خانم‌های محترم، لطفا نترسید!... قرار نیست که جماعت نسوان به خدمت سربازی اعزام شوند. سربازی کماکان مال آقایان است.
کد خبر: ۴۲۹۱۵۶

تیتر مطلب حاضر، یک مقداری غلط‌انداز است. عین دست‌اندازی که یکهو آدم یکه می‌خورد. بی‌خود نیست که در شهر ولایت ما قبل از برخی از دست‌اندازهای سرعت‌گیر، تابلو زده‌اند که: «خطر سرعت‌گیر»!... جمله‌اش بیش از حد لازم فلسفی است. کاش افلاطون و سقراط و ارسطاطالیس زنده می‌بودند. این جور موارد، جهت مشورت به درد می‌خوردند.

...و اما رابطه زن و سربازی! چندی پیش همچین شایع شد (یا‌به‌قول غلط برخی مطبوعات، شایعه شد!) که گویا قرار است مدت خدمت سربازی افراد متأهل دچار کاهش شود. اما غافل از این‌که به گفته جانشین محترم اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، شمار موالید ذکور سال‌های 70 تا 80 که در 10 سال آینده باید به خدمت اعزام شوند، از حیث کثرت جمعیت، چندان قابل توجه نیست که در حال حاضر برنامه‌ای برای کاهش مدت سربازی یا معافیت گروه جدیدی از مشمولان در دستور کار سازمان سنجش... ببخشید؛ سازمان نظام وظیفه عمومی کشور وجود داشته باشد.

سخنگوی یک مقام سیاسی: چقدر هی داد زدیم که دو تا بچه کافی نیست؟!... هی خندیدید... هی مته لای خشخاش گذاشتید.... هی گفتید که کی بره این همه راه رو؟!... حالا بفرمایید تحویل بگیرید!...

خبر خوش: برای آن‌که سربازان متأهل، یک خرده‌ای سگرمه‌هایشان باز شود و لبخند بزنند؛ این نکته را عرض می‌کنیم که همان برادر فوق‌الاشاره؛ یعنی جانشین محترم اداره.... الی آخر گفت سربازان متأهل، حتی‌الامکان در استان محل سکونت همسرشان خدمت می‌کنند.

یک سرباز متأهل: خواهش می‌کنم... خدمت از ماست!

نتایج این خدمت: طرح خدمت کردن سربازان متأهل در محل سکونت همسرشان، مزایا و محسنات مختلفی می‌تواند در بر داشته باشد که بخشی از آن، البته به نوع نگاه شما به این موضوع خاص برمی‌گردد. با توجه به نوع نگاه عمیق ما موارد زیر عجالتا به ذهن متبادر شد. نگاه کنید:

1ـ تشویق به ازدواج زودرس: پسران سربازی نرفته اگر بو ببرند که در صورت داشتن عیال، می‌توانند در محل سکونت وی و خود به خدمت سربازی بپردازند؛ در گرفتن زن یک لحظه هم درنگ نمی‌کنند. فقط مراقب باشند که از هول حلیم، توی دیگ نیفتند. با رعایت تمام مسائل عقلانی و عاطفی و مالی ازدواج کنند.

2ـ تعیین تقدم و تأخّر: همیشه در علم فلسفه بحث بود که در ابتدا مرغ بود یا تخم مرغ؟... و هنوز هم این مساله لاینحل باقی‌مانده است؛ فقط این قدرش مسلم است که هر دو ـ هم مرغ و هم تخم آن ـ به لحاظ قیمت، باهم دچار افزایش شده‌اند. بدون توجه به این که اول مرغ بوده است یا تخم مرغ!... در موضوع ازدواج هم بلانسبت و بلاتشبیه، یک همچین سوالات فلسفی فراشمولی سال‌هاست مطرح است که اول باید ازدواج کرد یا سربازی رفت؟.... مثل موضوع خانه که می‌رفتی خانه اجاره کنی، می‌گفتند زنت کو؟... می‌رفتی زن بستانی، می‌گفتند خانه‌ات کو؟... حافظ، درست است که درگیر مسائل و مشکلاتی مانند سربازی و اجاره‌خانه و این جور چیزها نبوده؛ اما یقینا یک چیزی می‌دانسته که گفته: دور چون با عاشقان افتد، تسلسل بایدش!

3ـ صرفه‌جویی ارزی: در وضعیتی که دولت باید یارانه ملت را تأمین کند و بابت همین قضیه نیز ظاهرا (و دارند به من اشاره می‌کنند که باطنا هم!) کلی زیر بار قرض گرفتن از بانک مرکزی رفته و هنوز هم پس نداده و باور کنید که یک موی تنمان هم به این کار راضی نبود؛ اما چه کار می شود کرد. از طرفی طرح خدمت کردن سربازان متأهل در محل سکونت همسرشان، کلی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود.

مثلا سربازان متأهل می‌توانند از صبح تا عصر در خدمت سربازی باشند؛ و بعد در خدمت عیال و خانواده. به گونه‌ای که شام و صبحانه را در خانه میل کنند و فشارش از روی دوش دولت و نهادها و زیرمجموعه‌های وابسته برداشته شود. جای دوری نمی‌رود. از طریق یارانه به جیب خودمان برمی‌گردد. امیدوارم که کسی نگوید این حرف‌های ما کارشناسانه نیست. یعنی چی که کارشناسی نیست، کارشناسی نیست؟!... (پیش خودمون بمونه؛ همچین بدم میاد از این جور کلاس گذاشتنا!...)

4ـ تمرین چشم گفتن: یکی از بهترین خوبی‌های این طرح خدمت سربازان متأهل در محل سکونت همسرشان این است که در محیط خدمتی خود یاد می‌گیرند که طبق قانون نظام سربازی بگویند: «چشم» و بلافاصله همان را در محیط خانه و در مقام مواجهه با همسر در محل سکونتشان، تمرین کنند و به مرحله اجرا گذارند.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها