"چمدان"، ضمیمه سه‌شنبه روزنامه جام جم

سفر به بادیه رفتن، به از نشستن باطل

همیشه در سفر چیزی برای آموختن وجود دارد،حتی اگر بخواهیم یک سفر غیر علمی و مفرح را تجربه کنیم. سکون و توقف دائمی، جز رکود و رخوت، نتیجه دیگری به بار نمی آورد و در واقع، با گشت و گذار در ریشه های طبیعت است که به ریشه های حیات بر می گردیم." چمدان " ضمیمه روز سه شنبه روزنامه جام جم، با نگاهی شیرین، به مقوله سفر و چالش های فراروی آن پرداخته است.
کد خبر: ۴۴۶۵۷۰

در صفحه دوم این ضمیمه به سفرهای دانشجویی و مشکلات پیش روی آن توجه شده است. البته طبیعی است که عمده مشکلات این گونه سفرها، دغدغه مالی است که نویسنده این مطلب هم با تیتر جالب "مدیریت رویاها با پول های کم" نشان داده که به درستی، اهمیت این موضوع مهم را درک کرده است.

گردشی مجازی در پارک حیات وحش باندیپور، از جمله موضوعات دیگری است که " چمدان" این هفته به آن توجه کرده است.

این پارک در جنوب ایالت کارناتای هندوستان واقع شده که این ضمیمه به شما نشان خواهد داد که چگونه می توانید از طریق کامپیوتر شخصی تان، از این مکان دیدنی بازدید کنید.

معرفی بناهای باستانی و اماکن گردشگری شهرهای گرگان و مراغه از دیگر موضوعات مورد بحث این ضمیمه است که این اطلاعات گردشگری، می تواند برای مسافران این دو  شهر بسیار مفید واقع شود.

نگاهی به مهم ترین سفرنامه های اصفهان، در صفحه گشت و گذار به چشم می‌خورد و  در آن می توان توصیف نصف جهان را از دل نوشته های ادیبان و گردشگران داخلی و خارجی شکار کرد.

"شاردن"، جهانگرد معروف فرانسوی در وصف اصفهان می گوید: هیچ ملتی به اندازه مردم ایران به درخت و سبزه و گل و آب علاقه مند نیست و علتش هوای خشک ایران و وجود بیابان های وسیع در این کشور است. هر کس می کوشد در خانه خود یک باغ کوچک به وجود بیاورد و در اصفهان و سایر شهرهای ایران، در کوچک ترین خانه ها هم یک باغ وجود دارد.

"زیباترین باغچه های اصفهان در قهوه خانه های آن دیده می شود و در هوای گرم تابستان اصفهان، هر قهوه خانه چون ییلاق است."

خبرنگاران پر تلاش چمدان، گفت و گویی اختصاصی با "رضا عنایتی"، فوتبالیست نام آشنای ایرانی گرفته اند و از او درباره سفرها و خاطرات تلخ و شیرینش از گشت و گذار پرسیده اند که خواندنش برای فوتبالی ها و حتی غیر فوتبالی ها هم جذاب است.

علاوه بر عنایتی، با احمد دلال علیپور هم در این ضمیمه گفت و گو شده و از این عکاس حرفه ای طبیعت، خم و چم شکار صحنه های محیط زیست پرسیده شده است.

علیپور که جوایز مختلفی از جشنواره های داخلی و بین المللی نیز کسب کرده، معتقد است: دوربین فقط یک ابزار است. در حالت کلی می توان گفت دوربین فقط 30 درصد تاثیر دارد و70 درصد یک عکس خوب مربوط به خود عکاس و هنر عکاسی اوست.

"پس از خواندن، بسوزان" عنوان یکی دیگر از مطالبی است که به نقد منفعل بودن برخی از توریست ها در تحلیل داده ها می پردازد. برای ما بسیار اتفاق افتاده است که حرف های سرپرست تور را به صورت تمام و کمال قبول کرده ایم و به صورت چشم بسته و بدون تحلیل، همه اطلاعات داده شده به ما را بی سوال و جواب پذیرفته ایم.

"هرجا راهنمای تور گردشگری از مکانی تحسین می کند، بیننده را وا می دارد که دیدگاه شوق آمیز  حاکمانه اش را بپذیرد و جایی که سکوت می کند،‌گویا دیگر لزومی به لذت بردن و توجه کردن نیست! این پیشداوری های تحکم آمیز می تواند مسافر و گردشگر را به این نتیجه برساند که خب می تواند خودش با توجه به علاقه اش بازدیدها را ارزش گذاری کند."

در ادامه به معرفی گورستانی تاریخی در استان اردبیل اشاره شده است و در وصف این گورستان پر جاذبه می توان گفت که در کنار این گورستان، سنگ های باریک و نسبتا عمودی را خواهید دید که بیشتر این سنگ ها،‌ عمری سه هزار ساله دارند!

سفرهای دوران کودکی، همواره خاطره انگیز تر از آن است که بخواهد از خاطرمان برود. در این ضمیمه پربار، طاهره آشتیانی با قلمی روان و گیرا از خاطرات سفرهای دوران کودکی اش و تفاوت آن با عصر جدید می گوید.

"کودکی در دهه 50 با کودکی در دهه 90 از زمین تا آسمان فرق دارد. حالا سفر به معنای جاده نیست. سفر برای ما، بعد زمان و مکان گسترده ای داشت. جاده بخشی از سفر بود و زمان که به سرعت می گذشت، سفر ما را شکل می داد."

پر بیراه نیست اگر بگوییم که خواندن این ضمیمه دلچسب، شما را به سفرهایی خواهد برد که تاکنون نرفته اید و «جام جم آنلاین» به پدید آورندگان این مجموعه "خدا قوت" می گوید.

امین جلالوند – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها