رایزنی‌ها درباره لایحه بودجه به مراحل پایانی خود نزدیک شده است

دولت: در اولین فرصت بودجه 91 را به مجلس می‌دهیم

در حالی که 15 آذرماه زمان قانونی دولت برای ارائه بودجه سال 91 به مجلس پایان یافت و هیات رئیسه مجلس از ارائه دو نامه رسمی به دولت در این زمینه خبر داد، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز تاکید کرد در اولین فرصت بودجه تقدیم مجلس خواهد شد.
کد خبر: ۴۴۵۷۸۷

به گزارش «جام‌جم» در شرایطی که حافظه تاریخی مجلس هشتم، سابقه خوبی را از سرنوشت بررسی بودجه 1390 در ذهن ندارد و تلاش می‌کند که بودجه سال 91 به سرنوشت سال گذشته گرفتار نشود، این بار دولت نیز با همراهی مجلس تاکید دارد که دولت بررسی بحث‌های اصلی لایحه بودجه را انجام داده و بزودی آن را روانه خانه ملت خواهد کرد.

تجربه بودجه سال 90 و دیر رسیدن آن به مجلس باعث شد کشور در دو ماه اول سال بودجه نداشته و دولت مجاز به بهره‌گیری از 2 دوازدهم منابع مالی کشور شود. اما روز گذشته لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور همانند میرتاج‌الدینی از اتمام بررسی کلیات بودجه سال 91 در جلسه هیات دولت خبر داد.

وی تاکید کرد: رئیس‌جمهور تاکید ویژه‌ای دارد که هر چه سریع‌تر لایحه بودجه به مجلس ارائه شود. در این رابطه محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به ایرنا گفت: دولت بررسی بحث‌های اصلی بودجه را به اتمام رسانده و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری نیز به طور فشرده در این زمینه در حال فعالیت است.

میرتاج‌الدینی اعلام کرد: دولت کلیات لایحه بودجه بویژه منابع درآمدی بودجه را بررسی و تصویب کرده و در خصوص مسایل کلی بودجه از جمله احکام ضروری که باید در لایحه گنجانده شود، تصمیم‌گیری شده است.

وی ویژگی‌های بودجه سال 91 را کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، انطباق با برنامه پنجم و رشد قابل توجه درآمدهای غیرنفتی برشمرد و اعلام کرد احکام ضروری با ماهیت بودجه 90 در بودجه 91 لحاظ می‌شود.

افزایش جلسات علنی به 4 جلسه

سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز اعلام کرد تعداد جلسات صحن علنی مجلس هنگام بررسی لایحه بودجه 1391 به 4 جلسه در هفته افزایش خواهد یافت تا بعد از ارائه بودجه به مجلس از سوی دولت، خانه ملت سریع‌تر آن را در دستور کار قرار دهد.

محسن کوهکن افزود: با توجه به این‌که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی (12 اسفندماه) قرار دادیم و لوایح و طرح‌های زیادی در دستور کار مجلس است قرار است رای استمزاجی از نمایندگان گرفته شود تا یک جلسه علنی در هفته به تعداد جلسات علنی مجلس اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما منتظر هستم لایحه بودجه سال 91 از طرف دولت به مجلس ارائه شود تا متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم.

زمزمه بودجه سایه

همزمان با گفته‌های دولت و مجلسیان درباره بودجه سال 91 خبرگزاری مهر گزارش داد: زمزمه تدوین بودجه سایه در دولت نیز در کنار بودجه سالانه در حال مطرح شدن است. بر این اساس بودجه سایه که شورای عالی امنیت ملی در سال 83 برای مقابله با تحریم‌های احتمالی ایران دستور تدوین آن را صادر کرد به احتمال زیاد در سال 91 نیز در کنار لایحه بودجه سالانه تدوین خواهد شد.

گفته می‌شود در دولت در خصوص بودجه سال 91 سناریوهای مختلفی برای نرخ ارز و قیمت پایه نفت مطرح شده است، اما هنوز به دلیل نوسانات قیمت، پیشنهادی مصوب نشده است.با توجه به فشارهای غرب برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، این احتمال می‌رود که در کنار بودجه سالانه، بودجه سایه برای مقابله با فشارها و تحریم‌های احتمالی خارجی علیه کشورمان تدوین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها