خیلی‌ها بر این باورند که آسیب‌پذیرترین قسمت سفرهای خارجی برای هر گردشگری که برای اولین‌بار وارد کشوری می‌شود، زمانی است که او قصد دارد از تاکسی استفاده کند. در هر کشوری نرخ کرایه تاکسی اصول خودش را دارد. در بسیاری از کشورها با استفاده از تاکسیمتر این کار انجام می‌شود؛ اما کشورهایی هستند که در آنها نرخ تاکسی براساس توافق بین راننده و مسافر تعیین می‌شود؛ البته تعداد این کشورها آنقدر هم زیاد نیست ولی به هر حال تاکسی‌های این کشورها هنوز هم بدون تاکسیمتر به کار خود ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۴۴۵۸۸۰

به هر حال نرخ کرایه چه با تاکسیمتر محاسبه شود چه بدون آن، استفاده از تاکسی معمولا نقطه آسیب‌پذیر هر گردشگری در سطح جهان است و بهترین موقعیت برای سوء‌استفاده‌های احتمالی توسط افراد سودجو! این افراد از این وسیله که برای رفاه حال مسافران طراحی شده بهترین استفاده را به نفع خودشان خواهند کرد و به روش‌های گوناگونی متوسل خواهند شد. بنابراین گردشگران باید هنگام استفاده از این وسیله بیشترین نکات ایمنی را رعایت کنند تا متضرر نشوند.

همه ما داستان‌های زیادی از دوستان و بستگان خود در این زمینه شنیده‌ایم که هنگام سفرشان به یکی از کشورهای توریستی یکی از رانندگان تاکسی از مسیر اشتباه رفته و مبلغ زیادی کرایه اضافه از آنها گرفته است. البته این کمترین یا به‌عبارتی شیرین‌ترین نوع سوء‌استفاده از این فرصت برای سودجویان است. به همین دلیل نکاتی برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی را هنگام سوار شدن تاکسی در کشورهای دیگر بازگو می‌کنیم تا شما جزء قربانیان احتمالی نباشید.

یک وسیله لوکس و تشریفاتی

به‌طور کلی در کشورهای خارجی استفاده از تاکسی یک امر تشریفاتی است و معمولا ساکنان محلی شهرها با استفاده از خطوط مترو یا اتوبوس مسیر خود را طی می‌کنند. اما بسیاری از گردشگران به دلیل ناآشنایی با مسیرها به عنوان اولین گزینه برای رسیدن به مقصد از تاکسی استفاده می‌کنند.

درگام اول به یاد داشته باشید معمولا در اکثر کشورها تاکسی‌ها با یک رنگ ثابت قابل شناسایی هستند. ولی در برخی کشورها مثل کره جنوبی دو رنگ تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی سیاه رنگ (تاکسی‌های تشریفاتی) و دیگری خاکستری رنگ (تاکسی‌های معمولی). معمولا نرخ کرایه و ورودی تاکسی‌های تشریفاتی 20 تا 30 درصد گران‌تر از تاکسی‌های معمولی است بنابراین صرفا با دیدن کلمه تاکسی روی بدنه خودرو از آنها استفاده‌ نکنید، بلکه به رنگ‌شان نیز توجه داشته باشید.

برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز می‌توانید از اینترنت استفاده کنید یا این‌که وقتی به کشور مقصد رسیدید از مسوولان هتل بخواهید شما را راهنمایی و مناسب‌ترین نوع تاکسی را به شما معرفی کنند؛ با این روش به دلیل عدم اطلاع ، پول اضافه پرداخت نخواهید کرد.

نکته دیگر این‌که اگر به کشوری سفر کردید که در آن کشور استفاده از تاکسیمتر مرسوم نبود حتما قبل از سوار شدن، در مورد مسیر و قیمت با راننده به توافق برسید.

مسیرهایی گاه گران قیمت

پس از بحث نرخ کرایه و انتخاب مناسب‌ترین نوع تاکسی، نوبت اصلی‌ترین نقطه ضعف گردشگران در کشورهای خارجی می‌رسد. این نقطه ضعف همان عدم آشنایی به مسیرها و نشانی مقاصد گردشگری است که به سودجویان اجازه می‌دهد در کمال آرامش و خونسردی از گردشگرانی که می‌خواهند مناظر و زیبایی‌های شهر را ببینند سوءاستفاده کنند.

بهترین توصیه ما به شما، توجه به 2 نکته اساسی است. اول این‌که در جهت درست سوار تاکسی شوید و دوم مسیر صحیح را از روی نقشه بررسی و نام خیابان‌ها و محدوده مقصد را به خاطر بسپارید.

درباره اولین نکته توجه داشته باشید قبل از سوار شدن یا دست بلند کردن برای استفاده از تاکسی، در جهت صحیح مسیر ایستاده باشید چون در بسیاری از موارد و به دلیل عدم‌آشنایی به نشانی، درست در جهت مخالف مقصد خود ایستاده‌اید. پس برای قرار گرفتن در جهت درست، راننده تاکسی مجبور خواهد بود تا چهارراه یا بریدگی بعدی همان مسیر اشتباه را ادامه بدهد. بنابراین تاکسیمتر به حساب شما کار می‌کند و هزینه این اشتباه را شما خواهید پرداخت.

اما در مورد نکته دوم، توصیه ما خریدن یک نقشه و استفاده دائم از آن است. البته در این مورد تکنولوژی جی‌پی‌اس هم به یاری گردشگران آمده و جهت یابی را در بسیاری از کشورها برای آنها بسیار آسان‌تر کرده است.

بنابراین اگر گوشی تلفن همراه شما به این سیستم مجهز است بسادگی می‌توانید مسیر خود را با آن کنترل کنید. پس وقتی سوار تاکسی شدید و مسیر را به راننده گفتید کل مسیر را از روی صفحه نمایش تلفن همراهتان کنترل کنید.

بهترین مزیت استفاده از امکانات جی‌پی‌اس تلفن همراه شما این است که تمام امکانات آن به زبان مادری شما خواهد بود و شما می‌توانید به بهترین روش از آن استفاده کنید. اگر این امکان را در اختیار نداشتید می‌توانید از راننده بخواهید از دستگاه جی‌پی‌اس استفاده کند، گرچه نقشه راهنما به زبان محلی آن کشور است ولی مدت زمان و مسافت مبدأ تا مقصد را کاملا خواهید دید و با توجه به رنگ فلش نشانگر مسیر(رنگ سبز به معنای مسیر صحیح، رنگ قرمز نشانه مسیر خطا و رنگ نارنجی یعنی مسیر انحرافی)، شما می‌توانید از صحت مسیر کاملا مطلع شوید و جلوی هرگونه سوء استفاده را بگیرید و هرگز مبلغ اضافی برای رسیدن به مقصد خود نپردازید.

زمان هم مهم است

اما به یاد داشته باشید یک قانون در همه کشورها یکسان و قابل اجرا خواهد بود. آن هم قانون مربوط به زمان استفاده شما از تاکسی است. به این معنی که معمولا بعد از نیمه شب یعنی ساعت 12 شب قیمت و نرخ محاسبه تاکسی 20 درصد افزایش خواهد داشت و تاکسیمتر به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد؛ بنابراین ‌بهترین زمان استفاده از تاکسی قبل از اضافه شدن نرخ کرایه خواهد بود یعنی قبل از ساعت 12 شب.

در مورد تاکسیمتر هم ‌ در کشورهایی مثل هندوستان تاکسیمترها مبنای قیمت نیستند، بلکه باید عدد نمایشگر تاکسیمتر را با جدولی که معمولا همه راننده‌ها دارند مقایسه کنید و مبلغ کرایه را که با رنگ قرمز مشخص شده بپردازید؛ بنابراین حتما در مورد نحوه استفاده و محاسبه نرخ کرایه تاکسی قبل از سفر تحقیق کنید یا این‌که از مسوولان هتل کمک بگیرید و در صورت نیاز جداول مربوط را تهیه کنید و همیشه همراه داشته باشید که دچار دردسر نشوید.

وقتی سوار شدیم

هرقدر هم سفر کرده باشیم باز نکته‌هایی هست که یادآوری آنها برای همه گردشگران لازم است. بنابراین پس از سوار شدن به تاکسی نکات زیر را نیز رعایت کنید.

همیشه مبلغ دقیق کرایه را به راننده تحویل دهید و اگر این کار برای شما میسر نبود، اسکناس پرداختی را به‌گونه‌ای به راننده تحویل دهید که کاملا متوجه نوع و مبلغ اسکناس بشود. با این کار جلوی هرگونه اعتراض احتمالی راننده را مبنی بر اشتباه شما هنگام پرداخت کرایه خواهید گرفت. اگر پول پرداختی شما باقیمانده داشت دقیقا آن را بررسی کنید و از راننده تحویل بگیرید چون این داد و ستد بهترین فرصت برای افراد سودجو خواهد بود که از مسافران ناآگاه پول اضافی بگیرند. پس کاملا دقیق باشید و با حوصله عمل کنید و هرگز عجله نداشته باشید. از مبحث نحوه استفاده از تاکسی که بگذریم دو نکته بسیار مهم باقی مانده که به ترتیب عبارتند از کنترل هویت راننده و رعایت مقررات داخل اتومبیل.

در مورد هویت راننده در اکثر کشورها جواز کار و کارت شناسایی راننده به‌گونه‌ای روی داشبورد اتومبیل یا شیشه جلو نصب شده که شما کاملا می‌توانید آن را بخوانید و کنترل کنید.

ولی در مورد نکته دوم، قوانینی مثل نکشیدن سیگار یا استفاده از تلفن همراه و حتی خوردن و نوشیدن خوراکی را کاملا جدی بگیرید و به علائم نصب شده در تاکسی دقت کنید. در غیر این صورت مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد.

با رعایت کردن این نکات بسیار ساده می‌توانید با خیالی آسوده از هتل خود بیرون آمده و از امکانات رفاهی تاکسی‌های شهر استفاده کنید و بدون این‌که کوچک‌ترین سوء‌استفاده‌ای در کار باشد به مقصد برسید. اما به یاد داشته باشید همیشه و در همه حال افراد سودجو مشغول برنامه‌ریزی هستند.

نیره کرد‌بچه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها