همزمان با سهم خواهی کارتلهای بزرگ غربی

جنگ نفت در لیبی آغاز شد

صدور نفت لیبی پس از شش ماه توقف، به میزان محدود از سرگرفته شد. پس از ارسال محموله‌ 575 هزار بشکه‌ای نفت به اتریش، کمپانی انگلیسی "هریتیج" اعلام کرد 51 درصد از سهام یک شرکت نفتی لیبی را خریده است.
کد خبر: ۴۳۲۶۵۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دویچه وله، صادرات نفت و گاز لیبی که با شروع ناآرامی‌ها در این کشور متوقف شده بود دوباره آغاز شده است. در هفته‌های گذشته خبرهای متفاوتی از مذاکرات نمایندگان کمپانی‌های نفتی اروپایی با رهبران شورای ملی انتقالی لیبی منتشر شده است.

روز دوشنبه 3 اکتبرشرکت اتریشی OMV اعلام کرد پس از شش ماه نخستین محموله‌ گاز و نفت لیبی را دریافت کرده است.

نخستین محموله نفت برای اتریش

خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر شرکت او. ام. وی. گزارش داد نفت‌کشی که حامل 575 هزار بشکه مخلوط نفت و گاز بود روز جمعه گذشته در بندر ایتالیایی تریسته در نزدیکی مرزهای اتریش پهلو گرفته است. بنا بر این گزارش، شرکت اتریشی این محموله را دو هفته پیش از کمپانی نفتی  لیبی خریده است.

شرکت او.ام.وی همکاری نفتی خود را با لیبی از سال 1985 آغاز کرد و برخی از قراردادهای این شرکت تا سال 2030 اعتبار دارد.

شرکت اتریشی قبلا ده درصد نفت مورد نیاز خود را از لیبی می‌خرید و ظرف 6 ماه گذشته در نتیجه قطع معاملات خود 200 میلیون یورو زیان دیده است.

او.ام.وی. مصرف پالایشگاه‌های خود را در ماه‌های گذشته از طریق برخی دیگر از کشورهای عربی تامین کرده است.

رقابت روسیه و چین با اروپا

دفتر او.ام.وی. روز دوشنبه اعلام کرد احتمالا 12 تا 18 ماه طول خواهد کشید تا میزان واردات نفت از لیبی به سطح قبلی برسد.

حدود یک ماه پیش، پنجم اوت روزنامه آلمانی "زوددویچه سایتونگ" در گزارشی به نقل از "گرهارد رویس" رئیس شرکت اتریشی او.ام.وی نوشت «ایستگاه‌های پمپاژ، ترمینال‌ها و بنادر لیبی به شدت آسیب دیده‌اند. به این دلیل ممکن است یک سال طول بکشد تا تولید نفت لیبی به سطح قبل از ناآرامی‌ها باز گردد.»

رهبران شورای ملی انتقالی لیبی بارها تاکید کرده‌اند که به قراردادهای موجود میان شرکت‌های خارجی با مسئولان نفتی حکومت سرنگون شده‌ معمر قذافی پایبند خواهند بود.

به رغم این، رقابت میان کشورهای عضو ناتو که در عملیات نظامی علیه قذافی شرکت داشتند، از جمله فرانسه، ایتالیا و بریتانیا بسیار شدید است. روسیه و چین نیز تلاش می‌کنند سهمی از بازار پرسود نفت و گاز لیبی را از آن خود کنند.

شرکت انگلیسی و نخستین قرارداد

روز سه‌شنبه 4 اکتبرشرکت انگلیسی "هریتیج" با انتشار بیانیه‌ای خبرداد موفق به خرید 51 درصد از سهام "شرکت خدمات نفتی صحرا" لیبی شده است. این شرکت مجوز کاوش و حفاری در میدان‌های نفتی لیبی در خشکی و آبهای ساحلی این کشور را در اختیار دارد. هریتیج برای این سهام 19 میلیون و 500 هزار دلار پرداخت کرده است.

شرکت خدمات نفتی صحرا دو سال پیش تاسیس شده و دفتر مرکزیش در بنغازی، نخستین شهر آزاد شده توسط مخالفان و مقر پیشین فرماندهی شورای انتقالی قرار دارد.

تونی باکینگهایم، رئیس هیات مدیره شرکت هریتیج می‌گوید، این شرکت اکنون موقعیت بسیار خوبی برای دریافت مجوز کاوش و استخراج نفت در لیبی به دست آورده است.

لیبی تا پیش از درگیری‌های داخلی روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت استخراج کرده که یک میلیون و 300 هزار بشکه‌ آن را صادر می‌کرده است.

چهار کشور ایتالیا، آلمان، اسپانیا و فرانسه خریدار نزدیک به هفتاد درصد نفت و گاز لیبی بوده‌اند. گفته می‌شود بسیاری از میدان‌‌های نفت و گاز لیبی هنوز دست نخورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها