در چند هفته گذشته شکافی عمیق پای کوه نقش رستم که به کوه حسین شهرت دارد و مقبره چهار تن از پادشاهان هخامنشی روی آن قرار گرفته، ایجاد شده است. محلی‌ها از بروز زلزله‌ای خفیف که منجر به ایجاد این شکاف شده خبر می‌دهند، اما برخی دوستداران میراث فرهنگی معتقدند که استفاده از قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی منجر به این شکاف شده‌ است.
کد خبر: ۴۴۶۵۵۸

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، پیش از این ترک‌هایی در بدنه کوه نقش‌ رستم، بخصوص در بخشی‌ که مقبره خشایارشاه واقع شده ‌است دیده می‌شد و اکنون گفته می‌شود بر میزان این ترک‌ها افزوده شده ‌است.

سامان خسروانی، از دوستداران میراث بنیاد پاسارگاد در مورد ترک‌های ایجاد شده گفت: «هرچند این ترک‌ها از سال‌ها پیش روی بدنه نقش رستم وجود داشته، اما دلایل بسیاری باعث عمیق‌تر شدن آن در روزهای اخیر شده است.»

به گفته وی، بسیاری از معادن اطراف مجوزهایی برای استخراج گرفته‌اند که انفجارهای ایجاد شده در این معادن، این ترک‌ها را عمیق‌تر کرده است. همچنین نفوذ آب در فصل زمستان به داخل شکاف‌ها و سپس یخ زدن این آب‌ها دلیل دیگری برای عمیق‌تر شدن شکاف‌ها
می‌تواند باشد.

خسروانی افزود: «اگر در دوره‌های پیشین اقدامات حفاظتی برای نجات بخشی این مجموعه عظیم و کم‌نظیر انجام می‌شد، اکنون شاید شاهد این اتفاق نبودیم. این اتفاق را می‌توان تشبیه به زخمی کرد که می‌توانست تنها با یک چسب زدن خوب شود و دیگر نیازی به عمل جراحی نداشته باشد؛ اما اکنون به جایی رسیده است که نقش رستم نیاز به جراحی دارد.

گذاشتن حفاظ و سرپوش یکی از روش‌هایی بوده که از سوی برخی از کارشناسان میراث برای حفاظت از این بنای دیرینه پیشنهاد شده است.

نقش رستم نام مجموعه باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس است که یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌ است.

آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی (از جمله داریوش بزرگ و خشایارشاه)، نقش برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان (از جمله تاجگذاری اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم)، بنایی موسوم به کعبه زرتشت و نقش‌ برجسته ویران ‌شده‌ای از دوران عیلامیان در نقش رستم قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها