سخنگوی سابق اخوان المسلمون با ظالمانه خواندن معاهده کمپ دیوید و با تاکید بر اینکه "بایستی تا حد امکان با آرامش از مرحله انتقالی عبور کنیم " با تشریح اولویت‌های این جماعت گفت: زمان پرداختن به این موضوع هنوز فرا نرسیده است.
کد خبر: ۴۴۵۲۵۵

"کمال الهلباوی" سخنگوی سابق جماعت اخوان المسلمون مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به مواضع این جماعت در خصوص تجدید نظر در معاهده کمپ دیوید گفت: این سخن بدین معنی است که معاهدات را می‌توان تعدیل کرد بویژه اینکه معاهده کمپ دیوید در شرایط سخت و نابسامانی بین مصر و دشمن امت عربی و اسلامی یعنی رژیم صهیونیستی به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه معاهده کمپ دیوید تحت فشار کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی به امضا رسیده است، این معاهده را ظالمانه خواند و با اشاره به نارضایتی و عصبانیت افکار عمومی مصر از این معاهده گفت: همه معاهدات با روی دادن تحولاتی از جمله جنگ و انقلاب تغییر پیدا می‌کنند. بنابراین چرا این معاهده تعدیل پیدا نکند؟

این عضو ارشد جماعت اخوان المسلمون با اشاره به تظاهرات و شعارهای ضد صهیونیستی ملت مصر بویژه تسخیر سفارت آن رژیم در قاهره از سوی انقلابیون افزود: طبیعی است که پس از پیروزی انقلاب بایستی به کارها و مقوله‌های بسیار زیادی رسیدگی شود و لذا موضوع تجدید نظر در معاهده کمپ دیوید نیز در لیست اولویت‌های مسئولان قرار خواهد گرفت تا در زمان مشخصی به آن رسیدگی شود.

وی انقلاب مصر را انقلابی برای بازیابی عزت و کرامت ملت برشمرد و با بیان اینکه معاهده کمپ دیوید عزت و کرامت مصر را خدشه‌دار کرده است،‌ افزود: در حقیقت معاهده ننگین کمپ دیوید همه کرامت‌ها از جمله کرامت مصری،‌ عربی و اسلامی را خدشه دار کرده و بایستی همه ارکان امت عربی و اسلامی و سران کشورها برای بازیابی عزت و کرامت اسلامی به پا خیزند.

الهلباوی با بیان اینکه معاهده کمپ دیوید عزت و کرامت انسانی را با چالشی اساسی روبرو می‌کند، عدالت را یکی از تعالیم آسمانی برشمرد و گفت: از آنجایی که خداوند ما را به برپایی عدالت فرمان داده است، بایستی برای تعدیل این معاهده ظالمانه به پا خیزیم. زیرا این معاهده نمونه بارز ظلم است و هیچ بویی از عدالت نبرده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه " چرا موضوع تجدید نظر و تعدیل برخی بندهای این معاهده مطرح می‌شود اما بر روی موضوع لغو کامل این معاهده تمرکز نمی‌شود؟" گفت: البته در شرایط فعلی برخی‌ها موضوع لغو و برخی دیگر موضوع تعدیل این معاهده را مطرح می‌کنند ولی زمان پرداختن به این موضوع هنوز فرا نرسیده است چون همان گونه که می‌دانید مصر در حال و هوای انتخابات به سر می‌برد.

الهلباوی زمان مناسب برای پرداختن جدی به پرونده کمپ دیوید را بعد از آرام یافتن شرایط مصر بعد از انقلاب دانست و افزود: پس از مشخص شدن رئیس جمهوری و گذر از مرحله انتقالی به برخی پروند‌ه‌های فوری و دارای اولویت پرداخته می‌شود ولی در شرایط فعلی که ما درگیر موضوعات داخلی هستیم؛ پرداختن به روابط خارجی پیشنهاد نمی‌شود.

وی اولویت‌های انقلابیون و گروه‌های سیاسی مصر را برگزاری کامل انتخابات پارلمانی، تشکیل کمیته تدوین و تعدیل نهایی قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برشمرد و با تاکید بر ضرورت انتقال قدرت از شورای نظامی به غیرنظامیان افزود: این اولویت‌ها خواسته اصلی همه گروه‌های سیاسی مصر از جمله اخوان‌المسلمون است.

سخنگوی سابق اخوان المسلمون در پاسخ به سئوالی درباره مواضع این جماعت مبنی بر اینکه خواستار رویارویی و برخورد با شورای نظامی بر مصر نیست؛ ‌گفت: شرایط فعلی مصر تحمل هرگونه برخورد و کارهای تحریک آمیز را ندارد و بایستی تا حد امکان با آرامش از مرحله انتقالی عبور کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها