بررسی سرویس‌های حافظه‌در وب

در جستجوی ابرها

وقتی صحبت از سرویس‌های ابری به میان می‌آید، اغلب افراد برای مدتی به روبه‌رو خیره می‌شوند و معتقدند این سرویس‌ها هنوز عملیاتی نشده است؛ اما باید گفت که این سرویس‌ها بیش از پیش وارد زندگی روزمره ما می‌شوند. در حالی که مدیران اطلاعات و فناوری هنوز روی نقش رایانش ابری در تجارت بحث دارند، سرویس‌های ابری شخصی به آرامی راه خود را در رایانه‌ها باز می‌کنند.
کد خبر: ۴۴۵۵۰۲

اگر شما معتقدید از سرویس‌های رایانش ابری استفاده نمی‌کنید، دوباره بیندیشید: آیا از دراپ‌باکس برای ذخیره فایل‌ها استفاده می‌کنید؟ آیا از جیمیل برای سرویس ایمیل استفاده می‌کنید؟ آیا با iCloud اپل کار کرده‌اید؟ آیا نرم‌افزارهای تحت وب گوگل،‌آفیس365 یا زوهو داکس را می‌شناسید؟ تبریک می‌گوییم: شما یک کاربر ابری هستید. شاید فکر کنید که تعداد زیادی از این نرم‌افزارها در حقیقت SaaS هستند که شباهت زیادی به سیستم کلاینت‌سروری دارند. حرف شما درست است؛ اما تمام اینها سرویس‌های ابری هستند.

اخیرا سرویس‌های ابری شخصی به سمت و سوی جدیدی به‌نام «زیرساخت به‌عنوان یک سرویس» (IaaS) حرکت کرده‌اند. در IaaS است که می‌توان منبع ذخیره‌سازی فایل، سرویس‌دهی رسانه و دیگر سرویس‌های لحظه‌ای را بدون هزینه یا با هزینه‌ای اندک به‌دست آورد. بتاگزی سرویس‌های زیادی عرضه می‌شوند و با وجود این همه سرویس، انتخاب از میان آنها دشوار به‌نظر می‌رسد. بنابراین بهتر است با همدیگر این بررسی را بخوانیم.

پیش از هر چیز باید گفت بسیاری معتقدند سرویس‌های ابری به‌زودی نه‌تنها جای پای خود را محکم خواهند کرد، بلکه روش و استفاده از رایانه‌ را به‌کل تغییر خواهند داد. به‌عنوان مثال اپل بوضوح اعلام کرد که سرویس iCloud با تمام دستگاه‌های خانواده این شرکت کار خواهد کرد. اپل تنها شرکتی نیست که این‌گونه می‌اندیشد، اوبونتو، توزیع محبوب لینوکسی نیز سرویس‌های ابری را در سیستم عامل خود تعبیه کرده است. سیستم عامل گوگل کروم نیز تنها یک لینوکس سبک است که می‌تواند یک سیستم تحت وب را اجرا و همه چیز را در محیط ابری بارگذاری کند.

در همین حال، موانع قانونی استفاده از سرویس‌های ابری شخصی نیز برداشته شده است. به‌عنوان مثال، سرویس ذخیره‌سازی ابری موسیقی بعد از آن‌که میان 2 شرکت EMI و MP3tunes توافقاتی به‌عمل آمد، کاملا قانونی شد و از این به بعد ذخیره‌سازی موسیقی و پخش آنها به‌صورت آنلاین کاملا قانونی شد. این کار باعث شد نه‌تنها MP3tunes، بلکه اپل،‌آمازون و گوگل نیز به این کار بپردازند. به این ترتیب ویدئوها و دیگر محتوای دیجیتال را می‌توان به همین صورت در وب قرار داد.

آمازون نشان داده است که چندان با سیستم‌های رایانش ابری غریبه نیست. صرف نظر از این موضوع که آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی است، سرویس EC2 این شرکت بزرگ‌ترین سرویس ابری عمومی است. آمازون Cloud Drive را برای شرکت‌های فناوری اطلاعات و کاربران حرفه‌ای طراحی نکرده است، بلکه هدفش کاربران خانگی بوده است. 5گیگابایت حافظه رایگان که می‌توان از آن برای انتقال و پخش موسیقی به 8 دستگاه استفاده کرد؛‌اگر از وب‌سایت آمازون محصول موسیقی خریداری شده باشد، این فایل‌ها می‌تواند در این درایو ذخیره شود، بدون‌آن‌که از حجم داده‌های شخصی شما کم کند. تا لحظه نوشتن این مطلب، آمازون فضایی نامحدود در اختیار موسیقی‌ها و اسناد در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

برای ارسال و دریافت موسیقی، تنها کافی است از Amazon Cloud Player استفاده کنید. البته نرم‌افزار اندرویدی این سرویس نیز برای گوشی‌های اندرویدی عرضه شده است. اگر در آمازون تقاضای حافظه بیشتر کنید می‌توانید اما گوگل از طرف دیگر از 20 تا 1000گیگابایت اطلاعات را با قیمت یک دلار به‌ازای هر گیگابایت در اختیار شما قرار می‌دهد، مثلا 20 گیگابایت برایتان 20 دلار در می‌آید.

iCloud شاید پیشرفته‌ترین سرویس فعلی ابری باشد. این سرویس 5 گیگابایت حافظه رایگان در اختیار می‌گذارد. در حالی که عملا بیشتر از این حجم است. تمام محصولات خریداری شده از اپل، از جمله موسیقی، کتاب، فیلم و شوهای تلویزیونی علاوه بر تصاویر در این 5 گیگابایت به حساب نمی‌آیند.

این سرویس علاوه بر یک حافظه متحرک سرویس موسیقی آنلاین، دیگر سرویس‌های بی‌سیم اپل را شامل می‌شود. انتقال دفترچه تلفن، سرویس ایمیل، پشتیبانی از موبایل و اطلاعات از موقعیت، از دیگر سرویس‌هایی هستند که در iCloud ارائه می‌شود. اطلاع از موقعیت، یکی از سرویس‌های اپل است که در صورت گم شدن آیفون یا آیپد می‌توان محل آن را پیدا کرد.

سرویس‌های iCloud از طریق وب در هر بستری قابل دسترسی هستند. برای بهره‌گیری از بیشترین قابلیت‌های آنها، بهتر است مک با سیستم عامل لاین، ویندوز ویستا یا 7 با آیتونز یا آیپد، آیفون یا آیپاد تاچ داشته باشید. به‌ازای هر 10 گیگابایت فضای اضافی نیز می‌توان 20 دلار در سال پرداخت کرد. علاوه بر این موضوع، موسیقی‌هایی که از فروشگاه‌های دیگری خریداری کرده‌اید، در صورتی که مشابه آنها در آیتونز باشد، می‌توانید گوش کنید.

دراپ‌باکس را همه امروزه می‌‌شناسند. این سرویس حافظه ابری فعلا در راس سرویس‌های IaaS قرار دارد. بر خلاف دیگر سرویس‌های ابری، دراپ‌باکس رابط کاربری تحت وب ندارد و تقریبا روی همه رایانه‌ها (از جمله لینوکس) اجرا می‌شود. به‌این ترتیب دراپ‌باکس بسیار خوشدست خواهد بود و از آنجا که همانند دیگر فولدرهای سیستمی با آن برخورد می‌شود، مدیریت فایل‌های درون آن کاملا ساده خواهد بود. البته، ذخیره سازی فایل‌ها تنها ویژگی و قابلیت دراپ‌باکس است. از آنجا که دسترسی به فایل‌ها را بسیار ساده و کارآمد می‌کند، به‌همین ترتیب به محبوب‌ترین سرویس ارائه حافظه تبدیل شده است.

دراپ‌باکس 2 گیگابایت فضای مجانی دارد و از آنجا که در اصل برای ذخیره اسناد ساخته شده است و رسانه در دستور کارش نیست، احتمالا 2 گیگابایت به اندازه کافی حجیم باشد. در صورتی که کاربران بخواهند سراغ حافظه‌های بیشتر بروند، حافظه 50گیگابایتی با هزینه 10 دلار در ماه و 100 گیگابایتی با هزینه 20 دلار در ماه در انتظارشان خواهد بود که این سرویس را به یکی از گران‌ترین سرویس‌های ابری تبدیل می‌کند.

سرویس ابری موسیقی گوگل که فعلا در حالت آزمایشی است (هر چند همه سرویس‌های گوگل برای مدت زیاد در حالت آزمایش باقی می‌مانند) یکی دیگر از این سرویس‌هاست. هر چند که گوگل به واسطه جیمیل و گوگل داکز، حافظه‌هایی مختص کارهای مختلف عرضه کرده، اما هنوز یک دیسک حافظه مثلا با نام GDrive را عرضه نکرده است.

این سرویس گوگل، به ذخیره‌سازی موسیقی می‌پردازد. برخلاف دیگر سرویس‌ها، گوگل حافظه محدودی در اختیار نمی‌گذارد و می‌توان در این سرویس تا 20هزار فایل صوتی را ذخیره کرد. گوگل برای اطلاع‌رسانی از محدودیت شما، یک شمارش معکوس دارد که پر شدن حافظه‌درایوتان را یادآوری می‌کند. با فرض این‌که هر آهنگ به‌طور متوسط 5مگابایت است، فضای 20گیگابایتی رایگان گوگل کاملا خیره‌کننده به‌نظر می‌رسد.

پخش موسیقی از طریق گوگل را می‌توان در مرورگر وب یا رایانه‌ یا دستگاه‌های اندرویدی انجام داد. این موسیقی‌ها را می‌توان در 8 دستگاه مختلف پخش کرد. برای ارسال موسیقی، کافی است از Google Music Manager استفاده کنید که برای لینوکس، مک و ویندوز قابل دریافت است. همچنین این سرویس به سرویس موسیقی گوگل نیز متصل است.

سرویس‌هایی که در بالا بررسی شد، تعداد اندکی از سرویس‌های موجود و فعلی در وب بودند. رشد سرویس‌های ابری در وب به صورت روزانه است و سرویس‌های دیگری از جمله پخش‌کننده‌های ویدئو نیز بزودی به جمع این سرویس‌دهنده‌ها اضافه خواهند شد.

منبع:

http://www.itworld.com

محمدرضا قربانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها