فینال زودهنگام جام حذفی امسال فوتبال ایران را پرسپولیس می‌برد یا استقلال؟

سومین شهر‌آورد حذفی در سومین 18 آذر

هفتاد و سومین تقابل قرمز و آبی پایتخت در جام حذفی در شرایطی برگزار می‌شود که با کم شدن سهمیه حضور باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، این مسابقات از اهمیت بیشتری نسبت به چند فصل اخیر برخوردار است.
کد خبر: ۴۴۴۴۳۲

این برای سومین بار در تاریخ است که 2 تیم در چارچوب رقابت‌های جام حذفی به مصاف هم می‌روند که سهم هر کدام از تیم‌ها یک پیروزی بوده است.

نخستین بار در سال 67 در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی، برابر هم قرار گرفتند که بعد از 120 دقیقه بازی، به تساوی بدون گل رسیدند و در نهایت پرسپولیس با پیروزی 4 بر 2 در ضربات پنالتی موفق شد به مرحله بعد صعود کند.

اما دومین شهرآورد جام حذفی سال 77 برگزار شد، سرخابی‌ها در فینال در یک مسابقه حساس به مصاف هم رفتند که استقلال با پیروزی 2 بر یک قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد.

شهرآورد هفتاد و سوم، سومین دیداری است که هجدهم آذر ماه برگزار می‌شود، نخستین بازی 18 آذر 1352 برگزار شد که به تساوی یک - یک انجامید و دومین دیدار را 18 آذر 56 پرسپولیس 2 بر یک به سود خود به پایان رساند.

پیشکسوتان 2 تیم، بر این باورند که دیدار هفتاد و سوم 2 تیم از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است، پرسپولیس به عنوان مدافع قهرمانی جام حذفی و استقلال صدرنشین لیگ برتر با توجه به کم شدن سهمیه حضور باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، جدی‌تر به قهرمانی در این مسابقات می‌اندیشند، این دیدار با این که از مرحله یک‌چهارم نهایی برگزار می‌شود، یک فینال زودرس و یک دیدار پرشور و هیجان محسوب می‌شود، این که شانس کدام تیم برای پیروزی بیشتر است، سوالی است که کسی پاسخ درستی به آن نمی‌دهد چون اغلب معتقدند که بخصوص این دیدار را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

حساسیت بازی، افت کیفی

محمود فکری، کاپیتان اسبق استقلال شانس هر دو تیم را به یک اندازه می‌داند و به «جام‌جم» می‌گوید: چیزی که این بازی را برای هر دو تیم سخت می‌کند، اهمیت این مسابقه و حذفی بودن آن است، جایی که مساوی معنی ندارد و این مساله باعث می‌شود که ناخودآگاه بازیکنان احتیاط کنند. امیدوارم این مساله در زیبایی بازی، تاثیری نداشته باشد چون هر وقت حساسیت بیشتر می‌شود از نظر کیفی، بازی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی در مورد بازی ضعیف استقلال مقابل سایپا مهرکرج می‌گوید: به نظر من، این مسابقه نمی‌تواند ملاک ارزیابی استقلال باشد، مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود تیم‌های بزرگ مقابل برخی تیم‌های گمنام یا ضعیف‌تر خوب کار نکنند، دست‌کم گرفتن حریف است. خود من زمانی که بازی می‌کردم، یادم هست درست یک بازی بعد از چنین مسابقه‌هایی تیم متحول می‌شد، بنابراین فکر می‌کنم در مقابل پرسپولیس شرایط عوض می‌شود و آنقدر انگیزه هست که هیچ تیمی دوست ندارد بازنده باشد، اما هر مسابقه‌ای را بتوان پیش‌بینی کرد این بازی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد بخصوص که این بار یک تیم حتما باید بازنده باشد.

کاهش سهمیه لیگ قهرمانان؛ افزایش انگیزه‌ها

ناصر ابراهیمی، مربی پیشین پرسپولیس شرایط 2 تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر را در تعیین نتیجه شهرآورد موثر نمی‌داند و در گفت‌وگو با «جام‌جم» تصریح می‌کند: زمانی که ما در پرسپولیس کار می‌کردیم، وقتی تیمی صدرنشین لیگ برتر بود، هم بیشتر از الان قهرمانی‌اش محتمل به نظر می‌رسید و هم جام حذفی برایش کم اهمیت می‌شد، اما الان وضعیت فرق کرده است.

نکته: کاهش سهمیه حضور باشگا‌ه‌های ایرانی در لیگ برتر باعث شده تا اهمیت جام حذفی بیشتر از فصل قبل باشد؛ چیزی که بر جذابیت‌های شهرآورد پایتخت افزوده و آن را غیرقابل پیش‌بینی کرده است

بویژه که سهمیه تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا کم شده و جام حذفی یک راه نزدیک‌تر برای رفتن به آسیا محسوب می‌شود، استقلال با وجود صدرنشینی نمی‌تواند با توجه به بازی‌های باقیمانده از قهرمانی‌اش در لیگ برتر مطمئن باشد و این بار بر خلاف بازی‌های چند فصل اخیر در جام حذفی، برای این رقابت‌ها انگیزه دارد.

دشواری قهرمانی در جام حذفی

ابراهیمی درباره وضعیت کنونی پرسپولیس می‌گوید: به نظر من، اصلا درست نیست که فکر کنیم قهرمانی در جام‌ حذفی کار راحتی است، پرسپولیس در 2 فصل گذشته، قهرمان مسابقاتی شد که همیشه هر مسابقه‌اش حساس است، در چند بازی اخیر هم مقابل سایپا، سپاهان و ذوب آهن، پرسپولیس خیلی خوب کار کرد و اگر بتواند همان بازی مقابل ذوب آهن را به نمایش بگذارد، شانس صعود به مرحله بعد را دارد.

فینال زودرس؛ جنگ بین‌ هافبک‌ها

به عقیده ابراهیمی، این فینال زودرس جنگ میان هافبک‌هاست و هر تیمی خط میانی را در دست بگیرد، می‌تواند برنده باشد. ابراهیمی ادامه می‌دهد: ضعف استقلال و پرسپولیس در یک نقطه مشترک است، هر دو تیم در عمق دفاعی مشکل دارند، با در نظر گرفتن این ضعف، هافبک‌های دو تیم در تعیین میل هجومی تیم و حفظ بازی نقش مهمی دارند. این بازی را پیش‌بینی نمی‌کنم چون هر پیش‌بینی‌ای تحت تاثیر تعصب و علاقه است، اما امیدوارم بازی جذاب و خوبی باشد.

مدیریت بهتر؛ نتیجه مطلوب‌تر

محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه راه‌آهن و پیشکسوت پرسپولیس مهم‌ترین نیاز کنونی سرخپوشان را در آستانه مصاف با استقلال اعتماد به نفس می‌داند و می‌افزاید: به نظر من، آنچه باعث نوسان پرسپولیس در هفته‌های اخیر بوده، نداشتن اعتماد به نفس است، تیم استیل نیاز دارد که باور کند می‌تواند و اتفاقا نیمکت قوی و خوبی هم دارد. بازیکنان جوان اتفاقا باانگیزه هستند و می‌توانند مربی را در روزهای سخت کمک کنند، در مورد شهرآورد هم باید گفت که این مسابقه با دیدارهای لیگ فرق دارد و حساسیت برای هواداران هر دو تیم بالاست، این حساسیت به بازیکنان نیز منتقل می‌شود و اگر هر دو تیم برای تساوی به میدان بروند، از جذابیت بازی کم می‌شود. اما در عوض هر تیمی مدیریت بهتری داشته باشد، می‌تواند از حداقل فرصت‌ها حداکثر استفاده را ببرد و کار را در 90 دقیقه تمام کند که البته فکر می‌کنم با توجه به جدول لیگ برتر، هنوز هم جام حذفی برای پرسپولیسی‌ها مهم‌تر است.

تفاوت شهرآورد حذفی با شهرآورد لیگ

منصور پورحیدری، اما از جدیت استقلال در این فصل برای تصاحب جام حذفی خبر می‌دهد و می‌افزاید: در یکی، دو فصل گذشته، سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا، خیال بعضی تیم‌ها را راحت کرده بود، از طرفی، استقلال به دلیل موقعیت بهتر در جدول برای جام حذفی کم‌انگیزه‌تر بود، اما حالا قضیه فرق دارد و مصمم هستیم مثل صدرنشینی در لیگ، در جام حذفی هم با جدیت و قدرت پیش برویم. دیدار با پرسپولیس در این مرحله، یک فینال زودرس است و همین آن را نسبت به شهرآورد‌های لیگ متفاوت می‌کند، شرایط روحی تیم ما خوب است، خوشبختانه اجازه ندادیم هیچ حاشیه‌ای بحران‌آفرین شود و با آمادگی کامل برای صعود به نیمه نهایی به مصاف پرسپولیس می‌رویم.

سارا احمدیان / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها