پزشکان توصیه می‌کنند تا یک ساعت پس از خوردن غذا شنا نکنید. اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا در استخر یا دریا شنا یا در آب جست و خیز و بازی کنید، به طور ناگهانی دچار گرفتگی عضلات شکمی خواهید شد. این در حالی است که در چنین شرایطی احتمال این که در آب غرق شوید، بسیار زیاد خواهد بود.
کد خبر: ۴۴۳۹۵۳

برای این که متوجه شوید چرا انجام این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد، باید به این نکته توجه داشته باشید که فرآیندهای مختلف بدن ما انسان‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که بتوانند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند. در صورتی که به هر دلیل در میزان انرژی مورد نیاز قسمت‌های مختلف بدن اختلالی ایجاد شود، با مشکل مواجه خواهیم شد. هنگام انجام فعالیت‌های جسمانی،‌ سیستم عصبی سمپاتیک که بخشی از سیستم عصبی خودکار یا ارادی بدن است، موجب تحریک عصب‌های قلب و رگ‌های خونی می‌شود.

این تحریک عصبی موجب انقباض و گرفتگی عروق تحریک شده خواهد شد. انقباض رگ‌ها، ‌مقاومت رگ‌های خونی در این بافت‌ها را افزایش می‌دهد و این تغییرات منجر به کاهش خون‌رسانی به این بافت‌ها می‌شود. در چنین شرایطی ماهیچه‌ها و عضلات نیز پیامی را مبنی بر انقباض رگ‌های خونی در بافت ماهیچه‌ای از مغز دریافت می‌کنند. تاثیر فرآورده‌های متابولیکی تولید شده در بافت عضلانی بدن، بر فرمان ارسالی از مغز حکمفرما شده و این تغییرات موجب تورم رگ‌های خونی در بافت عضلانی خواهد شد.

در چنین شرایطی در حالی که به اغلب قسمت‌های بدن پیامی مبنی بر کاهش خون‌رسانی ارسال شده، در عضلات و ماهیچه، خون‌رسانی افزایش می‌یابد و بخش قابل توجهی از خون‌رسانی به اندام‌ها به خون‌رسانی ماهیچه‌ها و عضلات بدن اختصاص پیدا می‌کند. اگر اندام‌هایی مانند معده یا کلیه در حال استراحت باشند، تغییر در میزان خون‌رسانی پیامدی را به همراه نخواهد داشت، اما چنین تغییری بلافاصله پس از این که غذا خورده‌اید و غذا در معده در حال هضم شدن است، مشکلاتی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

در این حالت دستگاه گوارش و سیستم عضلانی بدن نیاز به افزایش خون‌رسانی دارند تا بتوانند پاسخگوی تامین انرژی مورد نیازشان باشند. بنابراین همزمانی این دو فرآیند موجب می‌شود هیچ کدام از این سیستم‌های بدن نتوانند انرژی مورد نیازشان را دریافت کنند و در نتیجه دچار انقباض و گرفتگی خواهند شد.

مریم وکیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها