حفاری و ساخت دکل مسیرهای دشوار تحریم را طی کنند.

امروز صنعت حفاری ایران توان رقابت با بسیاری از شرکت‌های پرآوازه حفاری در دنیا را دارد و این صنعت هم‌اکنون در تعدادی از پروژه‌های خارجی نیز حضور یافته است.

نباید فراموش کرد حفاری پاشنه اصلی تولید نفت است که هم‌اکنون 32 سالگی تاسیس و استقلال خود از بیگانگان را جشن می‌گیرد.

زیبا اسماعیلی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها