تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در شرایطی با ایستادن روی سکوی سوم دنیا بهترین نتیجه تاریخ وزنه‌برداری ایران را در عرصه رقابت‌های جهانی به دست آورد که اکثر ملی پوشان از زمان حضور کورش باقری در راس تیم با افزایش قابل توجه رکوردهای شخصی‌شان مواجه بودند.
کد خبر: ۴۴۴۶۱۴

به عبارتی همین افزایش رکوردها بود که امیدواری‌ها را برای کسب نتیجه‌ای درخشان در مسابقات جهانی پاریس بالا برد و در نهایت هم به کسب هر 6 سهمیه المپیک 2012 و کسب 2 مدال طلا، یک نقره و یک برنز از آوردگاه جهانی منجر شد.

به عنوان مثال کیانوش رستمی که اولین مدال‌آور و طلایی کاروان وزنه‌برداری ایران در مسابقات جهانی فرانسه بود، این مدال با ارزش را با ثبت رکوردهای 173 کیلوگرم در یک‌ضرب و 209 کیلوگرم در دوضرب به دست آورد و با مجموع 382 کیلوگرم روی سکوی قهرمانی دسته 85 کیلوگرم ایستاد.

این در شرایطی است که رستمی فروردین ماه امسال و در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به مهار وزنه‌های 162 و 201 در حرکات یک‌ضرب و دوضرب شده بود تا با مجموع 363 کیلوگرم در آسیا نقره بگیرد.

به این ترتیب رستمی افزایش رکوردی 19 کیلوگرمی را در کمتر از 7 ماه تجربه کرد و نشان داد اگر به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه زانو نبود حتی می‌توانست رکورد حرکت دوضرب دنیا را با مهار وزنه 219 به نام خود کند.

در همان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا که در شهر تانگ لینگ چین برگزار شد بهداد سلیمی هم با مهار وزنه‌های 208 در یک‌ضرب و 250 در دوضرب موفق به کسب مدال طلا شد، اما در پاریس او حدنصاب حرکت یک‌ضرب خود را 6 کیلوگرم افزایش داد تا تنها ورزشکار مسابقات جهانی سال 2011 باشد که موفق به شکستن یکی از رکوردهای دنیا می‌شود.

سلیمی در مسابقات جهانی سال گذشته در آنتالیا هم درحالی قهرمان شد که با مهار وزنه‌های 208 و 245، مجموع 453 را به نام خود ثبت کرده بود، اما به فاصله یک سال با تمرینات و برنامه‌ریزی خوب کورش باقری، سرمربی تیم، 11 کیلوگرم ارتقای رکورد داشت و توانست در پاریس به حدنصاب مجموع 464 کیلوگرم برسد.

این افزایش رکورد در رابطه ما سجاد انوشیروانی، دیگر وزنه‌بردار دسته فوق سنگین کشورمان هم قابل توجه بود. انوشیروانی که سال گذشته و در آنتالیا با مجموع 426 کیلوگرم (191 در یک‌ضرب و 235 در دوضرب) پنجم شده بود با افزایش یک کیلوگرمی این حدنصاب و مهار وزنه‌های 195 و 232 با مجموع 427 کیلوگرم مدال برنز بازی‌های آسیایی را به دست آورد، اما از گوانگجو تا پاریس، کورش باقری شرایط این وزنه‌بردار اردبیلی دسته فوق‌سنگین را هم تغییر داد تا او بتواند با حدنصاب مجموع 439 کیلوگرم، مدال با ارزش نقره جهانی را برای اولین بار به دست آورد. انوشیروانی در مسابقات جهانی امسال وزنه‌های 198 و 241 را در 2 حرکت یک‌ضرب و دوضرب بالای سر نگه داشت تا رکوردهای شخصی خود رادر فاصله کمتر از یک سال به میزان 12 کیلوگرم افزایش دهد.

اما به جرات می‌توان گفت بیشترین اثرگذاری تمرینات و تدابیر فنی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در جوان‌ترین شاگردش نمود پیدا کرد؛ جایی که سعید محمدپور 18 ساله در جمع بزرگان دسته 94 کیلوگرم مدال برنز این رقابت‌ها را به گردن آویخت.

محمدپور در حالی در پاریس موفق به مهار وزنه‌های 181 در یک‌ضرب و 221 در دوضرب شد که به فاصله کمتر از 4 ماه از این رقابت‌ها در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در مالزی با مهار وزنه‌های 175 کیلوگرم در یک‌ضرب و 210 کیلوگرم در دوضرب عنوان قهرمانی جهان را به دست آورده بود، اما این جوان اردبیلی در همین مدت 4 ماه رکورد مجموع خود را از 385 کیلوگرم به 402 کیلوگرم ارتقا داد تا افزایش رکوردی 17 کیلویی را از او شاهد باشیم.

محمدپور همان وزنه‌برداری است که سال گذشته در مسابقات جهانی جوانان در بلغارستان در حرکت یک‌ضرب دسته 94 اوت کرد و در دوضرب هم بهترین عملکردش مهار وزنه 187 کیلوگرمی بود.

البته افزایش رکوردهای شخصی ملی پوشان طی یک سال و نیمی که کورش باقری مسوولیت سرمربیگری تیم ملی وزنه‌برداری را عهده‌دار است فقط به همین 4 مدال‌‌آور ما در مسابقات جهانی پاریس خلاصه نمی‌شود.پیش از این، مرتضی رضاییان و اصغر ابراهیمی در بازی‌های آسیایی گوانگجو با ثبت بهترین رکوردهای خود به مدال نقره رسیدند و بهادر مولایی و علیرضا کاظمی‌نژاد هم در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در مالزی سکوهای اول و دوم دسته فوق‌سنگین را از آن خود کردند.

مجید عسگری هم نمونه دیگری است که طی یک سال گذشته با وجود کسب مدال نقره بزرگسالان آسیا با مجموع 255 کیلوگرم، 3 ماه بعد و در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در مالزی حدنصاب خود را تا 273 کیلوگرم افزایش داد و مدال نقره جوانان جهان را در دسته 56 کیلوگرم به دست آورد.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها