رئیس دیوان محاسبات کل کشور با اعتقاد به وجود هزینه‌های زیاد و بدون اولویت در کشور، امکان سوءاستفاده و فساد را در این شرایط زیاد دانست و گفت: مطمئنا با شناسایی مجاری این هزینه‌ها براساس اصل کارآمدی و اثربخشی، سطح بهره‌وری را می‌توان ارتقا بخشید.
کد خبر: ۴۴۵۵۹۵

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در گفت‌و گو با ایسنا، ضمن انتقاد نسبت به برخی بی‌انضباطی‌های مالی در کشور افزود: در صورت نداشتن آگاهی از کل درآمدها، هزینه‌ها و نتایج آن، نمی‌توان برای کشور برنامه‌ریزی درستی داشت، چون لازمه داشتن برنامه‌ریزی مطلوب و مناسب، انضباط مالی است.

وی انضباط مالی را به معنای ایجاد نظم در چگونگی کسب درآمد‌ها، انجام هزینه‌ها و نتایج آنها دانست و گفت: مشکلات موجود در این رابطه به شرایط کنونی برنمی‌گردد، این بیماری مزمن در اقتصاد از صدر مشروطه تاکنون وجود داشته و تا امروز نیز اقدام مناسبی برای رفع این معضل انجام نشده است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور، متولی ایجاد انضباط مالی در کشور را مجلس به عنوان قانون‌گذار و دولت به عنوان عهده‌دار هزینه‌ها و درآمد‌ها، معرفی کرد.

رحمانی‌فضلی، در مورد میزان تخلفات در بودجه سال‌های 88 و 89 گفت: طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در بودجه 88، باید یارانه‌های نقدی از محل افزایش قیمت‌ها پرداخت‌ می‌شد که در عمل این پرداخت‌ها به میزان دو برابر درآمدهای حاصل شده‌بود، این رویکرد به معنای بی‌انضباطی مالی است. رئیس دیوان محاسبات کل کشور، با بیان این‌که حدود 4 میلیارد دلار معوض نفتی داریم، افزود: ‌به این میزان نفت خام صادر و فرآورده وارد شده است که این کار نیز به دلیل عدم رعایت قانون، بی‌انضباطی مالی است. رحمانی‌فضلی برداشت‌های انجام شده برای پرداخت یارانه نقدی از بانک مرکزی را نیز بی‌انضباطی مالی برشمرد و گفت: در کنار این موارد، تخصیص‌های نامناسب، عدم رعایت اولویت‌ها در تخصیص‌ها و توزیع نامناسب منابع از جمله مواردی است که در قالب تفریغ بودجه به عنوان موارد عدم رعایت قانون و به تبع آن به عنوان بی‌انضباطی مالی ذکر شده است.

وی تصریح کرد: در سال 89 حدود 20 هزار میلیارد‌ تومان درآمد‌ها وصول نشده است، متاسفانه به همین میزان، درآمدها در 6 ماهه اول سال 90 حاصل نشده است.

رحمانی‌فضلی حوزه مالیات‌ها، گمرک و سود بازرگانی و همچنین حوزه نفت به دلیل آنچه «افت تولید» خواند را از جمله انحرافات در بودجه سال 89 عنوان و اظهار کرد: در بودجه سال 89، بخشی از درآمدها در حوزه نفت به دلیل کاهش تولید و همچنین در بخش واگذاری‌ها به بخش خصوصی در اصل 44 محقق نشده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور در گفت‌وگو با مهر افزود: به جرات می‌توانم بگویم در بدنه دولت از وزیران به پایین ما مواجه با کاهش تخلفات و همکاری بسیار خوب وزیران، استانداران و مسوولان دستگاه‌ها با دیوان محاسبات هستیم، اما در سطح رئیس دولت و هیات دولت تخلفات همچنان ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها