1ـ یکی از دغدغه‌های مهم نیروی انتظامی که در قالب مطالبات مردمی بارها از سوی فرماندهان این نیرو و مسوولان قوه قضاییه پیگیری و ارائه پاسخ مناسب به آن مورد تاکید قرار گرفته، مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر است.
کد خبر: ۴۴۶۶۰۲

در این ارتباط شاهدیم که هر از گاهی طرح‌هایی با عنوان انضباط اجتماعی از سوی پلیس اجرا می‌شود که بخشی از آن معطوف مبارزه با سوداگران مرگ است که متاسفانه هر روز به تعداد آنها و به تبع آن افراد معتاد در جامعه افزوده می‌شود.

2ـ نیروی انتظامی عنوان می‌کند پلیس براساس قانون، ضابط قوه قضاییه است و وظیفه دارد نسبت به جمع‌آوری قاچاقچیان موادمخدر و معتادان پرخطر از سطح جامعه اقدام کند، اما افراد دستگیر شده پس از مدتی بار دیگر آزاد شده و این چرخه یعنی دستگیری و آزادی مجرمان ادامه می‌یابد.

قوه قضاییه نیز مدعی است براساس قوانین حکم صادر می‌کند و نمی‌توان معتاد را مجرم تلقی کرد.

3 ـ باید پذیرفت در حال حاضر آن‌گونه که انتظار می‌رود، برخوردهای پلیسی و قضایی پاسخگوی مطالبات مردمی نبوده است و با ورود موادمخدر روانگردان صنعتی از جمله شیشه و کراک به چرخه مصرف، متاسفانه شاهد حوادث بسیار دلخراش در جامعه هستیم که نمونه اخیر آن در حوزه کلانتری 111 هفت‌چنار رخ داد.

در این حادثه مرد معتاد به شیشه پس از بریدن سر پدر 75 ساله‌اش، فرزند 4 ساله خود را نیز با 11 ضربه چاقو مجروح کرد. حال پرسش این است برای مقابله با این نوع حوادث دلخراش ـ که هر روز نشانه‌های آن را با وجود پنهان‌کاری و عدم اطلاع‌رسانی شاهد هستیم ـ چه باید کرد؟

آیا زمان آن نرسیده تا برای مقابله با این معضل آن هم به دور از شعارهایی که دیگر تاریخ مصرفش گذشته است، دست به اقدام اساسی زد؟

4ـ رییس پلیس تهران بزرگ روز گذشته در جمع خبرنگاران از دستگیری 300 نفر از قاچاقچیان خرده پا و معتادان پرخطر در تهران خبر داد.

با بررسی اجمالی می‌توان مشاهده کرد اغلب دستگیرشدگان از متهمان سابقه‌داری هستند که پیش از این چندین بار دستگیر شده‌اند.

برای یادآوری خاطرنشان می‌شود، چندی پیش رسانه‌ها از پاکسازی دره فرحزاد از وجود معتادان و قاچاقچیان خبر دادند. اما اخیرا باز هم در این منطقه عملیات دیگری از سوی پلیس انجام شده است. یعنی تکرار راه رفته‌ای که پلیس هزینه آن را پرداخت می‌کند؛ اما با کمال تاسف هیچ نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

5ـ بررسی اسناد و پرونده افراد مجرم در اداره مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ نشان می‌دهد متهمانی هستند که در طول یک سال 13 بار از سوی نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند.

فراموش نکنیم رها کردن افراد معتاد و قاچاقچی، فرآیندی جز بدبینی نسبت به پلیس و قوه قضاییه ندارد و انتظار می‌رود مسوولان برای همیشه اقدامی بازدارنده در این زمینه انجام دهند.

کافی است سری به مناطق و محله‌های جنوبی تهران از جمله منطقه 10 بزنید؛ این محله‌ها در ساعات پایانی شب به مکانی برای جولان معتادان و قاچاقچیان تبدیل شده است و هر روز صبح هنگام خروج از خانه می‌توانید روی زمین سرنگ‌هایی مشاهده کنید که از سوی افراد معتاد در این محله‌ها رها شده است.

ناصر صبوری - دبیر گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها