قطعنامه مذکور از کشور های دارای سلاح هسته ای می خواهد به اقدامات لازم برای انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود سرعت دهند

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران درباره اجرای تعهدات کشورهای عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی با محوریت عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح اتمی، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، تصویب این قطعنامه در نشست شصت و ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره پیگیری اجرای تعهدات دولت‌های عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) که جمعه گذشته برگزار شد، صورت گرفت.
کد خبر: ۴۴۴۲۰۹

118کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و آمریکا، فرانسه، انگلیس، رژیم صهیونیستی و چند کشور غربی با نگاه حمایت دائمی خود از رژیم صهیونیستی و نیز برای جلوگیری از ثبت موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های اتمی، به این قطعنامه رای منفی و 6 کشور به آن رای ممتنع دادند.قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد اقدامات لازم را برای انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت، برگشت‌ناپذیری و نظارت بین‌المللی سرعت دهند.

در این قطعنامه همچنین بر ضرورت ارائه تضمین‌های امنیتی به کشورهای غیرهسته‌ای مبنی بر عدم به کارگیری یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای بر ضد آنها تاکید شده است.

در بخشی از قطعنامه پیشنهادی کشورمان بر اجرای قطعنامه کنفرانس اعضای پیمان عدم اشاعه در سال 1995 میلادی درباره ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح اتمی تاکید شده است.قطعنامه سال 1995، پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های اتمی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر تاسیسات هسته‌ای این رژیم خواستار شده است.

کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع عمومی سازمان ملل در هفته‌های اخیر مباحث خلع سلاح هسته‌ای را در اجلاس شصت و ششم در دستور کار دارد.در همین حال نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت: قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران درباره ان‌پی‌تی و خاورمیانه عاری از سلاح اتمی با موافقان بیشتری نسبت به بازنگری 2 سال پیش تصویب شد.

محمد خزاعی پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران افزود: طبق مبانی عقیدتی و قانونی جمهوری اسلامی ایران و فتوای صریح رهبر معظم انقلاب که هر گونه تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و بویژه اتمی را ممنوع و حرام می‌دانند، ایران از 8 سال قبل، قطعنامه‌ای را به سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است که هر دو سال یک بار، بازبینی و به رای گذاشته می‌شود.وی تصریح کرد: پیگیری اجرای کامل تعهدات کشورهای عضو ان‌پی‌تی و الزام کشورهایی که عضو این پیمان نیستند، خواست دیگر جمهوری اسلامی ایران در این قطعنامه مصوب بود.

تشکیل شبکه حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی

همچنین شانزدهمین کنفرانس سالانه اعضای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که در لاهه هلند برگزار شد، در آخرین روز نشست خود پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را برای تشکیل «شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی» با اجماع تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در اظهاراتی ضمن قدردانی از دبیرخانه فنی و مدیرکل سازمان و هیات‌های حاضر در کنفرانس به خاطر تصویب پیشنهاد کشورمان، این اقدام را پس ازگذشت 15 سال از پیدایش کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، گامی مهم برای ابراز همدردی با قربانیان سلاح‌های شیمیایی برشمرد.وی ابراز امیدواری کرد اقدامات بیشتری برای رسیدگی به وضعیت قربانیان از سوی سازمان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

غریب‌آبادی افزود: با تلاش هیات نمایندگی کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مهر سال گذشته نیز شورای اجرایی سازمان مصوب کرد که مدیرکل سازمان هر سال پیام همدردی با قربانیان سردشت و در محکومیت کاربرد سلاح‌های شیمیایی صادر کند و اولین پیام نیز در 7 تیر سال جاری با برگزاری مراسمی با حضور مدیرکل سازمان و سفرای مختلف قرائت شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها