مثل داستان فیل و خانه تاریک است تا وقتی تاریکی هست هر کس یک طور توصیفش می‌کند، اما اگر چراغ‌ها نور بیفشانند، آن‌وقت همه می‌بینندش و درباره‌اش تصویری مشترک خواهند داشت.
کد خبر: ۴۳۲۶۶۲

ماجرای تصمیم‌گیری برای توده جمعیتی در هر کشوری هم همین است؛ فیلی است در خانه‌ای تاریک که از آخرین دفعه دیده شدنش به وسیله کارشناسان حدود 5 سال گذشته است، در این 5 سال خیلی‌ها از میان ما رفته‌اند، خیلی‌ها به ما اضافه شده‌اند، گرد سپید پیری رو موهای بعضی‌هایمان نشسته است، بعضی‌ها شریکی برای ادامه زندگی پیدا کرده‌اند، بعضی‌ها هم از زیر سقف مشترک آمده‌اند بیرون و تنها شده‌اند و... .

5 سال از آخرین باری که آمارگیری در کشورمان انجام شد، می‌گذرد و در این سال‌ها قطار زندگی هر کدام از ما روی ریل‌های سرنوشت با سرعت رانده، از دوراهی‌هایی گذشته، در ایستگاه‌هایی توقف کرده و باز به پیچ‌ها و دوراهی‌هایی دیگر رسیده است؛ ما در این مدت کم و زیاد شده‌ایم، قد کشیده‌ایم، تغییر کرده‌ایم و همین تغییرات‌مان به عنوان اجزای کوچک جامعه، بر توده بزرگ جمعیت اثر گذاشته و دگرگونش کرده است.

اگر این فیل در خانه تاریک بماند، اگر آمارهای جمعیتی مشخص نشوند و اگر در قالب اعداد و ارقام تعریف نشویم، آن‌وقت نباید امیدوار باشیم سیاستگذاران کشور بتوانند چشم‌اندازی روشن از آینده داشته باشند و برنامه‌ای جامع در این زمینه تدوین کنند و به عبارتی دیگر تصورات آنها از وضعیت کشور یا حاصل آمارهای غلطی است که به واسطه اطلاعات نادرستی که ما ارائه کرده‌ایم به دستشان رسیده یا با استناد به مشاهدات خودشان در فاصله خانه تا سازمانشان است! قانع شدید که باید شمرده شوید و با صبر و حوصله پاسخ پرسش‌های آمارگیران را بدهید؟ نگران نباشید.

همه فرآیند آمارگیری ، فقط 20 دقیقه از وقتتان را در یکی از روزهای 2تا 22 آبان امسال می‌گیرد. در این مدت شما باید با شناسنامه و کارت ملی خود و اعضای خانواده‌تان، در حالی که کد پستی‌تان را یادداشت کرده‌اید تا فراموشش نکنید به پرسش‌های آمارگیران پاسخ بدهید، تا چراغ‌ها را با هم روشن کنیم و در اعداد و ارقام تعریف شویم.

فراموش نکنیم بدون این چراغ‌ها، هر کارشناسی از توده جمعیتی تصوری تقریبی و غیردقیق دارد؛ تصوری که شاید اغراق‌آمیز یا زیادی ساده‌انگارانه باشد.

مریم یوشی‌زاده
‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها