بازار اصفهان، سرزمین پدری، شهد پارسی، کارآوا و نماد ایلام از جمله آثار مستندی هستند که در مراکز استانی سیما مراحل تولید را سپری می‌کنند. این آثار بیشتر با مضمون مردم‌شناسی، تاریخ و جغرافیا و آداب و رسوم جلوی دوربین رفته‌اند.
کد خبر: ۴۴۵۴۵۳

بازار اصفهان

مستند «بازار اصفهان» به تهیه‌کنندگی سیدمحسن طباطبایی‌پور و با حضور 13 کارگردان به سفارش صدا و سیمای مرکز اصفهان تولید می‌شود.

طباطبایی‌پور با بیان این‌که برای اولین‌بار 13 کارگردان اصفهانی 13 موضوع مستقل را تولید خواهند کرد، گفت: این مستندها شامل مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سابقه تاریخی و معماری بازار اصفهان است.

وی معماری، فرهنگ بازار، زورخانه‌ها در بازار، فرهنگ خرید و فروش، مسائل فرش در بازار، حوزه‌های علمیه در بازار، مسائل غذایی در بازار و برخی مشاغل خاص در بازار اصفهان را از موضوع‌های این مجموعه عنوان کرد.

طباطبایی‌پور هدف از تولید این مستندها را ارائه الگویی سالم از فرهنگ غنی خرید و فروش و مسائل اقتصادی و اجتماعی بازار از گذشته تاکنون دانست.

وی تنوع موضوع‌ و تهیه توسط کارگردانان متفاوت را از ویژگی‌های این مستند دانست و بیان کرد: با تحقیقات جامع میدانی و کتابخانه‌ای توسط محققان، جذابیت‌های لازم برای مخاطبان این مجموعه مورد نظر قرار خواهد گرفت.

سرزمین پدری

مستند، «سرزمین پدری» هم کاری از سیمای مرکز زنجان است که در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

حسن دهقان، تهیه‌کننده و کارگردان این مستند با اشاره به قدمت و تاریخ زنجان، گفت: این مستند نگاهی دارد به معماری، تاریخ، تمدن و فرهنگ استان زنجان از دوره مهاجرت انسان‌های اولیه تا اواخر دوره قاجار.

وی تصریح کرد: 50 اثر معماری استان در این مستند معرفی می‌شوند که برای قرار گرفتن مخاطب در فضای واقعی آثار، بخشی از آنها با بهره‌گیری از انیمیشن سه‌بعدی بازسازی شده‌اند.

دهقان پیش تولید این مستند را 70 روز بیان کرد و افزود: در زمان تحقیق و بررسی در معدن نمک، گروه با اجساد مومیایی شده‌ای برخورد کرد که نشان‌دهنده تاریخ کهن این منطقه است.

شهد پارسی

مستند شهد پارسی نیز به کارگردانی محمود عرفانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین ایران به سفارش سیمای استان‌ها در مرکز چهار محال و بختیاری در حال تولید است.

محمدحسین ایران با بیان این‌که این مستند به موضوع گز انگبین می‌پردازد، گفت: گز انگبین نامی آشنا در سراسر ایران بوده اما نحوه تولید آن بر بسیاری پوشیده مانده است. وی افزود: مستند شهدپارسی سعی دارد با استفاده از همه ابزارهای موجود بصری به معرفی و شناساندن علمی این ماده ارزشمند بپردازد.

وی ادامه داد: گز انگبین ماده‌ای است که ارزش دارویی و غذایی فوق‌العاده دارد و نام گز، سوغات معروف اصفهان از آن گرفته شده است. متاسفانه سال‌هاست که این محصول کم‌نظیر در حال کم شدن است و پیرامون دلایل آن در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی تحقیق صورت نگرفته است.

وی با اشاره به این‌که گز انگبین محصول فرآیند حشره‌ای به نام پسیل گز است، ابراز کرد: مستند شهدپارسی به داستان تولید گز انگبین توسط این حشره و تحقیقات علمی پیرامون این حشره و نحوه تولید آن می‌پردازد. این مستند برای نخستین بار با موضوع گزانگبین تولید می‌شود.

ایران با بیان این‌که پیش تولید این مستند چهار ماه طول کشیده است، تصریح کرد: از آنجا که مراحل تولید گز انگبین فرآیندی طولانی دارد به همین جهت تصویربرداری در ماه‌های مختلف نیمه اول سال 90 از نقاط صعب‌العبور کوهستانی استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان صورت گرفته است.

کارآوا

مجموعه مستند «کارآوا» هم به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اسماعیل کرمی و ناصر قهرمانی در هفت قسمت 30دقیقه‌ای به سفارش صدا و سیمای مرکز زنجان تولید شده است.

کرمی، هدف از تولید این برنامه را ضبط و ثبت گوشه‌ای از فرهنگ شفاهی استان زنجان عنوان کرد و گفت: چوپانی، کره‌گیری سنتی، لالایی‌ها و نازلاماها، چرچی(فروشنده دوره‌گرد)، قهوه‌چی، حمامی و فایتون‌چی(کالسکه چی) عناوین هفت قسمت این برنامه را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: فرهنگ کار و آواهایی که هنگام انجام کار زمزمه می‌شوند در این مستند به تصویر کشیده شده است.

وی با بیان این‌که این مستند بازسازی شده است، ابراز کرد: مستند کارآوا در لوکیشن‌های مختلفی چون روستاها و مراکز تاریخی استان زنجان تصویربرداری شده است.

نماد ایلام 

فیلم مستند «نماد ایلام» نیز در سیمای مرکز ایلام در دست تولید است. به گفته کارگردان این مستند، کوه قلاقیران و کوهستان‌های اطراف آن که در دوران دفاع مقدس مأمن و پناهگاه مردم بی‌دفاع ایلام در برابر تهاجمات و حملات ارتش بعث عراق بود، امروز به عنوان نمادی از عظمت و شکوه منطقه در میان اهالی مورد احترام است.

مهدی نورمحمدی افزود: این مستند 20 دقیقه‌ای، کوه قلاقیران، جغرافیای منطقه و ویژگی‌های انسانی مردم آن دیار را روایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها