یک منبع آگاه: احتمالا افراد پردرآمد از اول سال آینده یارانه‌ نقدی دریافت نمی‌کنند

هدفمندی یارانه‌‌ها درلایحه بودجه 91

در حالی که تصویب کلیات لایحه بودجه 91 در هیات‌وزیران به پایان رسیده، این لایحه میزبان تغییرات مهمی در چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی است.
کد خبر: ۴۴۵۹۸۱

به گزارش خبرنگار جام‌جم، با وجود آن‌که 8 روز از مهلت قانونی تسلیم بودجه به مجلس گذشته و قوه مقننه در انتظار رسیدن این لایحه است، کارشناسان و افکار عمومی با بی‌صبری منتظرند تا ببینند این لایحه چه تغییراتی را در نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خواهد داد و آیا قیمت حامل‌های انرژی تغییری خواهد کرد یا خیر. بودجه 91 به‌خاطر وضعیت خاص اقتصاد جهانی و تهدید کشورهای غربی برای تحریم بخش‌های اقتصادی ایران نظیر صنعت نفت و بانک مرکزی نیز در کانون توجه است و از هم‌اکنون خبرهایی مبنی بر تدوین بودجه سایه که نوعی بودجه برای مدیریت موقعیت‌های خاص اقتصادی ـ سیاسی است، به‌گوش می‌رسد. در پیش بودن انتخابات مجلس در اسفند امسال و آغاز چانه‌زنی‌ها برای آن نیز وجه سیاسی بودجه 91 را افزایش و لذا احتمالا باید شاهد بحث و جدل‌های دائمی‌ در مباحث مختلف بودجه‌ای بود. به احتمال زیاد نیروهای سیاسی در صدد خواهند بود بیشترین بهره‌برداری را از بودجه 91 برای سال حساس آینده بکنند، لذا میزان چانه‌زنی‌ها چه در ردیف‌های ملی و چه در ردیف‌های استانی قابل توجه و فشرده قابل پیش‌بینی است.

یارانه‌ها در بودجه 91

در همین حال یک مقام آگاه در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درباره برخی ویژگی‌های لایحه بودجه 91 و بویژه هدفمندی یارانه‌ها به خبرنگار جام‌جم گفت: براساس جمع‌بندی صورت گرفته قرار است مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از اول سال آینده آغاز شود و تغییرات لازم در منابع این قانون، متناسب با اجرای این مرحله داده شده است.

وی افزود: با اجرای این مرحله حدود 25 تا 30 درصد از بودجه یارانه نقدی کم خواهد شد. یعنی یارانه برخی اقشار مرفه حذف و یارانه برخی دیگر کاهش یافته، به این ترتیب سهم یارانه نقدی در سبد بودجه هدفمندی یارانه‌ها کاهش خواهد یافت.

این مقام آگاه تصریح کرد: با این حال فعلا جمع‌بندی درباره افزایش رقم یارانه نقدی سایر اقشاری که همچنان مشمول پرداخت یارانه نقدی قرار می‌گیرند، انجام نشده و رقم یارانه نقدی برای هر فرد همان 44 هزار و 500 تومان برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

وی افزود: دولت می‌خواهد سهم بخش تولید از درآمد یارانه‌ها را افزایش دهد. به گفته این مقام مسوول، دولت درآمد هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 91 را با 30 درصد افزایش ذکر کرده که طبیعتا به معنی افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی خواهد بود، اما قیمت مشخصی برای این حامل‌ها در متن بودجه ذکر نشده است.

تکذیب تدوین بودجه سایه

این مقام آگاه همچنین درباره تدوین بودجه سایه در حاشیه لایحه بودجه 91 گفت: چنین چیزی صحت ندارد. ما بودجه سایه تدوین نکرده‌‌ایم و هر تدبیری که لازم تشخیص داده شده، در خود لایحه بودجه آمده است.

وی از اعلام قیمت نفت و دلار در این لایحه خودداری کرد و افزود: فعلا تنها می‌توان گفت قیمت هر دوی آنها افزایش یافته است.به گفته وی، لایحه بودجه سال آینده در بخش درآمدی تاکید ویژه‌ای بر افزایش درآمدهای مالیاتی دارد به طوری که تمهیداتی برای وصول مطالبات معوق مالیاتی در قالب تشویق و تنبیه در آن پیش‌بینی شده است. همچنین برای نخستین‌بار اهداف کمی برنامه پنجم در سال موصوف اجرا در متن بودجه آمده است.

این مقام آگاه پیش‌بینی کرد لایحه بودجه سال 91 اواخر هفته آینده ـ احتمالا چهارشنبه ـ به مجلس ارسال شود، هرچند هماهنگی میان دفتر روسای قوه مجریه و مقننه این تاریخ را نهایی خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها