27 آذر: دکتر محمد مفتح 27 خرداد 1307 در یک خانواده مذهبی در همدان متولد شد. اولین معلم او شیخ محمود بود. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی در حوزه همدان راهی حوزه علمیه قم شد و در محضر بزرگان و فقهای شیعه به کسب علم پرداخت.
کد خبر: ۴۴۲۶۱۷

همزمان با احراز درجه اجتهاد موفق به اخذ درجه دکترای الهیات از دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران شد. مبارزات سیاسی خود را با شروع نهضت امام خمینی آغاز کرد. ضمناً به ساماندهی و هدایت طلاب همدانی مقیم حوزه علمیه قم و انقلابیون همدان پرداخت. با قیام امام خمینی سال‌های 1341‌‌ـ‌1343؛ در منابر و مجالس عمومی به انتقاد و افشاگری علیه دولت و رژیم شاه پرداخت که بارها دستگیر، تبعید و سرانجام ممنوع‌المنبر شد. پس از ممنوعیت از منبر در فعالیت‌های خود، شیوه‌ای نو اتخاذ کرد که تمرکز فعالیت‌های فرهنگی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی و مسجد جاوید از آن جمله بود، چنانکه پس از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد جاوید هر دو دستگیر و مسجد نیز تعطیل شد.

شهید مفتح از طریق سخنرانی‌های متعدد در شهرهای گوناگون ایران، ضمن این‌که مردم مسلمان این نواحی را با وظایف دینی و شرعی خویش آشنا می‌ساخت و احساس تکلیف در برابر مسائل اجتماعی را در آنان زنده می‌کرد، مبارزات سیاسی خود را پی گرفت و گسترش نهضت امام خمینی(ره) را در رأس برنامه‌های خود قرار داد. به همین دلیل نیروهای امنیتی رژیم پهلوی از کوشش‌های تبلیغی او که صبغه‌ای سیاسی داشت احساس هراس کرده و مکرر به او اخطار کردند که از این شیوه دست بردارد. احضارهای مکرر، بازداشت‌های متوالی و ممنوع‌المنبر شدن، هیچ‌گاه مفتح را از حرکت‌های انقلابی باز نداشت بلکه او را در این مسیر مصمم‌تر ساخت.

وقتی ساواک جلو فعالیت‌های تبلیغی او را گرفت، کوشش‌های فرهنگی و فکری خویش را در سنگر مسجد و دانشگاه متمرکز ساخت و در این دو کانون که یکی عبادی و دیگری علمی بود، بسیاری از نیرو‌های جوان را برای پیوستن به خیزش اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) تربیت کرد.

شهید مفتح مسجد قبا را در هنگام اوج‌گیری انقلاب اسلامی به یکی از مهمترین کانون‌های هدایت نیرو‌های مبارز و مؤمن تبدیل کرد و در سازماندهی برخی راهپیمایی‌ها و تظاهرات تهران‌ این سنگر مقدس، نقشی تأثیرگذار داشت. دکتر مفتح از اعضای شورای انقلاب بود و پس انقلاب، سرپرستی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و کمیته منطقه 4 تهران را نیز بر عهده داشت.

سرانجام 27 آذر 1358 مقابل دانشکده الهیات به دست گروه فرقان به همراه دوپاسدارش، جواد بهمنی و اصغر همتی به شهادت رسید. دکتر مفتح قبل از ترور بارها به صورت تلفنی تهدید شده بود. کمال یاسینی ـ عامل اجرای ترور دکتر مفتح، محمود کشانی، محمد نوری و حسن نوری از گروه تروریستی فرقان در این عملیات شرکت داشتند. روز شهادت دکتر مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها