کارشناس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان زنجان، گفت: هرگز نباید گوشت چرخ‌شده‌ای را که رفع انجماد شده، دوباره منجمد کرد. امیر رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اگر گوشتی را که هنوز منجمد است، چرخ کنیم، کریستال‌های یخ موجود در آن دیواره سلول‌ها را می‌شکند و شیره داخل سلول به خارج ترشح می‌شود و گوشت به اصطلاح آب می‌اندازد و از ارزش غذایی آن به مقدار زیادی کاسته می‌شود.
کد خبر: ۴۳۴۳۷۸

این کارشناس افزود: در برخی مواقع هنگام خرید گوشت‌های چرخ‌کرده، بسته‌بندی از بیرون ظاهری قرمز، ولی داخل آن رنگ خاکستری یا قهوه‌ای کدر دارد که دلیل آن ترکیب اکسیژن هوا با رنگدانه سطح گوشت است که رنگ قرمز روشن تولید می‌کند، ولی لایه‌های داخلی گوشت به علت عدم تماس با اکسیژن به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری تبدیل می‌شود، بنابراین باید توجه داشت در صورتی که تمام قسمت‌های گوشت بسته‌بندی، رنگ خاکستری یا قهوه‌ای داشته باشد، ممکن است نشانه شروع فاسد شدن آن باشد.

وی با یادآوری این‌که گوشت چرخ‌کرده یا همبرگر معمولا از قسمت‌هایی از لاشه که دارای چربی بیشتر و لطافت و تردی کمتری است، تهیه می‌شود، ادامه داد: چربی از خشکی گوشت می‌کاهد و موجب بهبود طعم آن می‌شود، ولی میزان آن نیز باید با استاندارد و ویژگی‌های تعیین شده متناسب باشد.

رحیمی با تأکید بر این‌که باید از خرید گوشت چرخ‌کرده‌ای که در قصابی‌ها به صورت آماده عرضه می‌شود یا بسته‌بندی مناسب با مشخصات بهداشتی کامل ندارد؛ خودداری کرد، گفت: احتمال دارد در چنین گوشت‌هایی از ترکیباتی نظیر پیه، دنبه، چربی‌های اضافه لاشه یا احشای دیگر دام نظیر جگرسفید، طحال، سنگدان مرغ یا گوشت دام مرده استفاده شود.

وی ادامه داد: زمانی که گوشت چرخ می‌شود، سطح بیشتری از آن در تماس با انواعی از باکتری‌ها قرار می‌گیرد، بنابراین برای کاستن سرعت رشد و تکثیر این باکتری‌ها لازم است گوشت چرخ‌شده را در دمای 4 درجه سانتی‌گراد یا کمتر نگهداری کرد و حداکثر طی 2 روز مصرف شود یا آن را سریع منجمد کرد.

این مقام مسوول با بیان این‌که گوشت چرخ‌کرده را تا مدت 3 ماه می‌توان در فریزر نگهداری کرد، گفت: گوشت چرخ‌شده نیم‌پز به احتمال زیاد حاوی باکتری‌های مضر است، لذا برای اطمینان از نابودی باکتری‌ها بهتر است گوشت را حداقل تا 71 درجه سانتی‌گراد حرارت داد، چرا که حتی شمار اندکی از میکروب‌ها در گوشت خام می‌تواند کودکان، سالمندان و افرادی را که بر اثر ابتلا به سرطان، بیماری کلیوی و سایر بیماری‌ها سیستم ایمنی ضعیفی دارند، با مشکل مواجه کند. این باکتری‌ها با بروز اسهال و تهوع، موجب کم‌آبی بدن و در نهایت مرگ می‌شوند.

رحیمی، بهترین روش برای رفع انجماد گوشت چرخ‌شده منجمد را قرار دادن آن در یخچال به مدت 24 ساعت عنوان کرد و افزود: این روش موجب رفع انجماد گوشت در محیط خنک با حداقل رشد باکتری‌ها می‌شود. برای رفع انجماد به صورتی سریع‌تر نیز می‌توان از مایکروویو استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها