معرفی تکایا و حسینیه‌ها

تکیه‌های قدیمی و نخل

بیش از 40 سال است که دیگر اغلب حسینیه‌ها و تکایا در تهران از نخل در مراسم عزاداری سالار شهیدان استفاده نمی‌کنند.
کد خبر: ۴۴۳۹۳۶

اما با این وجود تا یکی دو سال پیش هم هنوز در بعضی تکایا نخل و مراسم مربوط به آن وجود داشت.

چند تکیه‌ای که شاید بتوان بعضی تکایای شمیران مثل ولنجک ، تجریش ، دربند، درکه، سوهانک، چیذر و حصار بوعلی را از آن جمله دانست. و اما نخل...

نخل تکایا، شبیه تابوت است و به صورت نمادین، برای تشییع پیکر حضرت امام حسین(ع)‌ شبیه‌سازی شده است.

اندازه اسکلت چوبی نخل چند و چون تزیین و روش نخل‌برداری آن هم در هر محل متفاوت است.

پهنای پیشانی نخل حصار بوعلی 1.5 متر و درازای آن 3.5 متر است. پوششی از پارچه‌های سیاه با تابلوهایی از استادان نقاشی و خطاطی پیشانی نخل را آراسته و بالای آن دو نیز سه شاخ و تعدادی سر پرچم پنجه‌ای و توپی دیده می‌شود. وقتی نخل حرکت می‌کند صدای زنگ کاروان بلند می‌شود.

زنگ داخل نخل است و به دست مسوولش به صدا درمی‌آید. پیشاپیش نخل، سیدی با لباس عزا و شال سبز به عنوان سکاندار قرار می‌گیرد و در زمان گردش نخل در تکیه با چوب دو شاخه‌ای مراقب آن است.

گردش نخل در تکیه حصار بوعلی سه دور است البته در گذشته تا سال 1340 نخل در روز عاشورا از تکیه خارج و بر شانه عزاداران در انتهای دسته تا نزدیک محله کاشانک می‌رفت.

حالا 50 سال از آن زمان می‌گذرد، اما اهالی حصار بوعلی هنوز عقیده دارند که نخل حصار بوعلی و سیب‌های آن تبرک است و از آن شفای بیمارانشان را می‌گیرند.

سیب‌هایی که در شب قتل بر سر نیزه‌های سه شاخه نخل فرومی‌رود یا در نخل می‌ماند تا پس از مراسم نخل‌گردانی بین مردم تقسیم شود، همان سیب‌هایی است که مردم به نیت تبرک در گرفتن آن از یکدیگر پیشی می‌گیرند. اینها عقیده مردم حصار بوعلی است.

محله‌ای با معماری سنتی، خانه‌های قدیمی و کوچه‌های عموما باریک در حوالی پارک نیاوران که برای خودش حسینیه و مسجد قدیمی و مهم دارد که هر ساله در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)‌، پذیرای عشاق و عزاداران سالار شهیدان است.

حسینیه یافت‌آباد

یافت‌آباد از آن دست محله‌های قدیمی است که اتفاقا اهالی آن ارادت ویژه‌ای به سرور و سالار شهیدان دارند و حسینیه‌هایش که از جمله حسینیه‌های اصیل و با قدمت هستند، در این ایام، شور و حال عجیبی دارد که خیلی‌ها را به هوای آن شور و حال راهی یافت‌آباد می‌کند.

یافت‌آباد اصلی (بافت سنتی) سه محله قدیمی دارد. «قلعه بالا» و «قلعه پایین» و «گاومیش خانه». از گذشته‌های بسیار دور در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) رسم بر این بوده است که در شب عاشورا دسته‌های عزاداری شامل سینه‌زنان و علم‌کشان سراسر یافت‌آباد، ابتدا در محله «قلعه پایین» که با محوریت مسجد امیرالمومنین(ع)‌ در مرکز یافت‌آباد و سپس در محله «قلعه بالا» با محوریت مسجد صاحب‌الزمان(عج)‌ در شمال غرب یافت‌آباد، گرد آمده و به سینه‌زنی و عزاداری می‌پردازند.

ظهر روز عاشورا نیز هیات عزاداری محله‌های یافت‌آباد در محله «گاومیش خانه» که در ضلع جنوب شرقی یافت‌آباد و با محوریت مسجد قائم(عج)‌ قرار دارد، حلقه ماتم و عزاداری را تشکیل داده و به عزاداری و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها