به گفته منابع نزدیک به شورای ملی انتقالی لیبی حمله به زادگاه معمر قذافی شدت گرفته است. مقاومت هوداران قذافی شدید توصیف شده است. در همین حال نخست‌وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان وارد طرابلس شده تا با رهبران مخالفان مذاکره کند.
کد خبر: ۴۲۸۸۷۴

به گزارش دویچه وله، محمد ابراهیم، یکی از سخنگویان نظامی مخالفان که در شهر مصراته مستقر است روز جمعه 16 سپتامبر گفت "انقلابیون لیبی" از نیمه شب گذشته در گروه‌های کوچک یورش به شهر سرت را افزایش داده‌اند. خبرگزاری آلمان از قول ابراهیم گزارش داد زادگاه قذافی از جنوب و غرب توسط گروه‌های پیاده و از سمت دریا با استفاده از قایق‌های کوچک مورد حمله قرار گرفته است. ظاهرا مخالفان روز گذشته نیز به مرکز سرت نفوذ کرده‌اند.

ادامه نبرد در زادگاه قذافی

سرت، مانند شهر بنی‌ولید از مهمترین پایگاه‌های نیروهای حامی قذافی و مخفیگاه احتمالی او به شمار می‌رود. در پی سقوط پایتخت لیبی، طرابلس و استقرار فرماندهی شورای ملی انتقالی در این شهر نظامیان و شبه‌نظامیان وفادار به معمر قذافی بیش از پیش در این دو منطقه که اکنون در محاصره مخالفان است متمرکز شده‌اند.

محمد ابراهیم صبح جمعه در گفتگو با خبرگزاری آلمان شمار کشته شدگان نیروهای مخالف را 7 نفر و تلفات حامیان قذافی را "بی‌شمار" اعلام کرد. او می‌گوید مخالفان با مقاومت شدید روبرو شده‌اند. بنابر این گزارش ساکنان سرت از شنیدن صدای تیراندازی و انفجار در طول شب خبر داده‌اند. به گفته‌ ابراهیم تیم‌های عملیاتی مخالفان پس از هر حمله دوباره به پایگاه‌های خود باز گشته‌اند. مطابق برخی گزارش‌ها خطوط دفاعی شهر سرت عصر پنج‌شنبه نیز مورد حمله‌ شدید قرار گرفته بود.

عقب‌نشینی تاکتیکی مخالفان

شبکه خبری العربیه ظهر جمعه، 16 سپتامبر گزارش داد شمار کشته شدگان نیروهای مخالف قذافی به 45 نفر افزایش یافته است. بر اساس این گزارش "نیروهای شورای ملی انتقالی پس از وارد شدن به شهر سرت مجبور به خروج از آن شدند." العربیه به نقل از سخنگوی نظامی شورا گزارش داد این عقب‌نشینی تاکتیکی و برای پرهیز از دادن تلفات بیشتر بوده است.

محمد ابراهیم به خبرگزاری آلمان گفته است حمله به سرت با هماهنگی نیروهای ناتو انجام شده. او به چگونگی این هماهنگی و حمایت احتمالی نظامیان ناتو از این حمله اشاره‌ای نکرده است. به گزارش العربیه همزمان با این درگیری‌ها، زد و خوردهای شدیدی نیز میان مخالفان و حامیان قذافی، در اطراف بنی‌ولید رخ داده است. بنی‌ولید در 150 کیلومتری جنوب طرابلس قرار دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از رزمندگان مخالف، برخورد نظامی در این منظقه را بسیار شدید توصیف کرده است.

نخست‌وزیر ترکیه در طرابلس

در حالی که نبردهای شدید بر سر تصرف آخرین پایگاه‌های نیروهای وفادار به قذافی در جریان است، نخست وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان پیش از ظهر جمعه 16 سپتامبر برای دیدار با سران شورای ملی انتقالی لیبی وارد طرابلس شد. به گزارش آسوشیتدپرس اردوغان هنگام ورود مورد استقبال مصطفی عبدل‌الجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی و محمد جبرئیل رئیس دولت موقت قرار گرفته است.

دیدار اردوغان از لیبی جزیی از برنامه‌های دیدار از کشورهایی است که از آغاز "بهار عربی" شاهد تغییر حکومت بوده‌اند. نخست‌وزیر ترکیه پیشتر از تونس و مصر نیز دیدن کرده است. روز پنج‌شنبه 15 سپتامبر نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا به عنوان نخستین رهبران کشورهای خارجی وارد طرابلس شدند.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در میان استقبال وسیع مردم وارد لیبی شدند.

آنها نخستین رهبران خارجی هستند که پس از سقوط معمر قذافی از لیبی دیدار کردند.

رهبران بریتانیا و فرانسه در بنغازی قول دادند که به استقرار صلح و ثبات در لیبی کمک کنند.آنها متعهد شدند میلیاردها دلار سرمایه های مسدود شده لیبی را آزاد کنند و کمک هایی نیز برای پاکسازی مناطق مین گذاری شده ارائه کنند.

کامرون و سارکوزی پیش از بنغازی به طرابلس رفتند و در یک کنفرانس خبری گفتند ناتو کار خود را تا شکست نیروهای طرفدار قذافی ادامه دهد.

سارکوزی هم ضمن هشدار نسبت به عواقب انتقامجویی، قول داد تا هر کس که مرتکب جرمی شده باشد به محاکمه کشیده شود.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی در جریان این کنفرانس خبری ضمن قدرانی از حمایت و کمک دو کشور بریتانیا و فرانسه در سرنگونی حکومت سرهنگ قذافی گفت که کمک های این دو کشور بدون هر گونه چشمداشت سیاسی صورت گرفته است.

عبدالجلیل در این کنفرانس خبری همچنین گفت که بریتانیا و فرانسه موافقت کرده اند که از مرزهای جنوبی لیبی علیه نفوذ هواداران سرهنگ قذافی حفاظت کنند.

پیشتر بریتانیا اعلام کرده بود که در اولین مرحله، نزدیک به یک میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده لیبی را آزاد خواهند کرد.

مقامات بریتانیایی همچنین اعلام کردند که کمک های مالی برای نیروهای امنیتی لیبی تدارک دیده اند.

بریتانیا و فرانسه دو کشوری بودند که در جریان عملیات ناتو در لیبی حضوری مستمر داشتند.

قرار است سران بریتانیا و فرانسه پس از ملاقات با مقامات شورای ملی انتقالی، به بنغازی مرکز اصلی اعتراضات علیه معمرقذافی بروند و در میدان آزادی این شهر سخنرانی کنند.

آقای کامرون قبل از ورود به طرابلس درگفتگو با بی بی سی ضمن ابراز خرسندی از سفر به لیبی گفته بود که امیدوار است برای آینده ای بهتر و آزادتر و ایجاد دمکراسی در این کشور تلاش شود.

به گفته خبرنگاران، سفر دیوید کامرون و نیکلا سارکوزی به لیبی پس از هفته ها بررسی اوضاع و شرایط در این کشور انجام شده است.

در ابتدا قرار بود که این سفر پس از بهبود شرایط امنیتی در سراسر لیبی انجام شود.

فرانکو بریون، وزیر اقتصاد فرانسه، این دیدار را لحظه ای تاریخی توصیف کرده است.

پیام قذافی به سازمان ملل

در همین حال شبکه خبری العربیه از قول ابراهیم موسی سخنگوی معمر قذافی نوشت، نیروهای وفادار به رهبر سابق لیبی "شهر سرت را به نیروهای شورای ملی انتقالی تسلیم نخواهند کرد و تا آزادی سراسر لیبی از جمله طرابلس پایتخت این کشور به پایداری ادامه خواهند داد." به گزارش العربیه موسی این سخنان را در پیامی ابراز کرده که از یک شبکه تلویزیونی در سوریه پخش شده است.

از سوی دیگر نیروهای ناتو قصد دارند حداکثر تا 3 ماه دیگر به عملیات نظامی خود در لیبی پایان دهند. روزنامه آلمانی "زود دویچه‌"، 16 سپتامبر نوشت این تصمیم بخشی از قطعنامه‌ای است که بریتانیا آماده کرده و قرار است در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته می‌شود. نیروهای ناتو در روزهای گذشته بر شدت عملیات خود علیه نیروهای هوادار قذافی در شهرهایی چون سرت و بنی‌ولید افزوده‌اند.

ابراهیم موسی عصر پنج‌شنبه اعلام کرد معمر قذافی در یک پیام کتبی از سازمان ملل خواسته جلوی آنچه را او "ادامه جنایت‌ها در شهر سرت خوانده" بگیرد و به محاصره این شهر توسط مخالفان پایان دهد. به گفته‌ مخالفان حلقه‌ محاصره‌ حامیان قذافی هر روز تنگ‌تر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها