اغلب بیماری‌هایی که اعضای دستگاه گوارش بدن مانند معده، لوزالمعده یا کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، در مصرف نوشیدنی‌های الکلی، سوءتغذیه یا ایجاد عفونت‌های باکتریایی منشأ دارند که موجب انهدام بافت تشکیل‌دهنده سیستم گوارشی شده و در نتیجه به اندام‌های گوارشی آسیب می‌رسانند.
کد خبر: ۴۳۰۷۳۴

سیروز کبدی، هپاتیت B، سنگ کیسه صفرا و زخم‌های گوارشی از جمله بیماری‌های مهم گوارشی به حساب می‌آیند که با ایجاد پیامدهای نامطلوبی در دیگر قسمت‌های بدن همراه هستند. بیماری سیروز کبدی منجر به تورم بافت کبد و در نتیجه ایجاد اختلال در عملکرد کبد خواهد شد. عفونت ناشی از ویروس هپاتیت C و همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی از مهم‌ترین علل ابتلا به این بیماری هستند.

تجمع آب در شکم، ایجاد لخته خون، افزایش فشار خون در عروق کبدی، ورم کبد و همچنین کاهش سطح هوشیاری را می‌توان از نشانه‌های ابتلا به این بیماری دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در افراد مبتلا به سیروز کبدی گاهی علائمی نظیر ورم پاها، استفراغ خون، زردی پوست بدن، ضعف عمومی، کاهش وزن و اختلالات کلیوی نیز دیده می‌شود. وقتی خون پس از عبور از دیگر اندام‌های گوارشی وارد کبد می‌شود مواد سمی موجود در خون گرفته شده و مواد غذایی ساخته شده و در خون ذخیره می‌شود و به همین علت هرگونه اختلال ایجاد شده در عملکرد کبد با پیامدهای ناگواری همراه خواهد بود. سنگ کیسه صفرا نیز از دیگر بیماری‌های شایع گوارشی است. کیسه صفرا از اندام‌های گوارشی است که مسوولیت ذخیره صفرا یا زرداب را که توسط کبد ساخته و ترشح می‌شود به عهده دارد. صفرا ترکیبی از آب‌نمک، لیستین، کلسترول و مواد دیگر است و هرگونه تغییر ایجاد شده در غلظت این ترکیبات منجر به تشکیل سنگ در صفرا خواهد شد.

اغلب این سنگ‌ها بسیار کوچک هستند، اما بسته به این که چه مدت زمانی از تشکیل این سنگ‌ها می‌گذرد گاهی قطر این سنگ‌ها به حدود 3 سانتی‌متر نیز می‌رسد.

زخم ایجاد شده روی غشای مخاطی معده یا اثنی‌عشر یا دوازدهه نیز منجر به ایجاد زخم‌های گوارشی می‌شود. این بیماری نیز از جمله بیماری‌های شایع گوارشی است که می‌تواند ناشی از ایجاد عفونت باکتریایی هلیکوباکتر باشد.

البته باید توجه داشت که استفاده طولانی‌مدت از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نظیر آسپیرین یا ایبوپروفن نیز می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به زخم‌های گوارشی شود. گاهی نیز تومورهایی که در پانکراس یا معده ایجاد می‌شوند، موجب ایجاد زخم‌های گوارشی می‌شوند. تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر انواع مختلفی از غذاها یا فشارهای روحی و روانی بر ایجاد زخم‌های گوارشی یافت نشده است.

شایع‌ترین علامت ابتلا به زخم‌های گوارشی، دردهای شکمی است که بویژه هنگام شب شدت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین هنگامی که معده خالی باشد یا این که دو یا سه ساعت از غذا خوردن شما گذشته باشد نیز ممکن است دردی را در معده احساس کنید که ناشی از ابتلا به زخم معده است.

فرانک فراهانی‌جم

منبع: britanica

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها