دست‌کم 5 مقام چینی روز جمعه به سبب خواندن روزنامه و یا چرت‌زدن در جلسه‌ای رسمی در استان شانسی در شمال این کشور از سمت خود تعلیق شدند. شین‌هوا نوشت: این اقدام با هدف تاکید بر نظم و مقررات میان مقامات دولتی این کشور صورت گرفته است.
کد خبر: ۴۴۵۲۰۶

این پنج نفر از مقامات چینی روز سه شنبه در یک کنفرانس ویدئویی که موضوع آن انضباط رسمی در دولت بود در حال روزنامه خواندن یا چرت زدن بودند.

براساس مقررات انضباطی استانی در چین مقامات دولتی و یا اعضای حزب کمونیست چین اجازه ندارند درساعات اداری محل کار خود را ترک کرده،‌ بازی کنند و یا در فعالیت‌های تفریحی شرکت کنند./ واحد مرکزی خبر

دود هیزم هوش کودکان را کم می‌کند

دو پژوهش، تاثیرات منفی دود هیزم و اجاق‌های خوراک‌پزی ناپاک را روی سلامتی، از جمله توان‌شناختی، مورد تایید قرار داده است.

در حالی که این گونه سوخت‌ها، منبع اصلی در آشپزی و گرمازایی برای 3 میلیارد نفر از جمعیت جهان به شمار می‌آید و زنان و کودکان فقیر بویژه در این زمینه ضربه‌پذیر هستند، پژوهشگران در نخستین پژوهش خود در این زمینه متوجه شدند، در خانه‌هایی که اجاق خوراک‌پزی آنها به دودکش‌هایی برای کاهش میزان دود مجهز شده، نرخ ابتلا به سینه‌پهلوی وخیم به صورت چشمگیری و تا یک سوم کاهش یافته است. پژوهش دوم، پیوند غیرمنتظره‌ میان قرار گرفتن مادران باردار در معرض دود هیزم و عملکرد ضعیف فرزندان آنها در آزمون‌های ارزیابی هوش در دوران مدرسه را آشکار ساخت.

کرک اسمیت، پژوهشگری که در این باره تحقیق کرده است، درباره یافته‌های خود گفت: نتایج این پژوهش فوق‌العاده مهم است و مستندات قانع‌کننده‌ای به دست می‌دهد که بر اساس آن، کاهش میزان قرار گرفتن در معرض دود هیزم، احتمالا همسنگ واکسیناسیون و مکمل‌های تغذیه‌ای برای کاهش سینه‌پهلوی شدید کودکان بوده و شایسته سرمایه‌گذاری روی آن است.

لیندا دیکس کوپر، نویسنده اصلی دومین پژوهش نیز گفت: من شگفت‌زده شدم، چرا که دود هیزم همواره به عنوان تهدیدی برای سلامت سیستم تنفسی در نظر گرفته می‌شد، اما نه در مورد هوش کودکان. به گفته این محقق، این یافته‌ها از آن جهت نگران‌کننده است که تأثیر دود خوراک‌پزها روی رشد عصبی، دارای هزینه‌های اجتماعی است که تاثیر بر درآمدهای آتی افراد و موفقیت‌های آنها در یادگیری و آموزش، از آن جمله است./ ایسنا

نقشه‌برداری از عمیق‌ترین نقطه جهان

دانشمندان مرکز نقشه‌برداری ساحلی و اقیانوسی (CCOM) توانسته‌اند درازگودال ماریانا، عمیق‌ترین نقطه جهان را با جزئیاتی بسیار دقیق نقشه‌برداری کنند.

این منطقه واقع در غرب اقیانوس آرام حدود 2500 کیلومتر بوده و عمق آن بیش از 10 کیلومتر است.

عمق عمیق‌ترین نقطه این منطقه، موسوم به عمق چلنجر در زیر سطح دریا از ارتفاع کوه اورست بیشتر است.

به گفته دکتر جیم گاردنر از دانشگاه نیوهمپشایر آمریکا، کل این ناحیه از قسمت شمالی آن در داتون‌ریج تا درازگودال یاپ در جنوب نقشه‌برداری شده است.

به گفته گاردنر، این محققان تمام تلاش خود را برای طراحی نقشه‌ای دقیق و بدون خطا انجام داده‌اند و برای مثال احتمال اشتباه در عمق چلنجر ممکن است منفی یا مثبت 40 متر باشد. درازگودال ماریانا در جایی قرار گرفته که تختال عظیمی از پوسته اقیانوسی اقیانوس آرام به زیر صفحه تکتونیکی مجاور فیلیپین کشیده شده است. ‌/‌ ایسنا

یخچال شیلی عقب‌نشینی می‌کند

پژوهشگران اعلام کردند: یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی جهان در جنوب شیلی، یک کیلومتر در سال عقب‌نشینی می‌کند. یخچال طبیعی خورخه مونت در جنوب شیلی از جمله یخچال‌های طبیعی جهان است که از پیامدهای تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین در امان نمانده است. بنابر اعلام مرکز مطالعات علمی شیلی، چند یخچال طبیعی در جنوب این کشور به علت پدیده گرم شدن زمین، روز به روز ذوب و کوچک‌تر می‌شوند، ‌اما سرعت عقب‌نشینی یخچال خورخه مونت بیش از یخچال‌های دیگر است.

یخچال طبیعی خورخه مونت با مساحت 454 کیلومتر مربع، بخشی از منطقه وسیع آیس‌فیلد است. آیس‌فیلد که 13 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد، پس از قطب جنوب و گرینلند بزرگ‌ترین منطقه یخبندان جهان است.

به گفته پژوهشگران مرکز مطالعات علمی شیلی، یخچال طبیعی خورخه مونت در دهه 1990 حدود 7 کیلومتر عقب‌نشینی کرد و کوچک‌تر شد، اما هم‌اکنون سرعت ذوب آن افزایش یافته است و روز به روز توده‌های بزرگ یخ از آن جدا می‌شود. /‌ واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها