اعتصاب‌ها از یونان تا کانادا را فرا گرفته است و تحلیلگران نسبت به تشدید آن هشدار می‌دهند

موج اعتراضات غرب را فرا گرفت

در حالی که این روزها موج «جنبش اشغال وال‌استریت» در حال گسترش از نیویورک به دیگر ایالت‌های آمریکاست، شهرهای اروپا نیز شاهد موج تازه اعتصاب و اعتراض به وضعیت بد اقتصادی است. به گزارش ایسنا، کارکنان دولتی یونان روز گذشته علیه تدابیر ریاضت اقتصادی دست به اعتصاب زدند و تقاضای دولت این کشور برای حمایت از اقداماتش به منظور جلوگیری از ورشکستگی ملی را به چالش کشیدند.
کد خبر: ۴۳۳۳۶۴

در نخستین اعتصاب سراسری یونان علیه تدابیر کاهش حقوق و اخراج کارکنان که از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول توصیه شده است، پرواز هواپیماها و حرکت قطارها متوقف شد، برخی از مدارس دولتی تعطیل شدند و تنها کارکنان اورژانس در بیمارستان‌ها حضور داشتند.

معترضان بر این باورند که موج جدید کاهش حقوق و حق بازنشستگی و افزایش مالیات و اخراج‌ها تنها به فقرا لطمه زده و اقتصاد را به رکود عمیق‌تری می‌کشاند. آنها خواستار برگزاری اعتصاب عمومی در 19 اکتبر (27 مهر) شده‌اند. این در حالی است که تحلیلگران هم معتقدند ادامه بحران بدهی‌های یونان و تصمیم وزرای دارایی حوزه مالی یورو به تعویق پرداخت بخش دیگری از کمک‌های اضطراری به این کشور، تاثیر مستقیمی بر فعالیت بانک‌های اروپا داشته است.

تظاهرات هزاران معلم اسپانیایی

از اسپانیا نیز خبر می‌رسد روز سه‌شنبه هزاران معلم این کشور در اعتراض به کاهش بودجه بخش آموزش این کشور در خیابان‌های مادرید تظاهرات کردند.

به گزارش ایرنا، منابع خبری شمار تظاهرات‌کنندگان را بیش از 90 هزار نفر پیش‌بینی کردند. تظاهرات‌کنندگان مادرید خواستار لغو کاهش بودجه بخش آموزش اسپانیا شدند. دولت محلی ایالت مادرید، در ماه ژوئن گذشته با مصوبه طرح افزایش ساعت‌های کاری هر معلم از 18 ساعت به 20 ساعت، قصد دارد حدود 3000 معلم حق‌التدریس را در این ایالت از کار برکنار کند. به گزارش منابع خبری، در تظاهرات روز سه‌شنبه معلمان، 71 درصد کارکنان بخش آموزش مادرید شرکت داشتند. تظاهرات‌کنندگان معتقدند کاهش پرسنل بخش آموزش سبب می‌شود دانش‌آموزانی که به دلیل عقب‌افتادگی درسی‌ یا مشکلات اجتماعی نیاز به کلاس‌های تقویتی دارند، نتوانند معلمی برای خود پیدا کنند. در مقابل دولت ایالتی‌ می‌گوید افزایش ساعت‌های کاری، به صرفه‌جویی 80 میلیون یورو در این ایالت کمک می‌کند.

اعتصاب و تحصن در سراسر ایتالیا

با تصویب برنامه ریاضتی دولت برلوسکنی، اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در ایتالیا هم شکلی روزانه به خود گرفته است، به طوری که روز سه‌شنبه ایتالیا شاهد چندین اعتصاب، تظاهرات و تحصن در این کشور بود.

به گزارش ایرنا، کارکنان بخش کشتی‌سازی دولتی «فینکانتیئری» ایتالیا، در شهر «جنوا» در شمال این کشور در اعتراض به تعطیلی کارخانه و اخراج شاغلان، دست به تظاهرات زدند. در همین حال کارکنان کارخانه خودروسازی فیات در «ترمینی ایمپرزه» در جنوب این کشور در ادامه اعتراض‌های خود به تعطیلی و اخراج کارگران این گروه صنعتی برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند.

همزمان با اعتراض‌ها، کارمندان اداره پست دولتی ایتالیا اعتراض به برنامه ریاضتی دولت سیلویو برلوسکنی و کاهش حقوق خود، در اقدامی کم‌سابقه، برای یک ماه اقدام به اعتصاب کردند. در این میان افراد نزدیک به نخست‌وزیر ایتالیا می‌گویند عدم موفقیت در لایحه اجرایی برای رشد و توسعه کشور، خطری واقعی و ملموس برای ادامه حیات دولت خواهد بود. آنها می‌گویند اگر در این زمینه پاسخی به جامعه و کشور داده نشود، دلیلی برای باقی ماندن در کاخ نخست‌وزیری وجود نخواهد داشت.

شهرهای کانادا آماده تظاهرات

در همین حال جنبش ضدسرمایه‌داری «اشغال وال‌استریت» که طی روزهای ابتدایی با نزدیک به 10 نفر اعتراضاتش را آغاز کرده بود، اکنون با گسترش اعتراضات در خاک آمریکا، دامنه آن به کشور کانادا نیز کشیده شده است. به گزارش ایسنا، ایده اصلی این جنبش قبل از آنکه با نخستین جرقه‌ها شعله‌ور شود، توسط یک نشریه ضدسرمایه‌داری در شهر ونکوور کانادا ارائه شده بود. هرچند معترضان کانادایی با کمی تاخیر نسبت به همتایان آمریکایی خود کارشان را آغاز کردند، اما سازمان‌دهندگان اعتراضات در شهر تورنتو و دیگر شهرهای مهم کانادا اظهار داشتند برای الگوبرداری از اعتراضات ضدسرمایه‌داری در نیویورک برنامه‌ریزی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، فعالان کانادایی اعلام کردند روز شنبه مطابق با 15 اکتبر (23 مهر)، در منطقه اقتصادی شهر تورنتو تجمع خواهند کرد و همزمان با بازگشایی بازار بورس تورنتو در روز دوشنبه در خیابان‌ها به تظاهرات خواهند پرداخت.

بنا به اعلام یک وب‌سایت متعلق به معترضان به نام «با‌یکدیگر اشغال کنیم»، اعتراضات دیگری نیز برای دیگر شهرهای کانادا نظیر کالگری، ویکتوریا، اوتاوا، مونترال، نودا اسکوتیا و نیوفواندلند در نظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها