طاهره آشیانی / گروه رادیو و تلویزیون

جذابیت‌های روزمر‌گی

غلام، آوا و بهنود، شخصیت‌هایی هستند که پایه و اساس فیلم «پیش خواهد آمد» را تشکیل داده‌اند. فیلمی که بهروز شعیبی آن را براساس فیلمنامه‌ای از مونا انوری‌زاده مقابل دوربین برده است.
کد خبر: ۴۴۵۳۷۳

این فیلم پنجشنبه هفته گذشته از شبکه یک سیما روی آنتن رفت. پیش خواهد آمد از آن فیلم‌هایی است که ثابت می‌کند برخی از تله‌فیلم‌هایی که برای پخش از تلویزیون تولید می‌شوند، می‌توانند در قد و قواره یک فیلم سینمایی باشند و حرفی برای گفتن هم از لحاظ ساختار و هم فیلمنامه داشته باشند.

پیش خواهد آمد دومین فیلمنا‌مه انوری‌زاده است که شعیبی آن را کارگردانی کرده است. پیش از این شعیبی فیلم جایی برای بودن را براساس فیلمنامه‌ای از انوری‌زاده کارگردانی کرده بود که این فیلم هم حدود 2 ماه قبل از تلویزیون روی آنتن رفت. شخصیت‌های اصلی فیلم جایی برای بودن، چند زن بودند اما انوری‌زاده در فیلمنامه پیش خواهد آمد بدون تقسیم‌بندی انسان‌ها به زن یا مرد، زنان را در کنار مردان قرار داده و موقعیتی از زندگی آنها را روایت کرده است موقعیتی که امکان دارد در زندگی روزمره هر کدام از ما پیش آید. انوری‌زاده در فیلمنامه خود نشان داده که به بنیاد‌های فلسفی، اخلاقی و مذهبی آشناست و بر این باور است که دنیا یکپارچه است و خداوند که عالِم بر دنیای مادی است، همه اتفاقات را چنان با نظم کنار هم می‌چیند که در نهایت آنچه صلاح انسان‌هاست رخ دهد. اما انسان‌ها همان‌گونه که خداوند در قرآن می‌فرماید آنقدر عجول هستند که بیشتر اوقات صلاح واقعی خود را نمی‌بینند و چون ناشکیبا و نا‌آگاه به اتفاقات جهان هستند، گاهی که از دست حوادث به تنگ می‌آیند توکل و توسل را از یاد می‌برند. با این حال خدواند همیشه راه‌هایی را مقابل آنها قرار می‌دهد تا به وسیله‌ آن ‌راه‌ها به آگاهی برسند. انوری‌زاده بخوبی به این نکته واقف بوده که با شعار، نمی‌توان اثری دینی و اخلاقی ساخت که مخاطب آن را ببیند، با آن همراه شود و بعد از اتمام فیلم هم به آن و پیام‌های نهفته در آن فکر کند. برای همین نویسنده فیلمنامه پیش خواهد آمد، همزمان با هم 3 مقطع از زندگی 3 شخصیت را روایت می‌کند که در ظاهر هیچ ربطی به هم ندارند اما عالمی که جهان را اداره می‌کند، می‌داند که این 3 نفر را چگونه در مسیر هم قرار دهد که آنها بتوانند به هم کمک و ناخواسته مشکل یکدیگر را حل کنند. شاید اگر هنوز تنور فیلم‌های معناگرا در سینمای ایران گرم بود، فیلم پیش خواهد آمد می‌توانست یکی از بهترین فیلم‌های معناگرا باشد و جوایز زیادی دریافت کند.

بهروز شعیبی، سال‌هاست در سینما و تلویزیون فعالیت دارد. اما زمانی‌که نقش آقاسید را در فیلم طلا و مس بازی کرد به شهرت رسید و در همان زمان بود که در نشریات مختلف نوشته شد که این آقاسید همان سلمان (پسر حاج‌کاظم) در فیلم آژانس شیشه‌ای است. سلمان سال‌ها به عنوان دستیار در کنار کارگردان‌های کاربلد بوده و آنقدر تجربه دارد که نقش اصلی یک فیلم مذهبی را بازی کند. طلا و مس باعث شد تا بار دیگر ابراهیم حاتمی‌کیا به یاد سلمان بیفتد و یکی از نقش‌های فیلم گزارش یک جشن را به او بسپارد. اما در کنار این شهرت بازیگری، طلا و مس این فرصت را هم برای شعیبی فراهم کرد تا فیلم‌هایی که او می‌سازد با مخاطبان بیشتری مواجه شود. در واقع طلا و مس ثابت کرد که شعیبی تجربه کافی برای ساخت یک فیلم را دارد و می‌تواند از این تجربیات برای بیان مفاهیم اخلاقی و مذهبی استفاده کند. جایی برای بودن فیلمی اخلاق‌گرا بود، اخلاقی که ریشه در باورهای مذهبی دارد. پیش خواهد آمد هم در چنین فضایی داستان خود را روایت می‌کند، اما روان‌تر و به اصطلاح بدون سکته. فیلم، داستان 3 شخصیت است اما داستان این سه شخصیت به خوبی در یکدیگر تنیده شده و یک‌دستی روایت، باعث شده مخاطب تا انتهای داستان، پیگیر ماجرا باشد. ریتم فیلم خوب است و هر چند فیلم شخصیت‌محور است اما بیننده را خسته نمی‌کند. بازیگرانی که برای نقش‌های اصلی و فرعی انتخاب شده‌اند، حتی انتخاب‌ لوکیشن‌ها، لباس‌ها و نوع گریم به فیلم کمک می‌کند تا به اثری جذاب تبدیل شود.در فیلم پیش خواهد آمد، سیامک صفری (غلام) یکتا ناصر (آوا) و جواد عزتی (بهنود) بازی می‌کنند. صفری بازیگری است که 2 سال پیش با سریال گاوصندوق از تئاتر به تلویزیون آمد. او در فیلم پیش خواهد آمد نقش مردی را بازی می‌کند که بتازگی اعتیادش را ترک کرده و در یک تاکسی تلفنی کار می‌کند. او با همسر و 3 فرزند خود در پایین شهر زندگی می‌کند. دختر کوچک او به بیماری خاصی دچار است و هر ماه باید یک آمپول گرانقیمت به او تزریق شود. غلام این امکان را به صفری داده است که بین مخاطبان تلویزیون جایگاه خود را پیدا کند و نشان دهد می‌تواند نقش‌هایی را که به او سپرده می‌شود، باورپذیر بازی کند.

یکتا ناصر بازیگر نقش آوا، مدتی بود درگیر نقش‌های منفی شده بود. نقش زنان خلافکار، فالگیر و بی‌رحم. اما آوا مهربان است و صبور. زنی است که مقتدرانه بدون کمترین اعتراضی زندگی خود و همسرش را سر و سامان می‌دهد و برخلاف بیشتر زنان فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مدام بر سر شوهرش نق نمی‌زند و چپ و راست به او اعتراض نمی‌کند. آوا از یکتا ناصر چهره‌ای دوست‌داشتنی ساخته است و ناصر هم نشان داده که می‌تواند به جز نقش زنان جوان و خبیث، نقش زنان مهربان را هم بازی کند. جواد عزتی بازیگر نقش بهنود با شعیبی در فیلم طلا و مس همبازی بود. شاید همین دوستی باعث شده تا شعیبی نقش بهنود را به عزتی بدهد. عزتی با آثاری که تاکنون بازی کرده است بین مردم محبوبیت خاصی دارد. او بازیگری است که می‌داند چگونه می‌تواند از طنازی در سخت‌ترین شرایط هم استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها