پیش از این گمان می‌کردیم با کشف حوزه گازی پارس‌ جنوبی در خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین میدان مستقل گازی جهان که دهکده‌ای بی‌نام و نشان در جنوب ایران را به نام‌آورترین شهر گازی دنیا تبدیل کرد، به همه افتخارات دست یافته‌ایم.
کد خبر: ۴۴۵۰۴۶

دیگر کسی گمان نمی‌کرد هنوز ایران زرخیز در درون خود و در دل آب و خاک پهناورش ذخایر بزرگ‌تر نفت و گازی را جای داده است و این تلاش ناچیز ماست که هنوز قدر و قیمت این منابع خدادادی را نشناخته است اما دیروز باز دریافتیم که در اشتباهیم. نگاهمان از خزر دور افتاده بود.

گمان می‌کردیم سواحل سرسبز شمال فقط برای گردشگری و ویلاسازی است. غافل از آن‌که در دل این دریای زیبا ثروتی عظیم، خاموش و ناشناخته آرمیده است؛ ثروتی که خداوند فقط به ایران عطا فرموده است.روز گذشته را می‌توان یک نقطه عطف در تاریخ صنعت نفت برشمرد؛ چرا که وزیر نفت، غرورآمیز از حماسه‌ای سخن گفت که در آن مردان نفت به موفقیتی بزرگ دست یافته‌اند و از دل ایران زرخیز، ثروتی دیگر بیرون کشیده‌اند.

به گفته وی، مخزن بزرگ گازی با حجم 50 تریلیون فوت مکعب، معادل یک تریلیون و 415 میلیارد مترمکعب در آب‌های عمیق خزر در عمق 700 متری زمین و با حفاری 2400 متری کشف شده که برآوردهای اولیه حاکی از بالا بودن ذخایر این مخزن نسبت به حجم کل منابع گاز دریای خزر است.

در حالی که مطالعات خارجی پیش از این حجم ذخایر گازی ایران در دریای خزر را 11 تریلیون فوت مکعب تخمین زده بود، موفقیت متخصصان داخلی در این کشف جدید توانست خط بطلان بر ادعای غلط آنان بکشد.

کشف مخزن بزرگ گازی در دریای خزر که مطالعات طولانی مدت را به خود اختصاص داد، بی‌شک دستاورد بزرگ علمی، اقتصادی و سیاسی برای ایران است اما بیش از آن‌که تکلیف این مخزن ارزش اقتصادی داشته باشد، ارزش ذخایر نهفته در دل ایران زرخیز را به رخ جهانیان می‌کشد که چه ثروت‌ها و ظرفیت‌هایی در تاج خاورمیانه نهفته است که به غفلت آن را نجسته‌ایم و چه چشم‌ها که به طمع بر آن دوخته شده است.

اکنون دریای خزر تنها طلای سبز و آب‌های نیلگون و سواحل درخشان و رویایی ندارد بلکه این دریا مخزن بزرگ گازی نهفته درون خویش را که فقط و فقط متعلق به ایران است به رخ خواهر جنوبی‌اش در خلیج‌فارس می‌کشد. دهکده کوچک «عسلویه» همتایی جدید در شمال ایران یافته است... .

زیبا اسماعیلی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها