صاحب‌نظران فرهنگی و سیاسی از برنامه‌های ماه محرم صداوسیما تقدیر کردند

کارنامه موفق رسانه ملی در دهه محرم

نمایندگان ولی‌فقیه، ائمه جمعه و جماعات، استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کارنامه رسانه ملی را در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان بسیار موفق ارزیابی کردند. صدا و سیما که امسال با دست پر به میدان برنامه‌سازی با موضوع فرهنگ عاشورایی آمده بود توانست در انعکاس عشق و ارادت ایرانیان و شیعیان جهان به مظلوم دشت کربلا بسیار درخشان عمل کند و عظمت حضور مردم سراسر کشور در آیین‌های عزاداری را به تصویر بکشد.
کد خبر: ۴۴۵۱۶۰

امسال تلویزیون با نمایش مراسم نخل‌برداری تفت، آیین گل‌مالی لرستان، همایش بزرگ اردبیل، عزاداری عاشقان حضرت در مشهد مقدس و سایر محافل برگزار شده در هرمزگان، بم کرمان، زنجان و... پیام عاشقان اهل بیت (ع)در سراسر کشور را به گوش جهانیان رساند.هنرنمایی و تلاش اهالی رسانه ملی در دهه اول محرم از دید نکته بین مسوولان پنهان نماند. آنها به این اقدام فرهنگی تاثیرگذار واکنش مثبت نشان دادند و هر کدام جنبه‌های مختلف برنامه‌های پخش شده را مورد تقدیر قرار دادند.

آیت‌الله مقتدایی،‌ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: صداوسیما در دهه اول محرم در تولید و پخش برنامه‌های مناسب سنگ تمام گذاشت.مقتدایی تصریح کرد: انعکاس جلسه‌های مختلف و برنامه‌های عزاداری از شبکه‌های رسانه ملی موجب تشویق عزاداری حسینی و ترویج فرهنگ عاشورا شد.

وی افزود: شبکه‌های صداوسیما این امکان را برای کسانی که نمی‌توانستند در عزاداری‌ها شرکت کنند، فراهم کرد تا بتوانند از فیوضات این ماه بهره‌مند شوند.

حسینی بوشهری، امام‌جمعه موقت قم نیز گفت: برنامه‌های صداوسیما در ایام محرم امسال نسبت به سال گذشته از شور و تنوع بیشتری برخوردار بود.وی با تشکر از مسوولان صداوسیما برای تنوع بخشیدن به برنامه‌ها و پوشش وسیع مراسم عزاداری در کشور افزود: پخش این برنامه‌ها حال و هوای عاشورا و حوادث کربلا را در ذهن تداعی می‌کرد و انسان را تحت تاثیر قرار می‌داد.

انگیزه مخلصانه برای تولید برنامه‌های فاخر

حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امام جمعه موقت تهران هم در این باره گفت: انگیزه مقدس رسانه ملی در پخش برنامه‌های مناسب ایام ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی قابل تقدیر است.

وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی منظمی برای تولید و پخش برنامه‌های فاخر در این مدت وجود داشته است، خاطرنشان کرد: معتقدم رسانه ملی در این مدت برای زنده نگه داشتن قیام عاشورا انگیزه مخلصانه داشته است.

حجت‌الاسلام آشتیانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: رادیو و تلویزیون در دهه محرم طلایه‌دار کار فرهنگی در کشور بودند.

وی با قدردانی از این اقدام رسانه ملی افزود: پخش مراسم روز عاشورا در لبنان و عراق و بویژه شهر کربلا و پخش برنامه‌های اقامه نماز ظهر عاشورا در مناطق مختلف کشور و جهان موجب ترویج فرهنگ عاشورا می‌شود.

تقدیر حداد عادل از برنامه‌های تلویزیون در ماه محرم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم با بیان این‌که رسانه ملی در ایام محرم امسال کار متفاوتی ارائه کرد، گفت: پخش مراسم عزاداری با لهجه هر استان کار جدیدی بود که هر مخاطبی را به سوی خود جذب می‌کرد و بحق این امر از سوی رسانه ملی ستودنی است.

غلامعلی حدادعادل از جمله این ابتکارات، به پخش زنده مراسم دیدنی عزاداری سالار شهیدان در استان لرستان اشاره کرد و گفت: شکوه نظم و خیل عظیم جمعیت در دسته‌‌ها و سینه‌زنی‌ها در استان‌های کشور، از جمله استان زنجان بخوبی به تصویر کشیده شد و این در حالی است که فقط جلوه‌ای از عشق و علاقه مردم به امام حسین(ع) نشان داده شد.وی با اشاره به عزاداری با شکوه مراسم بم که متفاوت با سال‌های گذشته بود، گفت: زنجیرزنی با شکوه مردم بم امسال بسیار پرمعنا بود، چرا که طی سال‌های گذشته همیشه شاهد تصویر زلزله بم و مشکلات مردم بودیم اما امسال در ایام ماه محرم شاهد جلوه با عظمتی از عزاداری سالار شهیدان با یک تصویر بسیار پرمعنا بودیم.

وی از رسانه ملی که توانست نسبت به سال‌های گذشته با برنامه‌های جدید پوشش مناسبی را به تصویر درآورد، تقدیر کرد.رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پخش مراسم عزاداری کشورهای عربی و اروپایی و استفاده از پیشکسوتان مداحی، پوشش عزاداری‌های جمعی استان‌های مختلف از سراسر کشور در برنامه‌های تولیدی شبکه‌های بین‌المللی قرآن و معارف، العالم، پرس‌تی‌وی و سحر، عملکرد صدا وسیما در محرم امسال را فراتر از مرزهای داخلی ارزیابی کرد. علاءالدین بروجردی تصریح کرد: تبیین فلسفه عاشورا و قیام امام حسین از زبان شخصیت‌های برجسته و روحانیون عالیقدر برای قشر‌های مختلف جامعه از دیگر برجستگی‌های رسانه ملی بود.

بادامچیان: رسانه ملی، خانه‌های ایرانیان را مجلس ذکر اباعبدالله کرد

اسدالله بادامچیان هم با نقد اظهارات برخی مسوولان فرهنگی کشور که صدا و سیما در ایام محرم تنها باید برفک نشان دهد تا مردم برای عزاداری به تکیه‌ها و حسینیه‌ها و مساجد بروند، تاکید کرد: نگاه صنفی به قصه پرشور و شعور کربلا به دلیل کم سوادی برخی مسوولان فرهنگی کشور است، چرا که عملکرد رسانه ملی خانه‌های ایرانیان را به مجلس ذکر خوب‌ترین بنده خدا تبدیل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که واقعه کربلا جلوه بی‌همتای قصه شور و شعور آدمی است، تصریح کرد: صدا و سیما با برنامه‌های زنده خود از کربلای معلی توانست بعد مسافت را برای عاشقان امام حسین از میان بردارد و خانه‌های ایرانیان را مجلس عزای حسین(ع) نماید و این همان مطالبه فرهنگی و معنوی است که امام امت و رهبر معظم انقلاب بر آن همواره تاکید داشته‌اند. نماینده مردم مشهد هم گفت: فرهنگ‌سازی شیرخوارگان حسینی و حمایت صداوسیما از این امر کار بسیار شایسته‌ای بود.

جواد آرین‌منش با اشاره به اقدام صدا و سیما در پخش همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی در ایام ماه محرم، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی شیرخوارگان حسینی نمادی از مظلومیت نهضت عاشورا و یاران امام حسین(ع) است و اقدام صدا و سیما در حمایت از این فرهنگ و انعکاس همایش‌های شیرخوارگان حسینی کار بسیار شایسته و مناسبی بود که انجام گرفت.

فضای رسانه ملی حسینی بود

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه هم یادآور شد: در این ایام هرگاه به رسانه ملی رجوع کردیم فضا کاملا حسینی بود.

آیت‌الله علما در خصوص نقش رسانه در پوشش برنامه‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان افزود: سرعت عمل رسانه در پوشش برنامه‌های عزاداری در مناطق مختلف کشور بالا بود و توانست زوایای این واقعه بزرگ تاریخ اسلام را به خوبی روشنگری کند.

امام‌جمعه کرمانشاه با اشاره به مدیریت و طراحی بسیار خوب برنامه‌های صداوسیما با موضوع عزاداری سیدالشهداء افزود: تحلیلگران مباحث دینی با توان بالا در رسانه ظاهر شدند و شأن امام حسین(ع) به خوبی حفظ شد.

الگوبرداری از عزاداری زنجانی‌ها با اقدام رسانه ملی

استاندار استان مرکزی تنوع برنامه‌های ایام محرم از صداوسیما را مطلوب خواند.علی‌اکبر شعبانی‌فرد، پخش برنامه‌های عزاداری شهرهای مختلف با گویش‌های مختلف و عزاداری قومیت‌ها را در برنامه‌های ماه محرم امسال موجب اعتلای فرهنگ عاشورا و نمایش وحدت مردم در گرامیداشت قیام عاشورا اعلام کرد.

وی افزود: امسال از شبکه‌های مختلف صدا و سیما برنامه‌های متنوع تحلیلی از قیام عاشورا پخش شد که این برنامه‌های بامحتوا توانست فلسفه قیام عاشورا را تبیین کند.

عزاداری زنجان جهانی شد

آیت‌الله واعظی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان هم گفت: بحمدالله این توانمندی در صداوسیمای استان وجود دارد که به همه ایران و همه دنیا خدمت کند و این عزاداری ناب و خالص را برای دنیا نمایان سازد.

وی با بیان این که عزاداری استان ما نمونه است، گفت: عزاداران این استان نقش معلم را در ادب و عزاداری برای سالار شهیدان داشته‌اند.

امام‌جمعه زنجان افزود: یکی از رسالت‌ها و وظایف سنگینی که داریم این است که صدای امام حسین (ع) را به دنیا برسانیم و این مسوولیتی است که برعهده ماست.

رئوفی‌نژاد، استاندار زنجان هم گفت: عشق و ارادت به ائمه به ویژه امام حسین(ع) در زنجان موج می‌زند و برای نشان دادن این ارادت، رسانه ملی از چند سال قبل اقدام به پوشش کامل برنامه‌های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم کرده و این کار باعث شده است کار با عظمت زنجانی‌ها در کشور و حتی در دنیا طرفداران خاص خود را داشته باشد.

رئوفی‌نژاد تصریح کرد: رسانه ملی باعث شده است موج عزاداران و عاشقان امام حسین (ع) و حضرت زینب(س) از سایر کشورهای دنیا به زنجان روان شوند و اگر این امکان نبود از طریق نامه یا sms حاجت‌های خود را در میان بگذارند.

وی با تاکید بر این که رسانه ملی به ویژه امسال برای پوشش دسته‌های عزاداری زنجان اقدامات خوبی داشت، گفت: زیرنویس‌های متعدد در شبکه‌های سراسری و استانی برای اطلاع‌رسانی پخش شد و اولین‌بار امسال نزدیک به 70 نفر از سازمان صداوسیما برای پوشش هرچه مطلوب‌تر مراسم به زنجان آمده بودند تا این وحدت عزاداران را به جهانیان نشان دهند. وی گفت: توانمندی سازمان صداوسیما از چند سال قبل در نمایش حضور مردم عزادار مشهود بود، ولی امسال با آوردن تجهیزات جدید و مدرن و نیروهای متخصص به قدری آماده پا به میدان گذاشت که تقریبا تمام شبکه‌های بین‌المللی که نزدیک به 15 شبکه رادیویی و تلویزیونی بود تا ساعت‌ها توانستند این مراسم را پخش زنده کنند.

ترویج آداب و رسوم و خرده‌فرهنگ‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل گفت: نقش صدا و سیما در انعکاس فرهنگ حسینی و ترسیم اوج وحدت در عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، امسال بی‌بدیل بود.

وی افزود: رسانه ملی امسال بیش از سال‌های گذشته در ترویج فرهنگ عاشورا و انعکاس آداب عزاداری هم به صورت شکلی و هم به صورت محتوایی موفق ظاهر شد.

امام‌جمعه اردبیل با ابراز رضایت از عملکرد صدا و سیما گفت: انعکاس وحدت و یکپارچگی فوق‌العاده مردم عزادار در این برهه حساس به دشمنان بویژه آمریکا و اسرائیل نشان داد که ملت سرافراز ایران هر رنج و مشقتی را به جان می‌خرد، ولی زیر بار زور و ذلت نمی‌رود و هیچگونه انحطاط را نمی‌پذیرد.

استاندار اردبیل نیز با اشاره به حضور پرشور و شعور مردم در عزاداری ماه محرم امسال و انعکاس بسیار شایسته آن از شبکه‌های مختلف سراسری و برون‌مرزی گفت: این مهم نشانه توان فنی بالای سازمان صداوسیما و همت والای مسوولان و کارکنان آن است. صابری انعکاس مراسم عزاداری خیل سوگواران اباعبدالله الحسین(ع) در میدان عالی‌قاپوی اردبیل را در عصر روزهای تاسوعا و عاشورا موفقیتی برای صدا و سیمای مرکز اردبیل خواند و ابراز امیدواری کرد این رسم در دیگر مناطق کشور نیز رایج شود.

استاندار اردبیل همچنین با تشکر از رسانه ملی، حضور گسترده مردم در مراسم عزاداری را نتیجه تلاش رسانه ملی در جهت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی عزاداری جمعی دانست و گفت: اغلب برنامه‌های صدا و سیما در ایام محرم حتی سریال و نمایش‌ها نیز در جهت ترویج آداب و رسوم و خرده‌فرهنگ‌ها مؤثر بوده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

تعمیق فرهنگ شیعی با برنامه‌های سیما

نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه رشت هم با بیان این‌که برنامه‌های رسانه ملی، ماه محرم امسال از غنای بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بوده است، از رئیس رسانه ملی برای برنامه‌ریزی‌های جدی و عمیق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای تبیین فرهنگ عاشورایی قدردانی کرد.

آیت‌الله قربانی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه رشت برنامه‌سازی‌های صداوسیما در خصوص تشریح اهداف قیام امام حسین(ع) بویژه امر به معروف و نهی از منکر و نمایش گسترده و همه‌جانبه عزاداری‌های خالصانه مردم ولایتمدار ایران اسلامی و گسترش فرهنگ حسینی را بسیار موثر و قابل قدردانی توصیف کرد. سعادتی، استاندار گیلان نیز با بیان این‌که رسانه ملی برای به نمایش درآوردن عشق و ارادت ایرانیان و شیعیان جهان به مظلوم دشت کربلا، مایه مباهات نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: برنامه‌های پرمحتوای صداوسیما در تعمیق فرهنگ شیعی و گسترش آموزه‌های امام حسین (ع) نقش بسزا و موثری دارد.

نمایش عظمت حضور مردم

حجازی، استاندار خوزستان نیز گفت: صداوسیما عظمت حضور مردم سراسر کشور را در آیین‌های عزای حسینی به تصویر کشید. وی استفاده از کارشناسان و مجریان توانمند، باسواد و مسلط به موضوع تبیین اهداف قیام عاشورا از جمله بصیرت و ولایت‌پذیری را از موارد قابل توجه در برنامه‌های محرم امسال صداوسیما برشمرد. حجازی افزود: سریال‌ها، فیلم‌ها و نماآهنگ‌هایی که مرتبط با مباحث عاشورا پخش​شد، مباحث معرفتی و تاثیرگذار بود و عظمت حضور مردم در اقصی نقاط کشور به تصویر کشیده شد. استاندار خوزستان گفت: همچنین پوشش خبری از داخل کشور و دیگر کشورها، متنوع و قابل توجه بود. وی اضافه کرد: از دیگر جنبه‌های مثبت برنامه‌های امسال، نشان دادن حضور نوجوانان و جوانان در مراسم مختلف عزاداری، هیات‌ها و روضه‌ها بود که نسبت به سال گذشته تنوع بیشتری داشت. حجازی افزود: تنها نکته‌ای که در برنامه‌ریزی‌های بعدی باید مدنظر قرار گیرد، این است که همزمانی برخی برنامه‌های گفت‌وگومحور باعث می‌شد علاقه‌مندان به مباحث تحلیلی نتوانند برخی موضوعات را دنبال کنند. وی اضافه کرد: چنانچه برنامه‌های گفت‌وگومحور در شبکه‌های مختلف تداخل زمانی نداشته باشند، بهتر است.

رسانه‌ ملی توانمند در ترویج عزاداری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رسانه ملی با پخش مراسم عزاداری از شبکه‌های سراسری توانستند فرهنگ‌سازی کنند.

جواد جهانگیرزاده افزود: این نوع رسالتی که رسانه ملی در پیش گرفته است می‌تواند نسل بعد از ما را اغنا کند.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به عملکرد مثبت شبکه‌های استانی از جمله شبکه استانی ارومیه در پوشش مراسم عزاداری سالار شهیدان، خاطرنشان کرد: شبکه استانی ارومیه توانسته در حد بسیار بالایی برنامه‌های متناسب با ایام ماه محرم را چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی پوشش دهد که این در جای خود قابل تقدیر است. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم گفت: صدا و سیما در ترغیب مردم مناطق مختلف کشور در وحدت هیات‌های مذهبی و تجمیع آنها در محل‌های اصلی شهرها و خلق مراسم عزاداری با شکوه موفق عمل کرد.

سیداحمدرضا دستغیب به پوشش خوب تلویزیون از مراسم عزاداری حسینی، اشاره کرد و افزود: صدا و سیما بخوبی توانست سوگواری مردم مسلمان را در گوشه و کنار کشور عزیزمان به نمایش بگذارد و شاهد بودیم مراسم بسیاری از مناطق توسط رسانه ملی به تصویر در آمد.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی هم با شایسته خواندن اقدام رسانه ملی در انعکاس عزاداری‌های حسینی از استان‌های مختلف، گفت: حسین(ع) متعلق به همه انسان‌ها و اقوام است که صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی و در حد توان خود نقش آفرینی کرد.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر با اشاره به برنامه‌های صدا و سیما در ایام ماه محرم و تلاش این سازمان برای پخش عزاداری‌های حسینی از استان‌های سراسر کشور، تصریح کرد: صدا و سیما در ایام محرم عملکردی ملی داشت و تلاش کرد از شهرهای مختلف، سنت‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف عزاداری در استان‌ها را انعکاس دهد.

زاکانی: چهره متفاوت رسانه ملی در محرم امسال

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم گفت: به تصویر کشیدن عظمت عزاداری اباعبدالله‌الحسین در اقصی نقاط کشور و حتی در کربلای معلی از شبکه‌های سراسری صدا و سیما، یکی از جلوه‌های این رسانه بود.

علیرضا زاکانی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به تصویر کشیدن عظمت عزاداری اباعبدالله‌الحسین در استان‌های مختلف را در نوع خود بی‌نظیر دانست و اظهار کرد: در سال‌های گذشته کمتر به این نوع برنامه‌ها توجه می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری باشکوه مراسم عزاداری در شهرهایی چون مشهد مقدس، قم، شیراز و حتی کربلای معلی و انعکاس آن در شبکه‌های سراسری و امکان بازخوانی این حرکت عظیم، دل‌ها را به اهل بیت نزدیک‌تر و نزدیک‌تر کرد.

صداوسیما، محرم امسال کارنامه فاخری ثبت کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تصریح کرد: سازمان صداوسیما محرم امسال با برقراری ارتباط مستقیم و زنده با شبکه‌های استانی سراسر کشور و پوشش مراسم عزاداری مردم در استان‌های مختلف، علاوه بر اثبات ظرفیت توانمندی فنی، کارنامه فاخری ثبت کرد.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توانمندی فنی سازمان صداوسیما در برقراری ارتباط با شبکه‌های استانی جهت پخش مراسم عزاداری جمعی را قابل تقدیر دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها