قدمت قدیمی ترین علم موجود در خانه دکتر ابوالقاسم خان صحتی در شهر تبریز که از سال 87 توسط سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی به عنوان اولین موزه مردم شناسی محرم نامگذاری شده به سال 1243 هجری قمری برمی گردد.
کد خبر: ۴۴۵۰۱۵

خانه صحتی که از سوی این خانواده برای ایجاد موزه محرم در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته ۴۰۹ متر مربع مساحت دارد و در سه طبقه احداث شده است و در زمان حیات مرحوم دکتر ابوالقاسم صحتی و اوایل دوره پهلوی در ماه محرم به عنوان حسینیه مورد استفاده هیات عزاداری محله راسته کوچه قرار می‌گرفت.

این خانه در سال 78 با شماره ۲۳۳۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پس از آن عملیات مرمت و استحکام بخشی بنا به اجرا درآمده و بعد از تجهیز به عنوان موزه مردم‌شناسی محرم در سال 87 افتتاح شد.

در این موزه بخشی از نماد و نشانه‌های مراسم و آیین‌ ماه محرم در دورترین بخش‌های آذربایجان شرقی به نمایش گذاشته شده است و هیات‌های عزاداری محلات بازار، راسته کوچه و شتربان تبریز مراسم سینه زنی و عزاداری ایام محرم را در این موزه برگزار می‌کنند.

در بخشی از این موزه آیینه شمعدانهایی وجود دارد که نمادی از مراسم سنتی و دیرینه حجله حضرت قاسم هستند. همچنین یک گهواره منسوب به حضرت علی‌اصغر(ع) و یک دست لباس تعزیه‌خوانی منتسب به آن حضرت برای بازدید عموم در معرض نمایش گذاشته شده است.

اما 10 طوق و علم از روستاهای مختلف استان آذربایجان شرقی در موزه محرم نگهداری می شود که نوع و مراسم مربوط به آنها، نشانگر گوناگونی و تنوع آیین عزاداری در آذربایجان شرقی است.

این درحالی است که قدمت هیچ‌یک از علم های موجود در موزه محرم کمتر از 50 سال نیست و قدیمی ترین علم موجود در این موزه که از محله بازار اهر به اینجا منتقل شده مربوط به سال 1243 هجری قمری است.

زمان آذین بندی علم ها در نقاط مختلف آذربایجان شرقی متفاوت است اما معمولا این مراسم از پنجم ماه محرم یا شب تاسوعا انجام می شود و علم واچینی نیز بعد از 28 ماه صفر انجام می شود.

موزه محرم تبریز ازابتدای تاسیس تا کنون رایگان بوده است و در ایام محرم نیز بدون تغییر روال کاری از ساعت هشت تا سه بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان و عزاداران امام حسین (ع) است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها