واکنش وزیر نیرو به استیضاح

نامجو: از عملکردم دفاع می‌کنم

وزیر نیرو در خصوص جمع آوری امضاء توسط نمایندگان مجلس برای استیضاح وی گفت: از عملکردم دفاع خواهم کرد.
کد خبر: ۴۳۵۶۲۹

مجید نامجو امروز پنج شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص جمع آوری امضاء توسط نمایندگان مجلس برای استیضاح وی، گفت: در هر حال ممکن است این کار یک نوع تنوع طلبی باشد که همه دنبال این هستند یک کار جدیدی را انجام دهند.

وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون در کشور یک وزیر دوبار استیضاح نشده بود، اظهار داشت: این هم یک کار جدیدی است که می خواهند انجام دهند.

نامجو در پاسخ به سوالی در ارتباط با نامه نگاری معاون رئیس جمهور با رئیس مجلس در مورد کارت زرد به وزیر نیرو و نادرست بودن این تصمیم، تصریح کرد: یک اشکال قانونی در این بخش وارد شده است که باید توسط مجلس بررسی شود.

وی افزود: من در بار اول هم فکر نمی کردم استیضاح شوم ولی شدم و حالا هم بعید نیست. در نظام جمهوری اسلامی مسئولان بر اساس تکلیف خود عمل می کنند و من که وزیر نیرو شدم تا وقتی که وزیر بمانم تمام توان و انرژی را برای جلو بردن کار وزارت نیرو انجام خواهم داد.

وزیر نیرو بیان داشت: من در صحن علنی مجلس همه انرژی خودم را برای دفاع خواهم گذاشت، اگر رای آوردم که ادامه می دهم اگر رای هم نیاوردم که کار در کشور کم نیست و کار دیگری انجام می دهم.

نامجو با اشاره به اینکه مسائلی که توسط نمایندگان مطرح شد مانند مباحث سال گذشته است اما می توانستند چند مورد دیگر را هم بگویند، افزود: یادشان رفت و باید فوتبال بازی کردن من را هم می نوشتند. متاسفانه ضعف ها و مباحثی که توسط مجلس عنوان شد دقیقا برعکس است و تمام نقاط قوت وزارت نیرو را به عنوان نقاط ضعف اعلام می کنند و این یک ضعف بسیار بزرگی است.

به گفته وی، من عضو کابینه هستم و باید برای اداره کشور باید با کابینه به صورت هماهنگ عمل کنم چرا که من مجری قانون هستم و در قانون نمایندگان پیش بینی کردند که ردیف های 31، 33 و 35 برای وزارت نیرو است و می تواند از این روش ها برای تامین مالی استفاده کند، اگر ما مجاز به استفاده از این ردیف ها هستیم که باید دنبال شود اما اگر مجلس فکر می کند فراتر از قانون عمل شده است و یا اینکه قوانین درست نوشته شد و وزارت نیرو نباید از آنها استفاده کند، که باید به دولت فشار بیاورد و آن یک نگاه دیگری است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: وزارت نیرو از روز اول ابلاغ با قدرت عمل کرده و هم در ماده 31 و هم ماده 33 و ماده 36 کارها را جلو برده است و باید اجازه بدهند از فرایندهای قانونی در تامین بودجه استفاده شود و آنها باید به وزارتخانه کمک کنند.

نامجو در زمینه اختلاف نظر بر سر مطالبات وزارت نیرو از خزانه، گفت: در مورد دریافت پول از خزانه دو نوع تحلیل وجود دارد و کسانی که در خزانه هستند نوع نگاه و رفتار آنها برای اینکه پول چگونه باید به این وزارتخانه پرداخت شود، نگاه خاص خود را دارند و وزارت نیرو نیز با نگاهی که در ستاد هدفمندی برای تامین بودجه دارد نگاه دیگری دارد. ما یک جلسه با حضور وزیر اقتصاد داشتیم و راهکارهایی برای این موضوع پیش بینی شد و من مطمئن هستم این کار در ریل درست خود قرار می گیرد.

وی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را یک دستور کار کلی و افتخار برای دولت دانست و بیان داشت: در ملاقات با خارجی ها همیشه شاهد تبریک گویی آنها هستیم اما موفقیت طرح هدفمندی همکاری همه را می طلبد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه رئیس جمهور برای مدیریت درست منابع یک دستور واحد صادر کرد، گفت: درآمدها باید به خزانه بیاید اما ریال به ریال آن مشخص است که از چه طریقی به مصرف برسد و دستگاه های نظارتی هم که کم نیستند. از این طریق، تمام پولی که قبلا شرکت ها مستقیم دریافت می کردند الان به خزانه می آید و 100 درصد پول مربوط به انشعاب در اختیار خزانه قرار می گیرد و برای خرید لوازم استفاده می شود.

نامجو افزود: اگر تاخیری ایجاد شده به خاطر اختلاف برداشتی است که با خزانه پیدا کردیم و باید حل شود. حال اگر من و یا بزرگتر از من بخواهند قربانی این طرح شوند مشکلی نیست، من که عددی نیستم. باید کمک شود تا مسائل حل شود و الان هم به این دلیل در کشور گرفتاری ایجاد می شود.

وی در مورد اجرای پروژه سد بختیاری و اظهار بی اطلاعی طرف چینی از وضعیت فاینانس و تامین مالی پروژه، گفت: در مورد فاینانس چین برای سد بختیاری در حضور من قرارداد تجاری این پروژه امضاء شد اما مفاد آن باید حتما به تصویب ارگان های مسئول در کشور برسد. آنچه که ما پیگیری کردیم و برای شورای اقتصاد فرستادیم به نظر می رسد این شورا نسبت به قیمت این قرارداد سوالاتی را دارد که باید با طرف چینی وارد مذاکره شویم و برای اصلاح قیمت ها توافق کنیم.

وزیر نیرو در زمینه زمان اعمال قیمت های جدید آب و برق، تاکید کرد: بارها اعلام کردم که این موضوع در اختیار ستاد هدفمندی یارانه ها است و به محض اینکه ستاد به نتیجه برسد به ما اعلام می کند و ما هم عمل خواهیم کرد. تاکنون ستاد هدفمندی در مورد تغییر قیمت ها هیچگونه تصمیمی نگرفته است.

نامجو در مورد توافق وزیر اقتصاد برای افزایش قیمت آب نیز تصریح کرد: توافق این بود که عنوان شد بر اثر اجرای هدفمندی یارانه ها، درآمدهای شرکت های آبفا به دلیل اینکه مردم کاهش مصرف داشتند و مصرف خود را به طبقات پایین تر منتقل کردند باعث کاهش درآمد شرکت ها شده است و از این بابت ما نمی توانیم سهم هدفمندی را بپردازیم. اما قرار شد بررسی دوباره ای صورت گیرد که این کار هم انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: روز دوشنبه جلسه آن در ستاد هدفمندی برگزار شد و نتیجه آن اعلام خواهد شد. در جلسات دوشنبه بحث ها کامل انجام می شود و تصمیم گیری ها احصاء می شود و باید به نظر رئیس جمهور برسد که اگر صلاح دانستند ابلاغ شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با معاونان خود در وزارتخانه اختلاف نظری ندارد، اظهار داشت: حاشیه ها هیچگونه تاثیری در عملکرد وزارت نیرو نداشته و قانون وقتی که از مجلس درآمد وزارتخانه پیگیری می کند و هم اکنون نیز مثل ساعت کارها در حال انجام است که اگر اجازه بدهند طبق برنامه ریزی پیش برویم عقب افتادگی نیز نخواهد بود.

نامجو در مورد ادغام وزارت نفت و نیرو و سپس منتفی شدن آن، افزود: هم مجلس و دولت تصمیماتی داشتند که بعد حل شد. نگاهی هم دولت داشت در مورد ادغام وزارت نفت و نیرو که بعد به جمع بندی رسیدند که در گام بعدی باشد، هنوز هم بخش هایی از وزارت نیرو و نفت کار موازی انجام می دهند و بخش هایی از وزارت نیرو هم هست که هیچ ارتباطی با وزارت نفت ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها