امسال، مسوولان جشنواره فیلم فجر به مضامین ایمان، امید و بصیرت نگاه ویژه‌ای دارند

اعلام تغییرات جدید بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر

وعده تغییرات در جشنواره فیلم فجر از همان زمان انتخاب محمد خزاعی به عنوان دبیر سی‌امین دوره این جشنواره داده شد؛ وعده‌ای که حالا آرام آرام و در فاصله 53 روز مانده به آغاز این رویداد فرهنگی محقق می‌شود. تغییر رویکردها، توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی، جایزه بیداری اسلامی و بخش در جستجوی سعادت از جمله تغییرات بخش سینمای بین‌الملل سی‌امین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
کد خبر: ۴۴۵۱۶۲

امیر اسفندیاری، مدیر امور بین‌الملل جشنواره در تشریح رویکردها و برنامه‌های بخش بین‌الملل این دوره جشنواره فجر گفت: «بخش سینمای جهان جشنواره سی‌ام در قالب جام جهان‌نما (مسابقه سینمای بین‌الملل)، جلوه‌گاه شرق (ویژه مسابقه سینمای آسیا)، در جستجوی سعادت (مسابقه سینمای کشورهای اسلامی)، ققنوس زرین همگرایی در آسیا (جایزه مشترک با مجمع مجالس آسیایی)، بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد) و بخش‌های غیررقابتی جشنواره جشنواره‌ها، بازار بین‌المللی فیلم، مرور و نشست‌ها برپا خواهد شد. او تاکید کرد بخش جام جهان‌نما با هدف شناخت و ارزیابی توانایی‌ها و ظرفیت‌های انسانی که موقعیت یگانه انسان را در جهان متمایز می‌سازد و با عنایت به شرایط ویژه دنیای امروز با رویکرد مضمونی ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، حقوق بشر و بیداری ملت‌ها، برگزار می‌شود.

اسفندیاری درباره داوری‌های این دوره از جشنواره گفت: هیات داوران شامل 5 تا 7 نفر از هنرمندان و صاحب‌نظران سینمای ایران و جهان فیلم‌های این بخش را ارزیابی می‌کنند. جوایز این بخش شامل سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و 2 دیپلم افتخار بهترین بازیگر و بهترین دستاورد هنری یا فنی خواهد بود. همچنین سیمرغ بلورین و جایزه ویژه جشنواره برای بهترین فیلم با رویکرد بیان و تأثیرات بیداری اسلامی پیش‌بینی شده است.

اسفندیاری با اشاره به عنوان جلوه‌گاه شرق، شناخت و ارتقای جایگاه آسیا در سطح تولیدات سینمای این قاره را هدف این بخش ذکر کرد و افزود: در این بخش 3 سیمرغ و یک دیپلم افتخار از سوی 5 داور در نظر گرفته می‌شود.

مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فجر، طراحی بخشی باعنوان در جستجوی سعادت ویژه مسابقه سینمای کشورهای اسلامی را از نوآوری‌های این دوره جشنواره خواند و اضافه کرد: بخش در جستجوی سعادت با توجه به تحولات و اتفاقات اخیر کشورهای اسلامی و در جهت تقویت مناسبات و پیوندهای هنرمندان و سینماگران جهان اسلام تعریف و پیش‌بینی شده و با گذشت اندک زمانی از اعلام فراخوان استقبال قابل توجهی از این بخش صورت گرفته است.

ققنوس زرین همگرایی در آسیا مربوط به جایزه مشترک مجمع مجالس آسیایی، جایزه بین‌الادیان و بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد) از دیگر بخش‌های رقابتی و کاندیدای جایزه بین‌الملل سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است. اسفندیاری گفت: ستاد جشنواره از میان فیلم‌های حاضر در 2 بخش رقابتی بین‌الملل، جایزه ویژه‌ای را به بهترین فیلم با مضمون ایمان، امید و بصیرت که تصویرگر عظمت اسلام و مسلمانان باشد اهدا می‌کند.

او بخش جشنواره جشنواره‌ها، بخش مرور، بازار بین‌المللی فیلم، بخش نشست‌ها و ورک‌شاپ‌ها را از اجزای دیگر ساختار سینمای بین‌الملل جشنواره سی‌ام خواند و افزود: مسابقه سینمای کشورهای اسلامی، تغییر رویکرد موضوعی و محتوایی آثار، نگاه به تحولات منطقه‌ای و جهانی و برنامه‌ریزی برای غنای نشست‌ها و... از جمله ویژگی‌های این دوره از جشنواره است و امیدواریم با برنامه‌ریزی منسجم و مناسبی که از سوی دبیر و مدیر امور بین‌الملل جشنواره صورت گرفته شاهد جشنواره‌ای غنی، متنوع، پربار و پررونق باشیم.

15 فیلم مستند در جشنواره سی‌ام

اما اینها تنها تغییرات جشنواره سی‌ام نیست. شاید مهم‌ترین تغییرات این دوره از جشنواره پیش از برنامه‌های بخش بین‌الملل مربوط به حذف بخش ویدئویی و اضافه شدن بخش مستند به آن باشد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، از آماده شدن 15 فیلم مستند بلند با مضامین بیداری اسلامی، مقاومت در برابر نظام‌های استکباری و معرفی فرهنگ ایران اسلامی برای نمایش در سی‌امین جشنواره فیلم فجر خبر داد. شفیع آقامحمدیان با اشاره به رفع برخی از کم‌لطفی‌ها به سینمای مستند گفت: افزوده شدن دوباره فیلم‌های مستند به سی‌امین جشنواره فیلم مستند، اقدام قابل تقدیری از سوی دبیر این رویداد سینمایی بود که با پیشنهاد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به ثمر نشست.

به گفته مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، 15 مستند بلند سینمایی برای نمایش در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده بوده و این آثار به لحاظ مضمونی جدید و تازه است. بیداری اسلامی، مقاومت مردم در برابر نظام‌های سلطه و مستندهایی درباره کشمیر از مضامین مستند‌های آماده شده برای ارائه به سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هستند.

آقامحمدیان درباره استقبال مستندسازان از جشنواره فیلم فجر گفت: آثار متعددی در این بخش حضور دارند و فیلم‌های مستند بلند بسیاری برای نمایش در این رویداد سینمایی آماده شده‌اند. مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، احیای بخش سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر را مشوق فیلمسازان مستند دانست و این امر را عامل توجه بیشتر فیلمسازان به مضامین جدی برشمرد.

فیلم‌های مستند بلند در بخشی مجزا در سی‌امین جشنواره فیلم فجر مورد قضاوت و داوری قرار می‌گیرند. سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روزهای 12 تا 22 بهمن در تهران و استان‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها